Boligejere med Kort Rente-lån får ny lav rente

27-06-17 14:15 | Bolig

Boligejere med Kort Rent- lån kan være godt tilfredse. Renten for 2. halvår af 2017 er netop blevet fastsat, og resultatet er, at tusindvis af boligejere vil få en lidt lavere rente i 2. halvår 2017, end den rente de har betalt i 1. halvår 2017. De heldigst stillede boligejere vil endda opleve endnu et halvt år med negativ rente.

De bedst stillede boligejere får en rente på -0,25 pct.

På samme måde som for de fastforrentede lån afhænger renten på et Kort Rente-lån af, hvornår boligejeren har optaget lånet. I det kommende halvår får de heldigst stillede boligejere en rente på -0,25 pct. Øvrige boligejere med Kort Rente-lån får en rente på enten 0,05 pct. eller 0,14 pct.

De boligejere, der får den laveste rente på -0,25 pct.,har optaget deres lån i perioden november 2014 til juni 2015. Boligejere, der får en rente på 0,05 pct., har optaget deres lån i perioden juni 2015 til december 2016, mens boligejere, der får en rente på 0,14 pct., har optaget deres lån i perioden september 2013 til november 2014 eller i perioden december 2016 og frem til i dag.

-Der er i alle tilfælde tale om en meget lav rente. De boligejere, der har valgt et Kort Rente-lån for at få den lavest mulige ydelse, kan derfor være godt tilfredse, uanset hvilken obligation, der ligger bag deres lån. I Nordea Kredit er vi i hvert fald glade for, at vi igen kan fortælle vores kunder, at deres ydelse vil falde en lille smule fra et i forvejen meget lavt niveau, siger boligøkonomi i Nordea Kredit Lise Nytoft Bergmann.

Den lave rente er kun en del af ydelsen

Ud over renten skal boligejerne også betale et bidrag til deres realkreditinstitut, og er bidraget højere end den negative rente, vil terminsopkrævningen stadig lyde på et positivt beløb.

Så meget betyder det for ydelsen

Tager man udgangspunkt i et afdragsfrit lån på 1 mio. kr., vil den månedlige ydelse efter skat ligge på mellem 512 kr. og 728 kr. afhængig af hvilket Kort Rente-lån, der er tale om.

Er lånet med afdrag, ligger ydelsen på mellem 3.346 kr. og 3.293 kr. I alle tilfælde er der tale om en ydelse, der er 10-20 kr. lavere end i dag.

- Det er ikke de store besparelser, boligejere med Kort Rente lån har udsigt til i 2. halvår 2017, men når man tager i betragtning, at renten allerede er ualmindelig lav, er der alligevel meget at glæde sig over, siger Lise Nytoft Bergmann og fortsætter:

-Der er ingen garanti for, at de nuværende lave renter varer ved i de kommende år, men hvis man har brugt besparelsen fra de lave renter fornuftigt, er man i hvert fald sikker på, at en eventuel rentestigning ikke kommer til at gøre nær så ondt som ellers. Og det er der heldigvis mange af vores kunder, der har fokus på.

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 450 resultater

Nordea sætter power på kundernes opsparing

Opsparing

Nordea lancerer den digitale investeringsrådgiver Nora til kunder i Danmark.

5 tips til at beskytte dig selv online

Bæredygtighed

Få eksperternes fem vigtigste råd til, hvordan du bedst passer på dig selv i cyberspace.

Vigtig milepæl nået – Nordea har nu hovedsæde i Finland

Nordea

Nordea har nu hovedsæde i Finland, som er medlem af den europæiske bankunion.

Nordea vil gøre det enklere at være kunde

Daglig økonomi

Nordea introducerer fra årsskiftet Min hverdag for alle privatkunder.

Nordea Finans indgår samarbejde med Minuba

Nordea

Nordea Finans og tech-selskabet Minuba indgår nu et samarbejde, der skal gøre hverdagen lettere for landets håndværksmestre. Via Minubas platform vil håndvær...

Viser 5 ud af 450 resultater