Renterekorden er i hus

Housing Couple Stonebrick house
24-08-17 14:36 | Bolig

I Nordea Kredit har vi netop afsluttet vores auktion over rentetilpasningsobligationer. Resultatet har betydning for de boligejere, der skal have ny rente på deres rentetilpasningslån den 1. oktober 2017.

Resultatet er glædeligt, da både F1, F3- og F5-renten er endt på de laveste niveauer nogensinde. Dermed har boligejerne ikke blot udsigt til endnu et år med lave renter, men også til endnu et lille fald i den månedlige ydelse.

Konkret endte renterne på:

F1-lån = -0,22 pct. (nuværende rente = -0,05 pct.)

F3-lån = -0,12 pct. (nuværende rente = 0,49 pct.)

F5-lån = 0,26 pct. (nuværende rente = 1,21 pct.)

Renterne er oplyst efter fradrag for kursskæring og er dermed udtryk for den rente, boligejerne skal betale i det/de kommende år.

Det er et resultat boligejerne kan være godt tilfredse med:

- Der er tale om de laveste renter, vi nogensinde har set på en auktion. Det er glædeligt men også lidt vildt, at renten kan blive ved med at falde. Både F1- og F3-renten er nu negativ, og det vidner om, at det i øjeblikket er sjovere at være blandt dem, der har brug for at låne penge, end blandt dem, der har brug for at placere dem i sikre aktiver, siger boligøkonom i Nordea Kredit, Lise Nytoft Bergmann og fortsætter:

- Det er ikke særligt sjovt for investorerne, at skulle købe en obligation, når de på forhånd ved, at den vil påføre dem et tab på både 1,2 og 3 års sigte. For boligejerne er det selvfølgelig en anden sag, og langt de fleste boligejere vil helt sikkert synes, at det er rart at blive betalt for at låne penge.

Alle boligejere får en lidt lavere ydelse – igen

De lave renter betyder, at boligejerne får lidt flere penge mellem hænderne i det eller de kommende år. For boligejere med et F1-lån på 1 mio. kr. ligger besparelsen på 30 kr. hhv. 100 kr. om måneden afhængig af om lånet er med eller uden afdrag. Besparelsen for et tilsvarende F3-lån er på 90 kr. hhv. 340 kr. og for et F5-lån på 160 kr. hhv. 530 kr.

På trods af den beskedne besparelse mener Lise Nytoft Bergmann dog stadig, at boligejerne har meget at glæde sig over.
- Det er ikke de helt store besparelser, der er tale om i det kommende år, men når man tænker på, at renten er faldet stort set konstant de sidste 9 år, er det summeret set en ganske mærkbar besparelse, boligejerne har opnået”. Siden vinteren 2008 er der blevet skåret næsten 80 pct. af ydelsen på et afdragsfrit lån.

(prognose)
Lån med en restgæld på 1 mio. kr. Mdl. ydelse efter skat i dag Mdl. ydelse efter skat det kommende år Ænd. mdl. ydelse Nuværende rente Ny rente
F1 med afdrag, 29 år3.5103.480(30)-0,05%-0,22%
F1 uden afdrag, 29 år790690(100)-0,05%-0,22%
F3 med afdrag, 27 år3.7403.650(90)0,49%-0,12%
F3 uden afdrag, 27 år1.030690(340)0,49%-0,12%
F5 med afdrag, 25 år4.0003.840(160)1,21%0,25
F5 uden afdrag, 25 år1.320790(530)1,21%0,25

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 450 resultater

Nordea sætter power på kundernes opsparing

Opsparing

Nordea lancerer den digitale investeringsrådgiver Nora til kunder i Danmark.

5 tips til at beskytte dig selv online

Bæredygtighed

Få eksperternes fem vigtigste råd til, hvordan du bedst passer på dig selv i cyberspace.

Vigtig milepæl nået – Nordea har nu hovedsæde i Finland

Nordea

Nordea har nu hovedsæde i Finland, som er medlem af den europæiske bankunion.

Nordea vil gøre det enklere at være kunde

Daglig økonomi

Nordea introducerer fra årsskiftet Min hverdag for alle privatkunder.

Nordea Finans indgår samarbejde med Minuba

Nordea

Nordea Finans og tech-selskabet Minuba indgår nu et samarbejde, der skal gøre hverdagen lettere for landets håndværksmestre. Via Minubas platform vil håndvær...

Viser 5 ud af 450 resultater