Kritik af Nordeas tidligere levering af 500-eurosedler

05-02-18 20:43 | Nordea

Nordea bliver i dag kritiseret for at have leveret 500-eurosedler til valutavekselkontorer – en praksis, som banken afsluttede for flere år siden.

I dag sætter en række medier fokus på en dom fra Københavns Byret, hvor et vekselkontor er idømt en bøde for at medvirke til hvidvask. I den forbindelse bliver der rettet kritik mod Nordea for vores rolle som tidligere leverandør af valuta til dette og andre vekselkontorer.

I den forbindelse vil Nordea gerne understrege, at dommen omhandler en flere år gammel sag. Siden marts 2015 har Nordea i Danmark ikke handlet med 500-eurosedler.

”Set i bakspejlet ville vi ønske, at vi havde trukket os ud af dette marked tidligere. Det er vi kede af ikke at have gjort. Men vi vil gerne fremhæve, at vi i Nordea tager vores ansvar meget alvorligt, og at vi nu ser denne form for forretning som noget, der hører fortiden til,” siger Julie Galbo, chief risk officer i Nordea.

Nordeas rolle er en del af en igangværende efterforskning hos Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK), hvorfor vi ikke kan kommentere yderligere. I den sammenhæng vil vi gerne pointere, at vi samarbejder fuldt ud med myndighederne.

Nordea har siden 2015 arbejdet intensivt med anti-hvidvask for at sikre robuste standarder og processer i hele koncernen. Dette program rummer en lang række aktiviteter til forebyggelse af hvidvask i forbindelse med ”kend-din-kunde”-processer, screening for sanktioner og transaktionsovervågning. Samtidig styrkes de funktioner og processer, der arbejder med compliance i forhold til myndighedskrav.

Flere end 1500 medarbejdere i Nordea har nu som primær arbejdsopgave at arbejde med at bekæmpe økonomisk kriminalitet.

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 453 resultater

Nordea newbrand

Nordea lancerer nyhedsbrev om aktiesparekontoen

Investering

Tilmeld dig vores nye nyhedsbrev om aktiesparekontoen

Nyt overblik over abonnementer til Nordeas kunder

Nordea

Nordeas kunder får nemt overblik over deres abonnementer og med et enkelt klik kan abonnementerne opsiges - direkte på mobilen.

Blackfriday

Beskyt dig mod svindlere på Black Friday

Daglig økonomi

Tips til hvordan du undgår at blive snydt, når du handler Black Friday og Cyber Monday.

Nordea sætter power på kundernes opsparing

Opsparing

Nordea lancerer den digitale investeringsrådgiver Nora til kunder i Danmark.

5 tips til at beskytte dig selv online

Bæredygtighed

Få eksperternes fem vigtigste råd til, hvordan du bedst passer på dig selv i cyberspace.

Viser 5 ud af 453 resultater