Forbrugerrådet Tænk og Nordea til kamp for bedre cyber-sikkerhed

07-04-17 8:11 | Samfundsansvar

Ny app fra Forbrugerrådet Tænk skal ruste danskerne bedre til at undgå digital svindel og IT-kriminalitet. Her kan forbrugere bl.a. få rådgivning om databeskyttelse og sikkerhed samt løbende overblik over de aktuelle trusler, som en række virksomheder og myndigheder oplever.
Nordea, Danske Bank og Nets er blandt leverandørerne af indhold til app’en ”Mit digitale selvforsvar”, som lanceres i dag og kommer til verden gennem et samarbejde mellem Forbrugerrådet Tænk og Det Kriminalpræventive Råd. App’en skal sikre danskerne bedre i en verden fyldt med digitale tjenester - og dermed også trusler.

App skal klæde brugerne bedre på digitalt
- Som bank oplever vi mange kreative og veludførte svindelforsøg rettet mod vores kunder, og som privatperson kan det ind i mellem være svært at gennemskue, om en mail eller sms er fup eller fakta. Derfor er vi også glade for at bidrage til en løsning, som skal ruste forbrugerne bedre i deres digitale færden, siger Ernst Joranger, head of Fraud Management.

App’en ”Mit digitale selvforsvar” er tænkt som en fælles platform, hvor en række myndigheder og virksomheder som bl.a. Nordea kan advare kunder og borgere om konkrete digitale trusler.

Spot en svindler, eller få tips, når skaden er sket
Mit digitale selvforsvar vil eksempelvis advare om falske hjemmesider og phishing-forsøg, og man kan få generelle tips til en sikrere digital adfærd. App’en bygger på fem funktionaliteter:

• Advarsler, hvor brugere orienteres om aktuelle digitale trusler såsom phishing, fup-hjemmesider og fup-konkurrencer.
  • Tip os, hvor forbrugeren kan indsende eventuelle digitale trusler, som man har oplevet.
  • Når skaden er sket, som giver konkrete handlingsanvisninger, råd og vejledning.
  • Spot en svindler, som giver forbrugeren gode råd og redskaber til at gennemskue ”fup”.
  • Beskyt dig selv, om hvordan forbrugeren kan beskytte sig mod digitale trusler.

Læs mere om app’en ”Mit digitale selvforsvar” og kampagnen ”Sikker når du klikker” på taenk.dk

Læs flere nyheder

Blackfriday

Black Friday eksploderer i år

Daglig økonomi

Næsten hver anden dansker ender med at bruge penge på Black Friday i 2017. Det er en fordobling på ét år.

Housing report

Nordea dykker ned i de aktuelle tendenser på de nordiske boligmarkeder

Investering Nordea

I en ny rapport ser Nordeas analytikere nærmere på de aktuelle temaer på de nordiske boligmarkeder samt udsigterne.

Få mad til døren og spar tid og penge

Daglig økonomi

Du bruger 11 døgn om året på at gå i butikker og købe madvarer. Det kan gøres både billigere og hurtigere på nettet.

Nordea bedst i Norden inden for private banking

Investering Opsparing

Nordea Private Banking vinder flere priser ved den prestigefyldte PWM/The Banker Global Private Banking Awards i London.

Nordea Kredit fjerner gebyrer ved at skifte realkreditinstitut

Bolig

Nordea Kredit fjerner næsten alle gebyrer, du normalt betaler, når du skifter realkreditinstitut.