Årets juleforbrug går en spids op

07-12-17 9:42 | Daglig økonomi

I år vil vi bruge en smule mere på julegaver og julesul end sidste år. Juleforbruget stiger for tredje år i træk. For første gang i fem år bliver juleforbruget størst i region Hovedstaden. Ny mikrotendens med slet ikke at bruge penge på jul vokser.

Region Hovedstaden bruger mest for første gang i fem år

En ny måling, som YouGov har gennemført for Nordea, viser, at danskerne samlet set agter at hæve juleforbruget med omkring 1 pct.

Deler vi i grove træk juleforbruget i tre dele, går den ene del til mad, drikke, pynt og træ, nemlig 1.770 kr., mens de andre to dele nemlig 3.280 kr. går til gaver. I snit lander juleforbruget på små 5.050 kr. per person.

Et nærstudie af danmarkskortet afslører, at juleforbruget for første gang i fem år er størst i region Hovedstaden. Det er virkelig en nyhed. I flere år (2013 til 2016) var ’julen’ størst vest for Storebælt altså i alle tre regioner. Det er slut. Midtjyderne skærer næsten lige så meget ned på juleforbruget, som hovedstaden skruer op. Husstanden i Hovedstaden vil spendere næsten 1.500 kr. mere på juleforbruget end familien i Midtjylland. Nordjyderne skruer også på for juleforbruget, og er faktisk de eneste jyder, der agter at bruge mere på julen i år end i fjor.
Se tal fra alle regioner her. (pdf, 66 KB)

Bolig- og jobmarkedet giver ’federe’ jul

Leder man efter en forklaring, skal man skele til, at Nordjylland og Hovedstaden er de eneste regioner, hvor huspriserne nu klart er højere end på den sidste top midt i nullerne.

- Det kan godt give lokal optimisme, så folk minder sig selv om, at krisen er i bakspejlet. Det giver økonomisk selvtillid, som tillader større forbrug. Vi skal huske, at huspriserne i Midtjylland stort set også er tilbage på top-00’er niveau – men altså ikke klart højere, som i de øvrige to regioner.
Vi kan lægge til, at mange nye job skabes i servicebranchen – og den er stor i hovedstaden, mens produktionsvirksomhederne ligger i Jylland. Og beskæftigelsen er steget væsentligt mere i hovedstaden end i de øvrige regioner, forklarer Nordeas forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen, der står bag undersøgelsen.

Forbruget er langsomt på vej tilbage til det høje niveau i midt-nullerne

Juleforbruget er det højeste siden 2014, og selvom det nu er steget tre år i træk, er det endnu ikke tilbage på 2006 - 2007 niveauet, - hverken i løbende eller faste priser. Og det varer lidt, før vi er der. Lige nu er vi ca. 17 pct. under top-00’er ´julegaveniveauet, hvis vi lægger inflation til julegavebudgettet.

Ingen julegaver på budgettet vokser

Undersøgelsen afslører, at et stigende antal danskere har meldt sig helt ud af julegavekapløbet. Hele 6 pct. køber slet ikke julegaver. I 2016 var det 4 pct. Det er i særlig grad husstande med de laveste indkomster, der stryger gaverne, hvilket 6 pct. gør i år, mens tallet er 1 pct. for de højeste indkomster. Det samme gør sig gældende for de øvrige juleudgifter til mad, pynt m.m. Her bruger 9 pct. med de laveste indkomster 0 kr., mens det bare gælder 1 pct. med de højeste indkomster.

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 460 resultater

Ny fond investerer i selskaber, som optimerer lønsomheden via ligestilling

Opsparing

Nordea lancerer i dag Global Gender Diversity Fund

Nordea Kredit får ny adm. direktør

Nordea

Bestyrelsen i Nordea Kredit Realkreditaktieselskab har udnævnt direktør Claus Greve til ny administrerende direktør.

Nordeas kunder sparer 3,5 millioner kroner gennem ny digital løsning

Digital banking

På kun tre måneder har Nordeas kunder sparet 3,5 millioner kroner i uønskede abonnementer gennem den nye, digitale løsning ’Abonnementer’, som Nordea lancere...

Valentinsdag: hop ikke i kærligheds-fælden

Bæredygtighed

Kærlighedssvindel foregår som regel på nettet via Facebook eller en datingside. Finder du ud af, at du har været udsat for svindel, så informer banken, og me...

Economic Outlook pre-buzz sept 2017

Få et forspring – deltag i vores webinar om den nye udgave af Nordea Economic Outlook

Samfundsøkonomi

Tilmeld dig vores webinar, og få den nye udgave af Economic Outlook 28. januar.

Viser 5 ud af 460 resultater