Nordiske banker overvejer fælles nordisk betalingsinfrastruktur

Looking to the future
09-02-18 8:30 | Digital banking | Daglig økonomi | Nordea

De nordiske lande har nogle af de mest moderne og velfungerende betalingsmarkeder i verden, og både privatpersoner og virksomheder har adgang til nogle af de bedste betalingstjenester. På trods af de tætte bånd mellem landene, er den nuværende betalingsinfrastruktur meget opsplittet og følger landegrænserne.

Pressemeddelelse,  Helsinki, København, Oslo, Stockholm, 9. februar 2018

En harmonisering af infrastruktur og produkter kan gøre det nemmere at sende betalinger over grænserne og fremme handlen mellem de nordiske lande og dermed stimulere til vækst og beskæftigelse.

En gruppe af større svenske, danske, norske og finske banker undersøger i øjeblikket mulighederne for at implementere en fælles, nordisk betalingsinfrastruktur med fælles produkter. Visionen er, at de nordiske lande skal være det første område i verden, hvor der kan foretages nationale og internationale betalinger i flere valutaer (svenske, danske og norske kroner samt euro).

Infrastrukturen vil være baseret på åben adgang for alle aktører og fælles europæiske standarder - og vil bidrage til at skabe større konkurrence blandt udbydere af betalingstjenester i de nordiske lande.

En harmonisering af betalingsinfrastrukturen i de nordiske lande vil endvidere skabe et bedre grundlag for udviklingen af nye produkter og services til fordel for kunderne, og de nordiske lande vil kunne fastholde deres position som nogle af verdens mest digitale samfund. Desuden understøttes kravene om skalerbar, sikker, hurtig og effektiv betalingsinfrastruktur.

Initiativet deler målsætningerne i eksisterende nationale infrastrukturprojekter i Norge og Sverige, men sigter på at indfri disse på nordisk plan. Projektet vil løbende inddrage relevante interessenter.

Bankerne bag initiativet er Danske Bank, DNB, Handelsbanken, Nordea, OP Financial Group, SEB og Swedbank.

Yderligere information:

Claes Eliasson, fungerende leder af Group External Communications, +46 72 141 67 12

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 453 resultater

Nordea newbrand

Nordea lancerer nyhedsbrev om aktiesparekontoen

Investering

Tilmeld dig vores nye nyhedsbrev om aktiesparekontoen

Nyt overblik over abonnementer til Nordeas kunder

Nordea

Nordeas kunder får nemt overblik over deres abonnementer og med et enkelt klik kan abonnementerne opsiges - direkte på mobilen.

Blackfriday

Beskyt dig mod svindlere på Black Friday

Daglig økonomi

Tips til hvordan du undgår at blive snydt, når du handler Black Friday og Cyber Monday.

Nordea sætter power på kundernes opsparing

Opsparing

Nordea lancerer den digitale investeringsrådgiver Nora til kunder i Danmark.

5 tips til at beskytte dig selv online

Bæredygtighed

Få eksperternes fem vigtigste råd til, hvordan du bedst passer på dig selv i cyberspace.

Viser 5 ud af 453 resultater