Boligejere med Kort Rente-lån får ny lav rente

27-06-17 14:15 | Bolig

Boligejere med Kort Rent- lån kan være godt tilfredse. Renten for 2. halvår af 2017 er netop blevet fastsat, og resultatet er, at tusindvis af boligejere vil få en lidt lavere rente i 2. halvår 2017, end den rente de har betalt i 1. halvår 2017. De heldigst stillede boligejere vil endda opleve endnu et halvt år med negativ rente.

De bedst stillede boligejere får en rente på -0,25 pct.

På samme måde som for de fastforrentede lån afhænger renten på et Kort Rente-lån af, hvornår boligejeren har optaget lånet. I det kommende halvår får de heldigst stillede boligejere en rente på -0,25 pct. Øvrige boligejere med Kort Rente-lån får en rente på enten 0,05 pct. eller 0,14 pct.

De boligejere, der får den laveste rente på -0,25 pct.,har optaget deres lån i perioden november 2014 til juni 2015. Boligejere, der får en rente på 0,05 pct., har optaget deres lån i perioden juni 2015 til december 2016, mens boligejere, der får en rente på 0,14 pct., har optaget deres lån i perioden september 2013 til november 2014 eller i perioden december 2016 og frem til i dag.

-Der er i alle tilfælde tale om en meget lav rente. De boligejere, der har valgt et Kort Rente-lån for at få den lavest mulige ydelse, kan derfor være godt tilfredse, uanset hvilken obligation, der ligger bag deres lån. I Nordea Kredit er vi i hvert fald glade for, at vi igen kan fortælle vores kunder, at deres ydelse vil falde en lille smule fra et i forvejen meget lavt niveau, siger boligøkonomi i Nordea Kredit Lise Nytoft Bergmann.

Den lave rente er kun en del af ydelsen

Ud over renten skal boligejerne også betale et bidrag til deres realkreditinstitut, og er bidraget højere end den negative rente, vil terminsopkrævningen stadig lyde på et positivt beløb.

Så meget betyder det for ydelsen

Tager man udgangspunkt i et afdragsfrit lån på 1 mio. kr., vil den månedlige ydelse efter skat ligge på mellem 512 kr. og 728 kr. afhængig af hvilket Kort Rente-lån, der er tale om.

Er lånet med afdrag, ligger ydelsen på mellem 3.346 kr. og 3.293 kr. I alle tilfælde er der tale om en ydelse, der er 10-20 kr. lavere end i dag.

- Det er ikke de store besparelser, boligejere med Kort Rente lån har udsigt til i 2. halvår 2017, men når man tager i betragtning, at renten allerede er ualmindelig lav, er der alligevel meget at glæde sig over, siger Lise Nytoft Bergmann og fortsætter:

-Der er ingen garanti for, at de nuværende lave renter varer ved i de kommende år, men hvis man har brugt besparelsen fra de lave renter fornuftigt, er man i hvert fald sikker på, at en eventuel rentestigning ikke kommer til at gøre nær så ondt som ellers. Og det er der heldigvis mange af vores kunder, der har fokus på.

Læs flere nyheder

Jeg SKAL være god til mit arbejde

Nordea

For 36-årige it-udvikler Felix Kim Nielsen og hans seks kolleger med autisme er det helt afgørende at vide, at de leverer hver dag.

Få plads på første parket til Nordeas Economic Outlook

Samfundsøkonomi

Meld dig til webinaret på dit lokalsprog og få rapporten, så snart den udkommer 24. april.

Vi bruger overskydende skat fornuftigt

Daglig økonomi Samfundsøkonomi Opsparing

To ud af tre vil lade de overskydende skattepenge forsvinde i det løbende forbrug eller spare dem op. Kun 17 procent har øremærket pengene til ferie.

Bid ikke på krogen!

Nordea

Lyder det phishy? Lad dig ikke lokke.

Nordea lancerer boliglån med 30 års afdragsfrihed

Bolig

Nordea Kredit lancerer et nyt realkreditlån kaldet Frihed30 rentetilpasningslån. Lånet giver en attraktiv kombination af lav rente og mulighed for afdragsfr...