Forbrugerrådet Tænk og Nordea til kamp for bedre cyber-sikkerhed

DigiSik
07-04-17 8:11 | Bæredygtighed

Ny app fra Forbrugerrådet Tænk skal ruste danskerne bedre til at undgå digital svindel og IT-kriminalitet. Her kan forbrugere bl.a. få rådgivning om databeskyttelse og sikkerhed samt løbende overblik over de aktuelle trusler, som en række virksomheder og myndigheder oplever.
Nordea, Danske Bank og Nets er blandt leverandørerne af indhold til app’en ”Mit digitale selvforsvar”, som lanceres i dag og kommer til verden gennem et samarbejde mellem Forbrugerrådet Tænk og Det Kriminalpræventive Råd. App’en skal sikre danskerne bedre i en verden fyldt med digitale tjenester - og dermed også trusler.

App skal klæde brugerne bedre på digitalt
- Som bank oplever vi mange kreative og veludførte svindelforsøg rettet mod vores kunder, og som privatperson kan det ind i mellem være svært at gennemskue, om en mail eller sms er fup eller fakta. Derfor er vi også glade for at bidrage til en løsning, som skal ruste forbrugerne bedre i deres digitale færden, siger Ernst Joranger, head of Fraud Management.

App’en ”Mit digitale selvforsvar” er tænkt som en fælles platform, hvor en række myndigheder og virksomheder som bl.a. Nordea kan advare kunder og borgere om konkrete digitale trusler.

Spot en svindler, eller få tips, når skaden er sket
Mit digitale selvforsvar vil eksempelvis advare om falske hjemmesider og phishing-forsøg, og man kan få generelle tips til en sikrere digital adfærd. App’en bygger på fem funktionaliteter:

• Advarsler, hvor brugere orienteres om aktuelle digitale trusler såsom phishing, fup-hjemmesider og fup-konkurrencer.
  • Tip os, hvor forbrugeren kan indsende eventuelle digitale trusler, som man har oplevet.
  • Når skaden er sket, som giver konkrete handlingsanvisninger, råd og vejledning.
  • Spot en svindler, som giver forbrugeren gode råd og redskaber til at gennemskue ”fup”.
  • Beskyt dig selv, om hvordan forbrugeren kan beskytte sig mod digitale trusler.

Læs mere om app’en ”Mit digitale selvforsvar” og kampagnen ”Sikker når du klikker” på taenk.dk

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 566 resultater

Aktier i ny rekord

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Der er sat turbo på verdensøkonomien, men centralbankerne nedtoner inflationsfrygten og fastholder en ultra-lempelig pengepolitik.

Andreas Østerheden

Rentestigninger – er det godt eller skidt?

Investering Nordea podcasts

Sidste år var det lave renteniveau med til at fastholde et højt prisniveau på aktier, men nu oplever vi rentestigninger, så hvad sker der nu?

Man renovating a house

Effekten af COVID-19 – Hvilke kunder klarer sig bedst gennem krisen?

Samfundsøkonomi

Dansk erhvervsliv er i udbredt grad ramt af krisen i kølvandet på de gentagne nedlukninger af det danske samfund.

Boligpriserne går amok

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

ationalbanken forudser en svag vækst i dansk økonomi i år, men boligpriserne stiger med knap 10%.

Helge J. Pedersen, Andreas Steno Larsen

Finanspolitikken slippes løs, hvad siger Fed?

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Joe Biden har fået vedtaget sin gigantiske hjælpepakke til amerikansk økonomi, og spørgsmålet er nu, hvordan Fed reagerer på udsigten til et superstærkt opsv...

Viser 5 ud af 566 resultater