Unge start-ups får et skub på vejen

De unge bag app'en Guardian og erhvervsrådgiver Sune Møllevang på messen i Herning.
13-01-17 10:53 | Samfundsansvar

Sammen med Fonden for Entreprenørskab har Nordea i en årrække understøttet unge ideer på deres vej mod markedet. Company Programme henvender sig til unge på ungdomsuddannelserne. Det er her, mange nye, innovative ideer opstår.

Nordea tilbyder besøg i skoleklasserne og rådgivning på de messer, som arrangeres af Company Programme. Når Nordea prioriterer disse unge ideer, så skyldes det, at vi kan motivere til at skabe et overblik meget tidligt i idefasen. Ejeren (idemageren) motiveres til at lægge energi i virksomhedsplanen. Planen skal besvare vigtige spørgsmål som ”hvad kan produktet”, ”hvem er målgruppen/markedet”, ”hvordan markedsfører vi…”. Nordea udfordrer forretningsplanen, og måske tager vi livet af nogle ideer i en tidlig fase, men vi styrker de gode ideer og hjælper dem hen mod at blive til en rigtig virksomhed.

Mange ideer dør på vejen
Det er langt fra alle ideer, som finder grobund og bliver færdigudviklede. Nogle gange bliver ideerne mødt af modstand i form af teknologiske udfordringer, markedsmæssige udfordringer eller også bliver idemagerne ganske enkelt trætte og opgiver. Der findes ikke meget statistik på årsagerne til, at mange giver op, før de bliver til virksomheder, men vi tror at en vigtig årsag er, at ejeren mister overblikket undervejs.

Rådgivning giver blod på tanden
Erhvervsrådgiver Sune Møllevang havde på messen i Herning en rådgivningssamtale med folkene bag Guardian. Guardian er en meget aktuel app, der har til formål at skabe tryghed for unge og deres bekymrede forældre, når de f.eks. går i byen. Økonomiansvarlig Jeppe Milton fortæller, at gruppen har været utroligt glade for Nordeas sparring og input til den videre udvikling af forretningen. Det har givet ekstra blod på tanden, og nu skal der sættes endnu mere skub på processerne, så produktet på sigt kan blive udbredt til hele Danmark.

I løbet af vinteren afholdes 10 regionale messer. Der er stadig seks tilbage:

• 20/1 Rødovre Storcenter
  • 21/1 Aalborg Storcenter
  • 24/1 VIA/Insero, Horsens
  • 26/1 Varde Handelsskole
  • 26/1 Kolding Storcenter
  • 23/2 Business College Syd, Sønderborg

Læs mere om Company Programme

Følg Fonden for Entreprenørskab på Facebook og bliv opdateret på aktiviteterne for unge iværksættere.