Hvert tredje barn får egne penge til ferien

07-07-17 13:55 | Daglig økonomi

Børn kan lære meget af at administrere deres egne penge på ferien, mener Nordeas forbrugerøkonom. Alligevel tager to ud af tre danske børn på ferie uden at have deres egne feriepenge med.

De fleste danske forældre er påholdne med at give børnene deres egne penge til ferien, og det ærgrer Nordea forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen.

- Uanset om børnene er på ferie med forældrene eller med andre, eller om de er i Danmark eller i udlandet, synes jeg, at forældrene bør give børnene en sum feriepenge, som de selv skal administrere. Det giver børnene læring og ansvar, når de skal få pengene til at række mere end et par dage, og i ferien er der tid og ro til at tale med dem forbrug og valg, og om vigtigheden af en veludviklet kritisk forbrugersans, siger hun.

Og så kan det jo også give lidt ro for de voksne, hvis børnene ikke hele tiden skal plage om de må få en is, eller hvad de nu kunne tænke sig.

- Børn har jo forbrugerønsker, som de plager om, hvis de ikke har deres egne penge - Jamen, det gør de jo. Plagerier kan ødelægge hyggelige stunder, så også ud fra en egoistisk synsvinkel for den voksne, giver det mening at forsyne sine børn med feriepenge, siger Ann.

Flest yngre børn får penge, men ældre får mest

Ifølge en undersøgelse, som Yougov har lavet for Nordea i maj, er det kun omkring hvert tredje eller mere præcist 36 procent af alle danske børn, der får egne penge til ferien af deres forældre.

De 9-11 årige får oftest feriepenge, nemlig lidt over halvdelen. For de 12-17 årige er det ca. fire ud af ti der får og for de yngste, er det færre.

Beløbene, der gives med til ferien varierer med alderen, og er i øvrigt ikke afhængige af hverken forældrenes indkomst eller barnets køn. For de under 6-årige ligger det typisk på 250 kr., mens de 6-8 årige får 200 kr., de 9-11 årige er det 300 kr., og de 12-14 årige får 450 kr. Ikke overraskende er det de ældste børn fra 15-17 år, der med deres gennemsnitlige 500 kr. får mest til sig selv.

Og det giver god mening, at de ældste får mest, mener Ann:

- For de større børn kan mere på egen hånd - også i ferien.

At færre ældre danske børn får feriepenge i forhold til de 9-11 årige, skyldes, at mange ældre teenagere tjener penge selv, mener Ann.

Ikke råd til mange is

Selv om pengeniveauerne kan se flotte ud ved første øjekast, er dagsrationen nu ikke så prangende. På en tre ugers ferie har de ældste med deres 500 kr. blot 24 kr. til sig selv om dagen, mens de 6-8 årige har små ti kroner om dagen. Ingen af beløbene giver adgang til de store is i kiosken.

En anden del af undersøgelsen viser i øvrigt, at børnefamilier i år vil bruge gennemsnitligt 19.450 kr. på deres sommerferie eller 1.600 kr. mere end i 2016.

- Så det kan jo være, at børnenes is-forbrug dækkes af forældrenes merforbrug, siger Ann.

Læs flere nyheder

Housing report

Nordea dykker ned i de aktuelle tendenser på de nordiske boligmarkeder

Investering Nordea

I en ny rapport ser Nordeas analytikere nærmere på de aktuelle temaer på de nordiske boligmarkeder samt udsigterne.

Få mad til døren og spar tid og penge

Daglig økonomi

Du bruger 11 døgn om året på at gå i butikker og købe madvarer. Det kan gøres både billigere og hurtigere på nettet.

Nordea bedst i Norden inden for private banking

Investering Opsparing

Nordea Private Banking vinder flere priser ved den prestigefyldte PWM/The Banker Global Private Banking Awards i London.

Nordea Kredit fjerner gebyrer ved at skifte realkreditinstitut

Bolig

Nordea Kredit fjerner næsten alle gebyrer, du normalt betaler, når du skifter realkreditinstitut.

Nordea indgår partnerskab med Tink

Nordea

Nordeas kunder i alle de nordiske lande får en bedre mobiloplevelse med den licensaftale, som Nordea i dag offentliggør med den svenske fintech-virksomhed Tink.