Ny leder af Nordens største kapitalforvalter

14-12-16 10:30 | Nordea

Nordea har udpeget den nuværende leder af Nordea Life & Pensions, svenske Nils Bolmstrand, til ny leder af Nordea Asset Management. Han kommer hermed til at stå i spidsen for Nordens største kapitalforvalter, der har oplevet stor vækst de seneste år.

- Nils Bolmstrand er den rigtige person til at fastholde den meget stærke fremdrift og udvikling hos Nordea Asset Management. Han har kompetencer og erfaring inden for kapitalforvaltning og også stærke ledelsesmæssige og personlige egenskaber, siger Snorre Storset, leder af Nordea Wealth Management.

Før sin tid i Nordea Life & Pensions har Nils Bolmstrand haft lederstillinger i Nordea Asset Management samt Skandias kapitalforvaltningsdivision. Han starter i sit nye job 1. januar 2017.

44-årige Nils Bolmstrand overtager chefstillingen i Nordea Asset Management efter franske Christophe Girondel, der har været fungerende leder, efter at det i slutningen af oktober stod klart, at den hidtidige leder af Nordea Asset Management, Christian Hyldahl, bliver ny topchef i ATP.

Størst nettosalg i Europa

Nordea Asset Management ligger nummer et på listen over størst nettosalg i Europa i år. De seneste fire år i træk har Nordea Asset Management været blandt de ti førende kapitalforvaltere målt på salg.

Siden 2011 er 60 pct. af Nordea Asset Managements salg gået til kunder uden for Nordea. Den samlede kapital under forvaltning udgjorde 215 mia. euro ved slutningen af 3. kvartal 2016.

Johan Nystedt er udpeget til fungerende leder af Nordea Life & Pensions. Han fortsætter samtidig som leder af den svenske livs- og pensionsorganisation.

Yderligere information:

Senior-pressekonsulent Laurits Harmer Lassen, tlf. 70 80 11 62.