Sommerferiebudgettet sprænger rammerne

05-07-17 14:33 | Daglig økonomi

For tredje år i træk bruger vi så meget på sommerferien, at det lander på årtiets hidtil højeste niveau. I gennemsnit vil hver husstand bruge lige over 1.600 kr. mere i år sammenlignet med sidste år. Og pengene til ferien? Dem har vi på kontoen

Danske husstande topper sommerferiebudgettet op med i snit lige over 1.600 kr. sammenlignet med i fjor, hvor vi lagde 600 kr. oveni. Det er det højeste niveau i dette årti, selv når man tager højde for inflationen.
Indbyggere i hovedstaden planlægger de dyreste sommerferier med et gennemsnit på 16.230 kr. pr. husstand. Naboerne i Region Sjælland har derimod det strammeste feriebudget med næsten 4.000 kr. mindre.
 - Noget af forklaringen er, at sjællænderne holder landets korteste sommerferie med hele 2,7 dage færre end midtjyderne, der holder den længste ferie.  Midtjyderne har nemlig i højere grad end andre en forkærlighed for de helt lange ferier på over tre uger, forklarer forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen, der står bag undersøgelsen, der er gennemført af YouGov.
Sjællænderne planlægger også færrest af de dyre feriedage i udlandet og flest billige feriedage i Danmark. Sjælland er faktisk den region hvor den største andel – 33 pct. holder hele deres ferie herhjemme, mens naboerne i hovedstaden har den laveste andel på 21 pct.

Seniorforbrugerne bruger kassen på lange ferier

I år omfatter målingen også danskere over 66 år, der trumfer alle andre aldersgrupper med flest planlagte feriedage i udlandet i gennemsnit, nemlig 11 mod det samlede gennemsnit på 9 dage.
- Det vil sikkert overraske, men seniorerne har også det højeste sommerferieforbrug på gennemsnitligt 16.334 kr.. For hele gruppen af 18-65 årige ligger forbruget på 14.815 kr., siger Ann og fortsætter:
 - Det hænger sammen med, at de ældre har en forkærlighed for de helt lange sommerrejser til udlandet på mere end tre uger. Det har 11 pct. i den gruppe planer om, mens det kun gælder 5 pct. af alle andre.

Tendens med flere danskere uden sommerferieplaner er brudt

Andelen uden ferieplaner steg stabilt med et procentpoint hvert år fra 2013 (8 pct.) til 2016 (11 pct.) Men den tendens er brugt, og vi er nu tilbage på 8 pct., hvilket svarer til at 367.000 har svaret, at deres husstand ikke har planer om at holde sommerferie. Det er især hustande med lav indkomst, som traditionelt dropper sommerferien. I denne gruppe var andelen uden sommerferieplaner oppe på hele 22 pct. sidste år, men er altså faldet til 16 pct. i år.

Danskerne er gode til ferieopsparing

Det er dyrt at tage udenlands. Holdes sommerferien i Danmark, lander prisen på en tredjedel af, hvad ferien i udlandet koster. Det siger målingen, som også viser, at vi selv har pengene til ferien.  - Vi sparer op til dyre ferier og udlandsrejser, og resten af pengene kommer fra den løbende indkomst, feriepenge og penge, man har fx har fået tilbage i skat. Kun ganske få rejser for lånte penge. Når det sker, er det typisk kreditkortet, man sviger på turen i udlandet, slutter Ann.

Læs flere nyheder

Housing report

Nordea dykker ned i de aktuelle tendenser på de nordiske boligmarkeder

Investering Nordea

I en ny rapport ser Nordeas analytikere nærmere på de aktuelle temaer på de nordiske boligmarkeder samt udsigterne.

Få mad til døren og spar tid og penge

Daglig økonomi

Du bruger 11 døgn om året på at gå i butikker og købe madvarer. Det kan gøres både billigere og hurtigere på nettet.

Nordea bedst i Norden inden for private banking

Investering Opsparing

Nordea Private Banking vinder flere priser ved den prestigefyldte PWM/The Banker Global Private Banking Awards i London.

Nordea Kredit fjerner gebyrer ved at skifte realkreditinstitut

Bolig

Nordea Kredit fjerner næsten alle gebyrer, du normalt betaler, når du skifter realkreditinstitut.

Nordea indgår partnerskab med Tink

Nordea

Nordeas kunder i alle de nordiske lande får en bedre mobiloplevelse med den licensaftale, som Nordea i dag offentliggør med den svenske fintech-virksomhed Tink.