Nordiske banker overvejer fælles nordisk betalingsinfrastruktur

Looking to the future
09-02-18 8:30 | Digital banking | Daglig økonomi | Nordea

De nordiske lande har nogle af de mest moderne og velfungerende betalingsmarkeder i verden, og både privatpersoner og virksomheder har adgang til nogle af de bedste betalingstjenester. På trods af de tætte bånd mellem landene, er den nuværende betalingsinfrastruktur meget opsplittet og følger landegrænserne.

Pressemeddelelse,  Helsinki, København, Oslo, Stockholm, 9. februar 2018

En harmonisering af infrastruktur og produkter kan gøre det nemmere at sende betalinger over grænserne og fremme handlen mellem de nordiske lande og dermed stimulere til vækst og beskæftigelse.

En gruppe af større svenske, danske, norske og finske banker undersøger i øjeblikket mulighederne for at implementere en fælles, nordisk betalingsinfrastruktur med fælles produkter. Visionen er, at de nordiske lande skal være det første område i verden, hvor der kan foretages nationale og internationale betalinger i flere valutaer (svenske, danske og norske kroner samt euro).

Infrastrukturen vil være baseret på åben adgang for alle aktører og fælles europæiske standarder - og vil bidrage til at skabe større konkurrence blandt udbydere af betalingstjenester i de nordiske lande.

En harmonisering af betalingsinfrastrukturen i de nordiske lande vil endvidere skabe et bedre grundlag for udviklingen af nye produkter og services til fordel for kunderne, og de nordiske lande vil kunne fastholde deres position som nogle af verdens mest digitale samfund. Desuden understøttes kravene om skalerbar, sikker, hurtig og effektiv betalingsinfrastruktur.

Initiativet deler målsætningerne i eksisterende nationale infrastrukturprojekter i Norge og Sverige, men sigter på at indfri disse på nordisk plan. Projektet vil løbende inddrage relevante interessenter.

Bankerne bag initiativet er Danske Bank, DNB, Handelsbanken, Nordea, OP Financial Group, SEB og Swedbank.

Yderligere information:

Claes Eliasson, fungerende leder af Group External Communications, +46 72 141 67 12

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 530 resultater

Helge Pedersen_Jan Størup Nielsen

Her går det godt: Danmark klarer sig bedre end de fleste under coronakrisen

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Lyt med når cheføkonom Helge Pedersen og chefanalytiker Jan Størup Nielsen analyserer de seneste trends i dansk og international økonomi samt den kommende ug...

Rekordstore stigninger i danske aktier og regnskaber, der overrasker positivt

Investering Nordea podcasts

Nordeas chefstrateg Andreas Østerheden er i studiet og giver sit bud på, hvorfor vi har set så store stigninger i danske aktier.

Store markedsreaktioner, men hvor længe varer euforien?

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Gode nyheder fra vaccinefronten blev mødt med stigende risikoappetit fra investorerne. Men hvor længe kan euforien vare ved?

New York Stock Exchange

Dødt løb i præsidentvalget

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Markederne har taget det uafklarede resultat af det amerikanske præsidentvalg med stor ro.

Viser 5 ud af 530 resultater