Kritik af Nordeas tidligere levering af 500-eurosedler

05-02-18 20:43 | Nordea

Nordea bliver i dag kritiseret for at have leveret 500-eurosedler til valutavekselkontorer – en praksis, som banken afsluttede for flere år siden.

I dag sætter en række medier fokus på en dom fra Københavns Byret, hvor et vekselkontor er idømt en bøde for at medvirke til hvidvask. I den forbindelse bliver der rettet kritik mod Nordea for vores rolle som tidligere leverandør af valuta til dette og andre vekselkontorer.

I den forbindelse vil Nordea gerne understrege, at dommen omhandler en flere år gammel sag. Siden marts 2015 har Nordea i Danmark ikke handlet med 500-eurosedler.

”Set i bakspejlet ville vi ønske, at vi havde trukket os ud af dette marked tidligere. Det er vi kede af ikke at have gjort. Men vi vil gerne fremhæve, at vi i Nordea tager vores ansvar meget alvorligt, og at vi nu ser denne form for forretning som noget, der hører fortiden til,” siger Julie Galbo, chief risk officer i Nordea.

Nordeas rolle er en del af en igangværende efterforskning hos Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK), hvorfor vi ikke kan kommentere yderligere. I den sammenhæng vil vi gerne pointere, at vi samarbejder fuldt ud med myndighederne.

Nordea har siden 2015 arbejdet intensivt med anti-hvidvask for at sikre robuste standarder og processer i hele koncernen. Dette program rummer en lang række aktiviteter til forebyggelse af hvidvask i forbindelse med ”kend-din-kunde”-processer, screening for sanktioner og transaktionsovervågning. Samtidig styrkes de funktioner og processer, der arbejder med compliance i forhold til myndighedskrav.

Flere end 1500 medarbejdere i Nordea har nu som primær arbejdsopgave at arbejde med at bekæmpe økonomisk kriminalitet.

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 517 resultater

CEO Frank Vang-Jensen

CEO blog: Strong result and continued improvements

Nordea

Today we published our financial results for the third quarter

Andreas Østerheden

Lyt til de seneste investeringsråd fra chefstrateg Andreas Østerheden

Investering Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Nordea fastholder en aktieovervægt på trods af turbulente tider

Pengetræet Nordea podcast

Podcast: Bæredygtige investeringer

Bæredygtighed Investering Nordea podcasts

Lyt til Steen Blindum, investeringsstrateg i Nordea, og Caroline Rosberg, der er privat investor.

Couple signing loan

Nyt lån kombinerer fast rente og afdragsfrihed

Bolig

Med Frihed30 Fast tilbyder Nordea Kredit nu belåning af helårsboliger med både fast rente og afdragsfrihed i op til 30 år.

Viser 5 ud af 517 resultater