Forbrugerrådet Tænk og Nordea til kamp for bedre cyber-sikkerhed

DigiSik
07-04-17 8:11 | Bæredygtighed

Ny app fra Forbrugerrådet Tænk skal ruste danskerne bedre til at undgå digital svindel og IT-kriminalitet. Her kan forbrugere bl.a. få rådgivning om databeskyttelse og sikkerhed samt løbende overblik over de aktuelle trusler, som en række virksomheder og myndigheder oplever.
Nordea, Danske Bank og Nets er blandt leverandørerne af indhold til app’en ”Mit digitale selvforsvar”, som lanceres i dag og kommer til verden gennem et samarbejde mellem Forbrugerrådet Tænk og Det Kriminalpræventive Råd. App’en skal sikre danskerne bedre i en verden fyldt med digitale tjenester - og dermed også trusler.

App skal klæde brugerne bedre på digitalt
- Som bank oplever vi mange kreative og veludførte svindelforsøg rettet mod vores kunder, og som privatperson kan det ind i mellem være svært at gennemskue, om en mail eller sms er fup eller fakta. Derfor er vi også glade for at bidrage til en løsning, som skal ruste forbrugerne bedre i deres digitale færden, siger Ernst Joranger, head of Fraud Management.

App’en ”Mit digitale selvforsvar” er tænkt som en fælles platform, hvor en række myndigheder og virksomheder som bl.a. Nordea kan advare kunder og borgere om konkrete digitale trusler.

Spot en svindler, eller få tips, når skaden er sket
Mit digitale selvforsvar vil eksempelvis advare om falske hjemmesider og phishing-forsøg, og man kan få generelle tips til en sikrere digital adfærd. App’en bygger på fem funktionaliteter:

• Advarsler, hvor brugere orienteres om aktuelle digitale trusler såsom phishing, fup-hjemmesider og fup-konkurrencer.
  • Tip os, hvor forbrugeren kan indsende eventuelle digitale trusler, som man har oplevet.
  • Når skaden er sket, som giver konkrete handlingsanvisninger, råd og vejledning.
  • Spot en svindler, som giver forbrugeren gode råd og redskaber til at gennemskue ”fup”.
  • Beskyt dig selv, om hvordan forbrugeren kan beskytte sig mod digitale trusler.

Læs mere om app’en ”Mit digitale selvforsvar” og kampagnen ”Sikker når du klikker” på taenk.dk

Læs flere nyheder

Nyt bolignyhedsbrev fra Nordea Kredit

Bolig

Nordea Kredit udgiver nyhedsbrev om de økonomiske og finansielle forhold på boligmarkedet.

Nordea muliggør en bæredygtig fremtid

Nordea Bæredygtighed

Looking to the future

Nordiske banker overvejer fælles nordisk betalingsinfrastruktur

Digital banking Daglig økonomi Nordea

En harmonisering af infrastruktur og produkter kan gøre det nemmere at sende betalinger over grænserne og fremme handlen mellem de nordiske lande og dermed s...

Højere rente på rentetilpasningslån

Bolig

Den seneste måned er renterne steget, og det kan ses i resultaterne fra den netop afsluttede auktion over rentetilpasningslån.

De sikre uforudsete udgifter

Opsparing Daglig økonomi

Mere end seks ud af ti danske husstande har nemlig haft uforudsete udgifter det sidste halve år.