Hvert tredje barn får egne penge til ferien

Børn feriepenge
07-07-17 13:55 | Daglig økonomi

Børn kan lære meget af at administrere deres egne penge på ferien, mener Nordeas forbrugerøkonom. Alligevel tager to ud af tre danske børn på ferie uden at have deres egne feriepenge med.

De fleste danske forældre er påholdne med at give børnene deres egne penge til ferien, og det ærgrer Nordea forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen.

- Uanset om børnene er på ferie med forældrene eller med andre, eller om de er i Danmark eller i udlandet, synes jeg, at forældrene bør give børnene en sum feriepenge, som de selv skal administrere. Det giver børnene læring og ansvar, når de skal få pengene til at række mere end et par dage, og i ferien er der tid og ro til at tale med dem forbrug og valg, og om vigtigheden af en veludviklet kritisk forbrugersans, siger hun.

Og så kan det jo også give lidt ro for de voksne, hvis børnene ikke hele tiden skal plage om de må få en is, eller hvad de nu kunne tænke sig.

- Børn har jo forbrugerønsker, som de plager om, hvis de ikke har deres egne penge - Jamen, det gør de jo. Plagerier kan ødelægge hyggelige stunder, så også ud fra en egoistisk synsvinkel for den voksne, giver det mening at forsyne sine børn med feriepenge, siger Ann.

Flest yngre børn får penge, men ældre får mest

Ifølge en undersøgelse, som YouGov har lavet for Nordea i maj, er det kun omkring hvert tredje eller mere præcist 36 procent af alle danske børn, der får egne penge til ferien af deres forældre.

De 9-11 årige får oftest feriepenge, nemlig lidt over halvdelen. For de 12-17 årige er det ca. fire ud af ti der får og for de yngste, er det færre.

Beløbene, der gives med til ferien varierer med alderen, og er i øvrigt ikke afhængige af hverken forældrenes indkomst eller barnets køn. For de under 6-årige ligger det typisk på 250 kr., mens de 6-8 årige får 200 kr., de 9-11 årige er det 300 kr., og de 12-14 årige får 450 kr. Ikke overraskende er det de ældste børn fra 15-17 år, der med deres gennemsnitlige 500 kr. får mest til sig selv.

Og det giver god mening, at de ældste får mest, mener Ann:

- For de større børn kan mere på egen hånd - også i ferien.

At færre ældre danske børn får feriepenge i forhold til de 9-11 årige, skyldes, at mange ældre teenagere tjener penge selv, mener Ann.

Ikke råd til mange is

Selv om pengeniveauerne kan se flotte ud ved første øjekast, er dagsrationen nu ikke så prangende. På en tre ugers ferie har de ældste med deres 500 kr. blot 24 kr. til sig selv om dagen, mens de 6-8 årige har små ti kroner om dagen. Ingen af beløbene giver adgang til de store is i kiosken.

En anden del af undersøgelsen viser i øvrigt, at børnefamilier i år vil bruge gennemsnitligt 19.450 kr. på deres sommerferie eller 1.600 kr. mere end i 2016.

- Så det kan jo være, at børnenes is-forbrug dækkes af forældrenes merforbrug, siger Ann.

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 566 resultater

Aktier i ny rekord

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Der er sat turbo på verdensøkonomien, men centralbankerne nedtoner inflationsfrygten og fastholder en ultra-lempelig pengepolitik.

Andreas Østerheden

Rentestigninger – er det godt eller skidt?

Investering Nordea podcasts

Sidste år var det lave renteniveau med til at fastholde et højt prisniveau på aktier, men nu oplever vi rentestigninger, så hvad sker der nu?

Man renovating a house

Effekten af COVID-19 – Hvilke kunder klarer sig bedst gennem krisen?

Samfundsøkonomi

Dansk erhvervsliv er i udbredt grad ramt af krisen i kølvandet på de gentagne nedlukninger af det danske samfund.

Boligpriserne går amok

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

ationalbanken forudser en svag vækst i dansk økonomi i år, men boligpriserne stiger med knap 10%.

Helge J. Pedersen, Andreas Steno Larsen

Finanspolitikken slippes løs, hvad siger Fed?

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Joe Biden har fået vedtaget sin gigantiske hjælpepakke til amerikansk økonomi, og spørgsmålet er nu, hvordan Fed reagerer på udsigten til et superstærkt opsv...

Viser 5 ud af 566 resultater