Få mere ud af dine kontanter

Opsparing eller investering
28-04-17 12:19 | Investering

Renterne er lave, og den nuværende inflation gør lige nu dine penge mindre værd, hvis de står på en almindelig indlånskonto. Her er nogle forslag til, hvordan du kan få mere ud af pengene.

Første forslag fra forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen lyder: Lad nogle penge stå på kontoen! Som tommelfingerregel er det smart som minimum at have det, der svarer til en netto månedsløn stående. Har du bil, ejerbolig og børn, og er bil og bolig af ældre dato, vil der typisk kunne opstå flere uforudsete udgifter end hvis det, du ejer, er nyt.

- Ikke at have en opsparing er en dyr ’fornøjelse’. Står man og skal købe et nyt køleskab, en vaskemaskine eller en telefon uden penge på kontoen, kan man fristes til at købe varen på kredit i butikken, og det koster mere, end man tror. Som tommelfingerregel kan man regne med, at en vare købt på kredit i 48 måneder kommer til at koste dobbelt så meget som den kontantpris, der står på varen, forklarer Ann.

Køb rådgivning og spar
9 % af danskerne vælger at købe sommerhus, men du kan også investere i den bolig, du allerede har – og samtidig spare penge. Her foreslår forbrugerøkonomen at bruge lidt penge på rådgivning først – alt sammen for at få mest ud af pengene.

- Brug  dit servicefradrag for 2017 til at købe dig til energirådgivning, inden du går i gang med din ’grønne istandsættelse’, der kan gøre din bolig billigere og grønnere i drift over en årrække. Men den rette rådgivning er det nemmere, at vælge det ’grønne’ projekt, der giver dig mest plus på kontoen. Fradraget er på 12.000 kr. per voksen i husstanden og det er sidste chance i år, siger Ann.

Få rådgivning og spar rigtigt op
Måske har du hverken brug for nyt sommerhus, renovering, bil eller køleskab? Så kan investering være en god ide. Også her anbefaler Ann at få rådgivning, inden man beslutter sig.

- Det giver god mening at tale opsparing og investering en gang om året med en professionel rådgiver. Man bliver faktisk udfordret lidt, for man er nødt til at sætte tid af og tage stilling til, om man nu også stadig sparer rigtigt op. Det er en sund gang hjernegymnastik.

Så meget kan 150.000 kroner vokse til på fem år (afkast april 2012 - marts 2017)

Nordea Invest Basis 2Nordea Invest Basis 4Nordea Invest Aktier IIKontant indestående
Procentvis afkast over perioden42,5064,2085,200,60
Absolut afkast213.750 kroner246.300 kroner277.800 kroner150.900 kroner
  1. Nordea Invest Basis 2 (Moderat risikoprofil) (70% obligationer / 30% aktier): DKK 150.000 investeret for 5 år siden er blevet til DKK 213.750 i dag.
  2. Nordea Invest Basis 4 (Offensiv risikoprofil) (35% obligationer / 65% aktier): DKK 150.000 investeret for 5 år siden er blevet til DKK 246.300 i dag.
  3. Nordea Invest Aktier II (Høj risiko, globale aktier) (100%% aktier): DKK 150.000 investeret for 5 år siden er blevet til DKK 277.800 i dag.
  4. Kontant på Kontoen: DKK 150.000 for 5 år siden er blevet til DKK 150.900 i dag.

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 566 resultater

Aktier i ny rekord

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Der er sat turbo på verdensøkonomien, men centralbankerne nedtoner inflationsfrygten og fastholder en ultra-lempelig pengepolitik.

Andreas Østerheden

Rentestigninger – er det godt eller skidt?

Investering Nordea podcasts

Sidste år var det lave renteniveau med til at fastholde et højt prisniveau på aktier, men nu oplever vi rentestigninger, så hvad sker der nu?

Man renovating a house

Effekten af COVID-19 – Hvilke kunder klarer sig bedst gennem krisen?

Samfundsøkonomi

Dansk erhvervsliv er i udbredt grad ramt af krisen i kølvandet på de gentagne nedlukninger af det danske samfund.

Boligpriserne går amok

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

ationalbanken forudser en svag vækst i dansk økonomi i år, men boligpriserne stiger med knap 10%.

Helge J. Pedersen, Andreas Steno Larsen

Finanspolitikken slippes løs, hvad siger Fed?

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Joe Biden har fået vedtaget sin gigantiske hjælpepakke til amerikansk økonomi, og spørgsmålet er nu, hvordan Fed reagerer på udsigten til et superstærkt opsv...

Viser 5 ud af 566 resultater