Ingen styr på forsikringerne

23-01-17 13:08 | Daglig økonomi

Hver femte dansker aner ikke, hvad deres forsikringer koster, resten vurderer dem til at koste cirka halvdelen af den faktiske pris. Reelt bruger de fleste husstande flere penge på alle deres forsikringer, end de bruger på tøj og sko til hele familien på et år.

Stort set alle danskere har en eller flere forsikringer, men de fleste har ikke styr på udgifterne til dem. Faktisk er der ingen, der rammer bare nogenlunde i nærheden af den gennemsnitlige udgift, som Danmarks Statistik anslår til 20.718 kr. for en familie med to børn. Det er slet ikke så mærkeligt, mener forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen, der står bag undersøgelsen, som Gallup har gennemført for Nordea:
- I din hverdag er forsikringerne heldigvis helt usynlige. Forsikringer er netop noget af det eneste, som du betaler for, men samtidig håber, du aldrig får brug for. Du drømmer hverken om brand, hjemmerøveri eller smadrede tænder efter et fald med cyklen, men når ulykken er ude, er du dybt taknemmelig over den hjælp og støtte, som du får fra forsikringsselskabet – hvis du altså er rigtigt forsikret, forklarer Ann.

Forsikringstjek en gang om året
Det drejer sig ikke kun, om prisen er den rigtige, men også om du overhovedet er dækket og rigtig dækket.  Det er smart at tjekke forsikringerne en gang om året.  Der kan være gode tilbud eller nye dækninger.  Du kan også med fordel tænke forsikring, når dit liv ændrer sig: Når du investerer i dyre ting fx smykker, kunst eller dyrt sportsudstyr, du flytter sammen med kæresten, får børn, bliver skilt, eller når børnene flyver fra reden.

Se undersøgelsens resultater (pdf, 35 KB)

Anns råd til forsikringen

Forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen

Find dit eget forsikringsbudget

• Tjek dine konti et år baglæns i netbanken og find dine tal. Ann har lavet et skema til dig og et med sine egne tal, samt et med tal fra Gallupundersøgelsen, så du kan lade dig inspirere og sammenligne. Sæt dine tal ind i dette skema (xlsx, 10 KB)
  • Læs din forsikringsaftale for at se, om du er dækket rigtigt
  • Når du har styr på priserne, skal du læse dine forsikringsaftaler igennem, så du kan se, hvordan du er dækket. Der kan være særlige forhold og dækninger, som du skal huske at få med, når du sammenligner priser. Samtidig kan du også se, om du stadig er rigtig dækket.

Sammenlign priser og betingelser

• Du kan finde priser på andre forsikringer med www.forsikringsguiden.dk Klik på ’se detaljer’ i dit overblik og få oplysninger om dækning. Tjek også, om du opfylder betingelserne for at kunne købe den enkelte forsikring, eftersom en del forsikringer kun tager kunder ind, hvis de har en bestemt uddannelse eller er med i bestemte foreninger. Se evt. www.findforsikring.dk eller www.samlino.dk (vælg forsikring)

Hvad er din risikostrategi?

• Find din risikostrategi. Du kan konsekvent vælge forsikringer med højst mulig selvrisiko, lav årlig præmie, samt fravalg af enkeltstående vareforsikringer o.lign. Det giver dig et lavere forsikringsbudget med risiko for tab nu, men større chance for gevinst i det lange løb. Eller du kan vælge lavest mulige selvrisiko, større årlig præmie, og sikring af mange forskellige risici. Det giver dig et højere forsikringsbudget og sikkerhed mod uforudsete regninger.

Muligheder for billigere forsikring

• Fil forsikringsudgiften ned med høj selvrisiko. Tænk over hvordan dit eget skademønster har været, og vurder om det giver mening for dig at sænke den årlige udgift mod til gengæld at have en højere selvrisiko ved sjældne skader
  • Vælg en gruppeforsikring, hvis du kan, for det giver ofte billige løsninger. Det kan medlemmer af fagforeninger, andre foreninger og medarbejdere på virksomheder ofte vælge.
  • Vælg forsikringsselskab, der giver dig en kontant bonus efter et helt år uden skader
  • Tjek hvad samlerabat, altså det at du har alle forsikringer samme sted, giver på din bundlinj
  • Tjek om din alder kan give dig fordelen med seniorrabat
  • Tjek hvad du får i rabat ved selv at forebygge skader fx ved at installere tyverialarm, eller begrænser muligheden for klimaskader
  • Hold øje med gode forsikringstilbud, fx når du køber ny bil, så kan der være penge at spare, samt bedre dækning ved at tjekke forhandlerens samarbejdspartner ud.
Faldgruber
  • Sammenlign aldrig forsikringer på pris alene. Du skal altid sammenligne forsikringer med ’samme indhold’, altså samme dækning, hvis du vil vide, hvor du får mest for pengene
  • Serviceniveauet, når du har en skade og i hverdagen, er en værdi i sig selv. Kun du kan ’prissætte’, den subjektive tilfredshed, du oplever, når du er i kontakt med dit selskab
  • Kun du kan ’prissætte’ de ’andre fordele’ som forskellige selskaber har bygget ind i deres koncepter. Det er fx muligheder for personlig rådgivning ved kriser, ulykker, eller særlige dækninger
  • En billig intropris giver måske prishop efter et år. Hav åbent blik for det
  • Pas på at du hverken er under – eller overforsikret på dine tingsforsikringer.

Read more news

Nordeas koncernchef taler om at brænde for kunderne og sit engagement i bæredygtighed

Nordea Samfundsansvar

Nordeas koncernchef Casper von Koskull beskriver sig selv som en, der lytter.

Nordea releases Future of Payments report to corporates

Insights and knowledge sharing

Sasja Beslik WEF quote March 2017

The finance world’s short-termism will destroy our communities, economies and the planet

Responsible investment

Unless we learn from the mistakes of the past and start focusing on more than short-term gains, our financial myopia could lead to losses, bankruptcies and m...

Investeringsforeningen Nordea Invest – bedst til obligationer 2017

Investering

Morningstar har for syvende gang kåret Investeringsforeningen Nordea Invest som Bedst til Obligationer ved Morningstar Award ceremonien 2017.