Forbrugerrådet Tænk og Nordea til kamp for bedre cyber-sikkerhed

DigiSik
07-04-17 8:11 | Bæredygtighed

Ny app fra Forbrugerrådet Tænk skal ruste danskerne bedre til at undgå digital svindel og IT-kriminalitet. Her kan forbrugere bl.a. få rådgivning om databeskyttelse og sikkerhed samt løbende overblik over de aktuelle trusler, som en række virksomheder og myndigheder oplever.
Nordea, Danske Bank og Nets er blandt leverandørerne af indhold til app’en ”Mit digitale selvforsvar”, som lanceres i dag og kommer til verden gennem et samarbejde mellem Forbrugerrådet Tænk og Det Kriminalpræventive Råd. App’en skal sikre danskerne bedre i en verden fyldt med digitale tjenester - og dermed også trusler.

App skal klæde brugerne bedre på digitalt
- Som bank oplever vi mange kreative og veludførte svindelforsøg rettet mod vores kunder, og som privatperson kan det ind i mellem være svært at gennemskue, om en mail eller sms er fup eller fakta. Derfor er vi også glade for at bidrage til en løsning, som skal ruste forbrugerne bedre i deres digitale færden, siger Ernst Joranger, head of Fraud Management.

App’en ”Mit digitale selvforsvar” er tænkt som en fælles platform, hvor en række myndigheder og virksomheder som bl.a. Nordea kan advare kunder og borgere om konkrete digitale trusler.

Spot en svindler, eller få tips, når skaden er sket
Mit digitale selvforsvar vil eksempelvis advare om falske hjemmesider og phishing-forsøg, og man kan få generelle tips til en sikrere digital adfærd. App’en bygger på fem funktionaliteter:

• Advarsler, hvor brugere orienteres om aktuelle digitale trusler såsom phishing, fup-hjemmesider og fup-konkurrencer.
  • Tip os, hvor forbrugeren kan indsende eventuelle digitale trusler, som man har oplevet.
  • Når skaden er sket, som giver konkrete handlingsanvisninger, råd og vejledning.
  • Spot en svindler, som giver forbrugeren gode råd og redskaber til at gennemskue ”fup”.
  • Beskyt dig selv, om hvordan forbrugeren kan beskytte sig mod digitale trusler.

Læs mere om app’en ”Mit digitale selvforsvar” og kampagnen ”Sikker når du klikker” på taenk.dk

Læs flere nyheder

we.trade i luften med første blockchain-baserede handler

Nordea

Nordea har ydet et vigtigt bidrag til design og implementering af denne banebrydende løsning.

Undgå at falde for falske mails

Nordea

Hurtige tips til, hvordan du som virksomhed kan afsløre disse forsøg på svindel.

Nordea expert selected to EU Expert Group on Sustainable Finance

Bæredygtighed Our people Our work Responsible business

Nordea and Aila Aho have been selected to one of the 35 honourable seats in the European Commission’s technical expert group on sustainable finance.

Kritik af Nordea i Operation X

Nordea

Nordeas respons til kritik fra programmet Operation X på TV 2, der kritiserer Nordea for at have ignoreret advarsler om, at 500-eurosedler, leveret til vekse...

Jeg SKAL være god til mit arbejde

Nordea

For 36-årige it-udvikler Felix Kim Nielsen og hans seks kolleger med autisme er det helt afgørende at vide, at de leverer hver dag.