Vi spilder milliarder på abonnementer

01-02-18 10:06 | Daglig økonomi

I alt seks ud af ti danskere betaler for tv-pakker, streamingstjenester, fitnessmedlemskaber, bogklubber og andet, som de sjældent har fuld glæde af. Det er 6 procentpoint mindre end for fem år siden, og det er positivt. Men vi kan blive meget bedre til at skære ned på ydelser og aftaler, som vi sjældent har glæde af. Det viser en ny måling som YouGov har gennemført for Nordea.

Målingen afslører, at det især er familier med børn og husstande med højindkomst og de over 40-årige, som har svært ved at luge ud i aftaler. Her er det mellem 65 - 71 procent, der betaler til en hel buket af aftaler, som de sjældent har tiden til at benytte for alvor. Kun 29 - 35 procent i de grupper kan skrive under på, at de ikke har overflødige aftaler, som dræner budgettet. Kvinder er noget bedre end mænd til at undgå at betale for aftaler, som de ikke har fuld glæde af. Det samme gælder for husstande med lav indkomst og de helt unge.

Hvor meget taler vi om?

Hele 82 procent af de danske husstande abonnerer på en tv-pakke, og 62 procent på en streamingtjeneste som for eksempel Netflix, HBO, ViaPlay eller TV2 Play, viser en rundspørge blandt 3.000 danskere, som Wilke for nylig udførte for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Lægger man disse tal til grund og ser på, hvor mange der ifølge YouGov målingen betaler for tv-tjenester, de sjælden bruger, har små 300.000 hustande sjældent glæde af deres streamingstjenester, og en lille million husstande bruger for mange penge på tv-pakker.

Danmarks største kultursponsorat

Tv-pakkerne med de mange kanaler løber nemt op i 6.000 kr. om året for en husstand. For den lille million danske husstande, der har tv-pakker, de sjældent har fuld glæde af, lægges samlet set små 6 milliarder kr. om året i abonnementsafgifter. En typisk børnefamilie kan skære 6.000 kr. af deres årsbudget med et pennestrøg, ved at sige tv-pakken op og ’nøjes’ med de danske kanaler, de kan se på Tv’et via deres pc.

- Hvorfor gør mange flere det så ikke straks? Det er svært at skifte en dyr vane ud med en gratis eller en billigere. Det er nemmere at udvide sit forbrug end at indskrænke det. Her kæmper vi med psykologien som modspiller og vores aversion mod tab af muligheder, forklarer Ann Lehmann Erichsen, der står bag undersøgelsen.

Målingen viser, at der er noget at komme efter

17 procent af husstandene med høj indkomst har fx svært ved at nå at læse alle de blade og aviser, de holder, og turene ned til fitnesscentret er så sjældne for hver tiende dansker, at de måske helt har glemt adressen.

- Det slår mig, at det især er de travle børnefamilier og dem med høj indkomst, som har så travlt med at tjene penge, at de svømmer i alskens aftaler, som de ikke har glæde af. For dem vil et eftersyn af aftaler og abonnementer virkelig give plus på kontoen, siger forbrugerøkonomen.

Se vanerne i et større perspektiv

Forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen

Vil man gøre det nemmere for sig selv at skifte vaner, skal man se sine vaner i et større perspektiv ved at hive det store årsbudget frem. Budgettet over de faste udgifter fylder meget i de fleste husstande. Har man faste udgifter på 12.500 kr. pr. måned, er det lidt nemmere at gennemføre nedlæggelse af tv-pakken til 500 kr. pr. måned, end hvis man alene ser på den udgift. Det samme gælder fitnessabonnementet til 299 kr. Det store perspektiv betyder, at man nemmere kan få øje på, hvilke muligheder de lavere faste udgifter lukker op for. På den måde kan en besparelse nemmere ses som en gevinst frem for et tab.

Nyt år og nyt budget

Det er vigtigt at gennemgå de enkelte faste udgiftsposter mindst en gang om året, for at sikre, at den vare eller ydelse man betaler for, stadig er sammensat rigtigt, så man får nok for pengene. Det gælder uanset, om det er betalingen for tv-ydelser, telefoni, internet, forsikringer eller andet.

Har du ikke lagt budget endnu? Hent forbrugerøkonomens udvidede budgetskema her

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 514 resultater

Pengetræet Nordea podcast

Podcast: Bæredygtige investeringer

Bæredygtighed Investering Nordea podcasts

Lyt til Steen Blindum, investeringsstrateg i Nordea, og Caroline Rosberg, der er privat investor.

Couple signing loan

Nyt lån kombinerer fast rente og afdragsfrihed

Bolig

Med Frihed30 Fast tilbyder Nordea Kredit nu belåning af helårsboliger med både fast rente og afdragsfrihed i op til 30 år.

Signing dicument

Nordea gør det nemmere for kunderne at sikre sig selv og familien juridisk

Digital banking

Et nyt samarbejde mellem Nordea og TestaViva gør det nemt og enkelt at oprette de nødvendige juridiske dokumenter.

Men in solar panel field

Bæredygtig investering – godt for din formue og for kloden

Bæredygtighed Investering

Læs vores nye publikation om bæredygtige investeringer.

Simon Kristiansen

Lyt til de seneste investeringsråd fra seniorstrateg Simon Kristiansen

Investering Samfundsøkonomi

Nordea ændrer strategi og anbefaler overvægt af aktier.

Viser 5 ud af 514 resultater