Nordiske banker overvejer fælles nordisk betalingsinfrastruktur

Looking to the future
09-02-18 8:30 | Digital banking | Daglig økonomi | Nordea

De nordiske lande har nogle af de mest moderne og velfungerende betalingsmarkeder i verden, og både privatpersoner og virksomheder har adgang til nogle af de bedste betalingstjenester. På trods af de tætte bånd mellem landene, er den nuværende betalingsinfrastruktur meget opsplittet og følger landegrænserne.

Pressemeddelelse,  Helsinki, København, Oslo, Stockholm, 9. februar 2018

En harmonisering af infrastruktur og produkter kan gøre det nemmere at sende betalinger over grænserne og fremme handlen mellem de nordiske lande og dermed stimulere til vækst og beskæftigelse.

En gruppe af større svenske, danske, norske og finske banker undersøger i øjeblikket mulighederne for at implementere en fælles, nordisk betalingsinfrastruktur med fælles produkter. Visionen er, at de nordiske lande skal være det første område i verden, hvor der kan foretages nationale og internationale betalinger i flere valutaer (svenske, danske og norske kroner samt euro).

Infrastrukturen vil være baseret på åben adgang for alle aktører og fælles europæiske standarder - og vil bidrage til at skabe større konkurrence blandt udbydere af betalingstjenester i de nordiske lande.

En harmonisering af betalingsinfrastrukturen i de nordiske lande vil endvidere skabe et bedre grundlag for udviklingen af nye produkter og services til fordel for kunderne, og de nordiske lande vil kunne fastholde deres position som nogle af verdens mest digitale samfund. Desuden understøttes kravene om skalerbar, sikker, hurtig og effektiv betalingsinfrastruktur.

Initiativet deler målsætningerne i eksisterende nationale infrastrukturprojekter i Norge og Sverige, men sigter på at indfri disse på nordisk plan. Projektet vil løbende inddrage relevante interessenter.

Bankerne bag initiativet er Danske Bank, DNB, Handelsbanken, Nordea, OP Financial Group, SEB og Swedbank.

Yderligere information:

Claes Eliasson, fungerende leder af Group External Communications, +46 72 141 67 12

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 556 resultater

Dramatisk uge på markederne

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Renterne bare fortsætter op og er nu på det højeste niveau i næsten to år drevet af tiltagende inflationsfrygt blandt investorerne.

Andreas Østerheden

Dansk økonomi post corona

Investering Nordea podcasts

ar dansk økonomi lidt strukturel skade, og hvordan er dansk økonomi rustet skulle det komme til en tredje nedlukning af samfundet?

António Guterres

Nordea en af talerne da kapitalejere mødte FN's generalsekretær om nye klimaforpligtelser

Bæredygtighed

Nordea Liv & Pension har været med til at grundlægge alliancen og blev på mødet repræsenteret af Katja Bergqvist, adm. direktør for Nordea Liv & Pension i No...

Mikkel Rørvig

Styrket indsats på Startup & Growth-området

Investering

Nordea styrker støtten til scale-up og growth-virksomheder.

Helge Pedersen_Jan Størup Nielsen

Økonomisk forår venter forude

Nordea podcasts Investering

Aktiekurserne og renterne stiger i takt med at smittetallet falder. Og dansk økonomi står foran et stærkt come-back.

Viser 5 ud af 556 resultater