Boligejere med Kort Rente lån forkæles med ny lav rente

Gadenavn
22-12-17 12:00 | Bolig

Boligejere med Kort Rente lån kan være godt tilfredse. Renten for 1. halvår af 2018 er netop blevet fastsat, og resultatet er, at tusindvis af Kort Rente lånere vil få en lidt lavere rente i 1. halvår 2018, end den rente de har i dag.

De heldigst stillede boligejere vil få en rente på bare -0,29 pct. og er dermed garanteret endnu et halvt år med negativ rente på deres boliglån. Øvrige boligejere med Kort Rente lån vil få en rente på enten 0,01 pct. eller 0,10 pct., afhængig af hvornår de har optaget deres lån.

De bedst stillede boligejere får en rente på -0,29 pct.

- På samme måde som på fastforrentede lån, afhænger renten på et Kort Rente lån af, hvornår boligejeren har optaget lånet, og dermed af, hvordan renteniveauet var på daværende tidspunkt. I Nordea Kredit har vi i øjeblikket tre Kort Rente obligationer, og det betyder, at boligejerne er delt i tre grupper med hver deres rentesats, siger boligøkonom i Nordea Kredit, Lise Nytoft Bergmann og fortsætter:

- De boligejere, der får den laveste rente på -0,29 pct., har optaget deres lån i perioden november 2014 til juni 2015. Boligejere, der får en rente på 0,01 pct., har optaget deres lån i perioden juni 2015 til december 2016, mens boligejere, der får en rente på 0,10 pct., har optaget deres lån i perioden september 2013 til november 2014 eller i perioden december 2016 og frem til i dag.

Ud over renten skal boligejerne også betale et bidrag til Nordea Kredit, og hvis bidraget er højere end den negative rente, vil terminsopkrævningen stadig lyde på et positivt beløb.

Så meget betyder rentefastsættelsen for ydelsen

Tager man udgangspunkt i et afdragsfrit lån på 1 mio. kr., vil den månedlige ydelse efter skat ligge på mellem 490 kr. og 710 kr. afhængig af hvilket tillæg, man har på sit Kort Rente lån.

Er lånet med afdrag ligger ydelsen på mellem 3.280 kr. og 3.340 kr. I alle tilfælde mener Lise Nytoft Bergmann, at boligejerne kan være godt tilfredse med rentefastsættelsen.

- Boligejere med Kort Rente lån har udsigt til et fald i den månedlige ydelse på ca. 20 kr. efter skat pr. lånt million. Det er ikke nogen voldsom stor besparelse, men når man tager i betragtning, at renten allerede er ualmindeligt lav, er der alligevel meget at glæde sig over. I Nordea Kredit er vi i hvert fald glade på boligejernes vegne.

Sådan fungerer Kort Rente

Housing

• Renten på et Kort Rente lån fastsættes hvert halve år som CITA6-renten plus et tillæg. Tillægget afhænger af den obligation, lånet er udstedt i.
  • Rente = CITA6-rente + tillæg (derudover betaler boligejerne også bidrag og evt. afdrag).
  • Renten tilfalder investor, og derudover betaler boligejerne også et bidrag, der går til realkreditinstituttet og eventuelt afdrag.
  • CITA6-renten fastsættes én gang hvert halve år af markedet (som det er sket i dag), mens tillægget afhænger af den obligationsserie, der ligger bag lånet, der igen afhænger af det tidspunkt, lånet er optaget på.
  • Tillægget er fast i hele obligationens løbetid (typisk 3 år).  Herefter vil der blive afholdt en auktion, hvor investorerne byder på hvor stort eller lille et tillæg, de forlanger til CITA-renten, for at de er villig til at købe obligationerne.

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 515 resultater

Andreas Østerheden

Lyt til de seneste investeringsråd fra chefstrateg Andreas Østerheden

Investering Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Nordea fastholder en aktieovervægt på trods af turbulente tider

Pengetræet Nordea podcast

Podcast: Bæredygtige investeringer

Bæredygtighed Investering Nordea podcasts

Lyt til Steen Blindum, investeringsstrateg i Nordea, og Caroline Rosberg, der er privat investor.

Couple signing loan

Nyt lån kombinerer fast rente og afdragsfrihed

Bolig

Med Frihed30 Fast tilbyder Nordea Kredit nu belåning af helårsboliger med både fast rente og afdragsfrihed i op til 30 år.

Signing dicument

Nordea gør det nemmere for kunderne at sikre sig selv og familien juridisk

Digital banking

Et nyt samarbejde mellem Nordea og TestaViva gør det nemt og enkelt at oprette de nødvendige juridiske dokumenter.

Men in solar panel field

Bæredygtig investering – godt for din formue og for kloden

Bæredygtighed Investering

Læs vores nye publikation om bæredygtige investeringer.

Viser 5 ud af 515 resultater