Vi spilder milliarder på abonnementer

01-02-18 10:06 | Daglig økonomi

I alt seks ud af ti danskere betaler for tv-pakker, streamingstjenester, fitnessmedlemskaber, bogklubber og andet, som de sjældent har fuld glæde af. Det er 6 procentpoint mindre end for fem år siden, og det er positivt. Men vi kan blive meget bedre til at skære ned på ydelser og aftaler, som vi sjældent har glæde af. Det viser en ny måling som YouGov har gennemført for Nordea.

Målingen afslører, at det især er familier med børn og husstande med højindkomst og de over 40-årige, som har svært ved at luge ud i aftaler. Her er det mellem 65 - 71 procent, der betaler til en hel buket af aftaler, som de sjældent har tiden til at benytte for alvor. Kun 29 - 35 procent i de grupper kan skrive under på, at de ikke har overflødige aftaler, som dræner budgettet. Kvinder er noget bedre end mænd til at undgå at betale for aftaler, som de ikke har fuld glæde af. Det samme gælder for husstande med lav indkomst og de helt unge.

Hvor meget taler vi om?

Hele 82 procent af de danske husstande abonnerer på en tv-pakke, og 62 procent på en streamingtjeneste som for eksempel Netflix, HBO, ViaPlay eller TV2 Play, viser en rundspørge blandt 3.000 danskere, som Wilke for nylig udførte for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Lægger man disse tal til grund og ser på, hvor mange der ifølge YouGov målingen betaler for tv-tjenester, de sjælden bruger, har små 300.000 hustande sjældent glæde af deres streamingstjenester, og en lille million husstande bruger for mange penge på tv-pakker.

Danmarks største kultursponsorat

Tv-pakkerne med de mange kanaler løber nemt op i 6.000 kr. om året for en husstand. For den lille million danske husstande, der har tv-pakker, de sjældent har fuld glæde af, lægges samlet set små 6 milliarder kr. om året i abonnementsafgifter. En typisk børnefamilie kan skære 6.000 kr. af deres årsbudget med et pennestrøg, ved at sige tv-pakken op og ’nøjes’ med de danske kanaler, de kan se på Tv’et via deres pc.

- Hvorfor gør mange flere det så ikke straks? Det er svært at skifte en dyr vane ud med en gratis eller en billigere. Det er nemmere at udvide sit forbrug end at indskrænke det. Her kæmper vi med psykologien som modspiller og vores aversion mod tab af muligheder, forklarer Ann Lehmann Erichsen, der står bag undersøgelsen.

Målingen viser, at der er noget at komme efter

17 procent af husstandene med høj indkomst har fx svært ved at nå at læse alle de blade og aviser, de holder, og turene ned til fitnesscentret er så sjældne for hver tiende dansker, at de måske helt har glemt adressen.

- Det slår mig, at det især er de travle børnefamilier og dem med høj indkomst, som har så travlt med at tjene penge, at de svømmer i alskens aftaler, som de ikke har glæde af. For dem vil et eftersyn af aftaler og abonnementer virkelig give plus på kontoen, siger forbrugerøkonomen.

Se vanerne i et større perspektiv

Forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen

Vil man gøre det nemmere for sig selv at skifte vaner, skal man se sine vaner i et større perspektiv ved at hive det store årsbudget frem. Budgettet over de faste udgifter fylder meget i de fleste husstande. Har man faste udgifter på 12.500 kr. pr. måned, er det lidt nemmere at gennemføre nedlæggelse af tv-pakken til 500 kr. pr. måned, end hvis man alene ser på den udgift. Det samme gælder fitnessabonnementet til 299 kr. Det store perspektiv betyder, at man nemmere kan få øje på, hvilke muligheder de lavere faste udgifter lukker op for. På den måde kan en besparelse nemmere ses som en gevinst frem for et tab.

Nyt år og nyt budget

Det er vigtigt at gennemgå de enkelte faste udgiftsposter mindst en gang om året, for at sikre, at den vare eller ydelse man betaler for, stadig er sammensat rigtigt, så man får nok for pengene. Det gælder uanset, om det er betalingen for tv-ydelser, telefoni, internet, forsikringer eller andet.

Har du ikke lagt budget endnu? Hent forbrugerøkonomens udvidede budgetskema her

Læs flere nyheder

we.trade i luften med første blockchain-baserede handler

Nordea

Nordea har ydet et vigtigt bidrag til design og implementering af denne banebrydende løsning.

Undgå at falde for falske mails

Nordea

Hurtige tips til, hvordan du som virksomhed kan afsløre disse forsøg på svindel.

Nordea expert selected to EU Expert Group on Sustainable Finance

Bæredygtighed Our people Our work Responsible business

Nordea and Aila Aho have been selected to one of the 35 honourable seats in the European Commission’s technical expert group on sustainable finance.

Kritik af Nordea i Operation X

Nordea

Nordeas respons til kritik fra programmet Operation X på TV 2, der kritiserer Nordea for at have ignoreret advarsler om, at 500-eurosedler, leveret til vekse...

Jeg SKAL være god til mit arbejde

Nordea

For 36-årige it-udvikler Felix Kim Nielsen og hans seks kolleger med autisme er det helt afgørende at vide, at de leverer hver dag.