Forbrugerrådet Tænk og Nordea til kamp for bedre cyber-sikkerhed

DigiSik
07-04-17 8:11 | Bæredygtighed

Ny app fra Forbrugerrådet Tænk skal ruste danskerne bedre til at undgå digital svindel og IT-kriminalitet. Her kan forbrugere bl.a. få rådgivning om databeskyttelse og sikkerhed samt løbende overblik over de aktuelle trusler, som en række virksomheder og myndigheder oplever.
Nordea, Danske Bank og Nets er blandt leverandørerne af indhold til app’en ”Mit digitale selvforsvar”, som lanceres i dag og kommer til verden gennem et samarbejde mellem Forbrugerrådet Tænk og Det Kriminalpræventive Råd. App’en skal sikre danskerne bedre i en verden fyldt med digitale tjenester - og dermed også trusler.

App skal klæde brugerne bedre på digitalt
- Som bank oplever vi mange kreative og veludførte svindelforsøg rettet mod vores kunder, og som privatperson kan det ind i mellem være svært at gennemskue, om en mail eller sms er fup eller fakta. Derfor er vi også glade for at bidrage til en løsning, som skal ruste forbrugerne bedre i deres digitale færden, siger Ernst Joranger, head of Fraud Management.

App’en ”Mit digitale selvforsvar” er tænkt som en fælles platform, hvor en række myndigheder og virksomheder som bl.a. Nordea kan advare kunder og borgere om konkrete digitale trusler.

Spot en svindler, eller få tips, når skaden er sket
Mit digitale selvforsvar vil eksempelvis advare om falske hjemmesider og phishing-forsøg, og man kan få generelle tips til en sikrere digital adfærd. App’en bygger på fem funktionaliteter:

• Advarsler, hvor brugere orienteres om aktuelle digitale trusler såsom phishing, fup-hjemmesider og fup-konkurrencer.
  • Tip os, hvor forbrugeren kan indsende eventuelle digitale trusler, som man har oplevet.
  • Når skaden er sket, som giver konkrete handlingsanvisninger, råd og vejledning.
  • Spot en svindler, som giver forbrugeren gode råd og redskaber til at gennemskue ”fup”.
  • Beskyt dig selv, om hvordan forbrugeren kan beskytte sig mod digitale trusler.

Læs mere om app’en ”Mit digitale selvforsvar” og kampagnen ”Sikker når du klikker” på taenk.dk

Læs flere nyheder

Jeg SKAL være god til mit arbejde

Nordea

For 36-årige it-udvikler Felix Kim Nielsen og hans seks kolleger med autisme er det helt afgørende at vide, at de leverer hver dag.

Få plads på første parket til Nordeas Economic Outlook

Samfundsøkonomi

Meld dig til webinaret på dit lokalsprog og få rapporten, så snart den udkommer 24. april.

Vi bruger overskydende skat fornuftigt

Daglig økonomi Samfundsøkonomi Opsparing

To ud af tre vil lade de overskydende skattepenge forsvinde i det løbende forbrug eller spare dem op. Kun 17 procent har øremærket pengene til ferie.

Bid ikke på krogen!

Nordea

Lyder det phishy? Lad dig ikke lokke.

Nordea lancerer boliglån med 30 års afdragsfrihed

Bolig

Nordea Kredit lancerer et nyt realkreditlån kaldet Frihed30 rentetilpasningslån. Lånet giver en attraktiv kombination af lav rente og mulighed for afdragsfr...