Kritik af Nordeas tidligere levering af 500-eurosedler

05-02-18 20:43 | Nordea

Nordea bliver i dag kritiseret for at have leveret 500-eurosedler til valutavekselkontorer – en praksis, som banken afsluttede for flere år siden.

I dag sætter en række medier fokus på en dom fra Københavns Byret, hvor et vekselkontor er idømt en bøde for at medvirke til hvidvask. I den forbindelse bliver der rettet kritik mod Nordea for vores rolle som tidligere leverandør af valuta til dette og andre vekselkontorer.

I den forbindelse vil Nordea gerne understrege, at dommen omhandler en flere år gammel sag. Siden marts 2015 har Nordea i Danmark ikke handlet med 500-eurosedler.

”Set i bakspejlet ville vi ønske, at vi havde trukket os ud af dette marked tidligere. Det er vi kede af ikke at have gjort. Men vi vil gerne fremhæve, at vi i Nordea tager vores ansvar meget alvorligt, og at vi nu ser denne form for forretning som noget, der hører fortiden til,” siger Julie Galbo, chief risk officer i Nordea.

Nordeas rolle er en del af en igangværende efterforskning hos Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK), hvorfor vi ikke kan kommentere yderligere. I den sammenhæng vil vi gerne pointere, at vi samarbejder fuldt ud med myndighederne.

Nordea har siden 2015 arbejdet intensivt med anti-hvidvask for at sikre robuste standarder og processer i hele koncernen. Dette program rummer en lang række aktiviteter til forebyggelse af hvidvask i forbindelse med ”kend-din-kunde”-processer, screening for sanktioner og transaktionsovervågning. Samtidig styrkes de funktioner og processer, der arbejder med compliance i forhold til myndighedskrav.

Flere end 1500 medarbejdere i Nordea har nu som primær arbejdsopgave at arbejde med at bekæmpe økonomisk kriminalitet.

Læs flere nyheder

Få plads på første parket til Nordeas Economic Outlook

Samfundsøkonomi

Meld dig til webinaret på dit lokalsprog og få rapporten, så snart den udkommer 24. april.

Vi bruger overskydende skat fornuftigt

Daglig økonomi Samfundsøkonomi Opsparing

To ud af tre vil lade de overskydende skattepenge forsvinde i det løbende forbrug eller spare dem op. Kun 17 procent har øremærket pengene til ferie.

Bid ikke på krogen!

Nordea

Lyder det phishy? Lad dig ikke lokke.

Nordea lancerer boliglån med 30 års afdragsfrihed

Bolig

Nordea Kredit lancerer et nyt realkreditlån kaldet Frihed30 rentetilpasningslån. Lånet giver en attraktiv kombination af lav rente og mulighed for afdragsfr...

Nordea