Skal dit rentetilpasningslån have ny rente til oktober?

02-06-17 11:56 | Bolig

Mange tusind boligejere har et rentetilpasningslån, der skal have ny rente til oktober. Er du en af dem, bør du allerede nu overveje, hvad der skal ske med dit lån. Nedenfor kan du læse Nordeas boligøkonom Lise Nytoft Bergmanns anbefalinger til den kommende auktion, og du kan tilmelde dig vores webinar tirsdag den 20. juni kl. 20:00, hvor vi giver vores gode råd videre.

Boligejere med F1-lån

Er du en af de boligejere, der stadig har et F1-lån vil det ifølge boligøkonom i Nordea Kredit Lise Nytoft Bergmann med stor sandsynlighed være en god idé at omlægge det i forbindelse med auktionen. Det gælder uanset, om du hører til de boligejere, der ligger mere vægt på at have en lav månedlig ydelse end at være sikret mod rentestigninger flere år frem. Lige nu er flere andre løsninger nemlig mere attraktive.

- Der er to ting, der gør, at jeg anbefaler vores kunder at forlade deres F1-lån. For det første er de lange renter lave. Det betyder, at det ikke koster særligt meget ekstra at sikre sig mod rentestigninger flere år frem. For det andet er bidragssatserne skruet sådan sammen, at man betaler mere for at have et F1-lån end et F3- eller F5-lån. Så selv om F3-renten formentlig lander lidt højere end F1-renten, betyder den lavere bidragssats på et F3-lån, at de to lån vil få næsten samme månedlige ydelse. Dermed bliver det næsten gratis, at sikre sit lån mod rentestigninger 3 år frem i stedet for kun i 1 år, siger Lise Nytoft Bergmann.

Det koster et gebyr på 500 kr. at ændre på refinansieringsperioden fx ved at gå fra et F1-lån til et F3-lån.

Boligejere med F3- og F5-lån

Boligejere med F3- og F5-lån kan læne sig roligt tilbage. De har allerede et anbefalelsesværdigt lån, mener Lise Nytoft Bergmann, om end hun tror, at boligejere med F5-lån vil trække det længste strå og den bedste nattesøvn på lidt længere sigt.

- Vi forventer, at F3-renten vil lande i underkanten af 0 pct. ved den kommende auktion, mens F5-renten vil lande i omegnen af 0,3 pct. Det giver en lidt lavere ydelse til boligejere med F3-lån. Det er dog vigtigt at pointere, at vi anser det for mere sandsynligt, at renten stiger i de kommende år, end at renten falder, hvorfor der ikke skal så meget til, før F5-lånet går hen og bliver den bedste løsning. Ikke blot i forhold til boligejernes nattesøvn, men også i økonomisk henseende. Samtidigt har F5-lånet en lidt lavere bidragssats end F3-lånet, forklarer Lise Nytoft Bergmann.

- Konkret forventer vi, at den månedlige ydelse efter skat for et 30-årigt lån på 1 mio. kr. uden afdrag vil ende på ca. 710 kr., hvis der er tale om et F3-lån og på 820 kr., hvis der er tale om et F5-lån. Er lånet med afdrag, forventer vi en månedlig ydelse efter skat på 3.340 kr. for F3-lånet og 3.290 kr. for F5-lånet, supplerer Lise Nytoft Bergmann.

Det vigtigste råd af dem alle

Ifølge boligøkonomen er der et råd, der står over de øvrige. Det er en klar stillingtaget til spørgsmålet om afdragsfrihed.

- De lave renter betyder, at boligejerne har god mulighed for at afdrage på deres gæld. Den mulighed anbefaler vi, at boligejerne udnytter, så de er bedre rustet til uventede hændelser i fremtiden. Både dem, der kan opstå i privatlivet, men også dem der kan opstå på rentemarkederne, siger hun og tilføjer:

- Har man et banklån, kan man afdrage hurtigere, end man gør i dag, og har man kun et realkreditlån, bør man tænke sig godt om, inden man forlænger sin afdragsfrihed. Det gælder særligt, hvis man har en høj gæld i forhold til boligens værdi.

Man har altid mulighed for at starte afvikling på gælden i forbindelse med en refinansiering, også selv om der er flere år tilbage af den afdragsfrie periode. Det koster et gebyr på 500 kr.

Husk også …

• Hvis du ønsker at skifte periode mellem refinansieringerne på dit rentetilpasningslån fx ved at skifte fra et F3-lån til et F5-lån, skal du reagere inden den 28. juli 2017. Hører vi ikke fra dig, fortsætter dit lån som hidtil, blot med en ny rente.
  • Ønsker du, at optage et tillægslån i forbindelse med refinansieringen, bør du kontakte os inden den 7. juli 2017, så vi har tid til at få alle papirer i orden inden deadline.
  • Du kan komme i kontakt med os via ebolig i din netbank, via chatten i din netbank eller ved at ringe til os på 7033 0130, hvor vi sidder klar fra kl. 8:00 til 22:00.
  • Vi afholder et gratis webinar om refinansieringen tirsdag den 20. juni kl. 20:00-20:30, hvor vi giver vores gode råd videre. Klik her for at tilmelde dig.

Læs flere nyheder

Jyder dropper rejseforsikringen

Daglig økonomi

Flere jyder end sjællændere tager på ferie uden rejseforsikring. Men det er en stor risiko at løbe, advarer Nordeas forbrugerøkonom.

Hvert tredje barn får egne penge til ferien

Daglig økonomi

Børn kan lære meget af at administrere deres egne penge på ferien. Alligevel tager to ud af tre danske børn på ferie uden at have deres egne feriepenge med.

Sommerferiebudgettet sprænger rammerne

Daglig økonomi

For tredje år i træk bruger vi så mange penge på sommerferien, at det lander på årtiets hidtil højeste niveau.

Boligejere med Kort Rente-lån får ny lav rente

Bolig

Tusindvis af boligejere med Kort Rente-lån vil få en lidt lavere rente i 2. halvår 2017 end de havde i 1. halvår.