De sikre uforudsete udgifter

06-02-18 15:05 | Opsparing | Daglig økonomi

Planlægger du med uforudsete udgifter?  Hvis ikke, var det nok en god ide at begynde.

Mere end seks ud af ti danske husstande har nemlig haft uforudsete udgifter det sidste halve år. Sådan var det også for fire år siden. De uforudsete udgifter rammer ”konstant” samme andel af husholdningerne, når man måler på det. Det viser den nye måling, som YouGov har gennemført for Nordea.

Ingen kommer uden om uventede udgifter, så man gør klogt i at kalkulere med dem, hvis man vil have en forudsigelig økonomi. De mest udsatte for uforudsete udgifter, er dem med børn, dem, der tjener mest og dem mellem 26 – 55 år. Omvendt er andelen, der slet ikke havde uventede udgifter, allerhøjest hos dem på 66 år eller ældre. Her er det hele 40 procent uden uventede udgifter, mod det totale gennemsnit på 32 procent.

Det vil måske komme bag på mange, at singlen og danskeren med lav indkomst er mindre plaget af uventede udgifter, end danskeren med høj indkomst og børn.

- Hvordan kan det være? Det er meget enkelt.  Jo flere og jo dyrere aktiver man har, jo mere kan gå itu, kræve reparation eller udskiftning, og så er reparationen af de dyre forbrugsgoder som regel dyrere end reparationen eller udskiftningen af de billige, forklarer Nordeas forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen.

Hvilke udgifter kommer oftest uventet?

De uventede udgifter rammer dine ømme punkter. Bilen og dit helbred står – stadig – øverst på ”hitlisten”. Det er bilen, der skal repareres i utide, tandlægeregningen, der eksploderer, brillerne, som du ikke længere kan læse med. Som nummer tre rammer boligen listen over uventede udgifter. Det kan være efterregningen på el, vand eller varme, eller elforsyningen der svigter i huset, radiatoren der er tæret, - ja listen er lang.

Nye biler sænker udgifterne

De samlede udgifter, som de uventede regninger belaster os med, er faldet til næsten det halve sammenlignet med en tilsvarende måling udført for fire år siden. Hver gang vi for fire år siden brugte 100 kroner til uventede regninger, bruger vi nu kun 58 kroner.

Især bilejerne mærker, at de uventede udgifter er faldet i pris. Det skyldes, at den danske bilpark har været på foryngelseskur siden 2013, hvor den sidste måling blev udført. I årene 2014 til 2017 er der solgt ikke mindre end 841.000 nye personbiler. Det er et rekordhøjt niveau. Store dele af den nyere bilpark er mikrobiler med listepriser på 100.000 kroner eller mindre.  De er billige i drift, og så er der færre og billigere reparationer på fabriksnye biler sammenlignet med ældre modeller.

Vær forberedt på uventede udgifter

Selvom de uventede udgifter ifølge målingen er faldet til et lavere niveau, er det stadig en god ide, at man har en tryghedsopsparing, til uventede udgifter. Mange mennesker er dog i tvivl om, hvor mange penge de skal øremærke til formålet. Er man i tvivl om, hvor meget man har behov for at spare op til uventede regninger, viser tallene, at én månedsløn efter skat burde dække de fleste ganske godt ind.

Se hele undersøgelsen (pdf, 649 KB)

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 448 resultater

Nordea vil gøre det enklere at være kunde

Daglig økonomi

Nordea introducerer fra årsskiftet Min hverdag for alle privatkunder.

Nordea Finans indgår samarbejde med Minuba

Nordea

Nordea Finans og tech-selskabet Minuba indgår nu et samarbejde, der skal gøre hverdagen lettere for landets håndværksmestre. Via Minubas platform vil håndvær...

Få et forspring – deltag i vores webinar om den nye udgave af Nordea Economic Outlook

Samfundsøkonomi

Tilmeld dig vores webinar og få den nye udgave af Economic Outlook 5. september.

we.trade i luften med første blockchain-baserede handler

Nordea

Nordea har ydet et vigtigt bidrag til design og implementering af denne banebrydende løsning.

Undgå at falde for falske mails

Nordea

Hurtige tips til, hvordan du som virksomhed kan afsløre disse forsøg på svindel.

Viser 5 ud af 448 resultater