Lommepengene stiger efter flere års tørke

05-10-17 11:17 | Daglig økonomi | Samfundsøkonomi Det er ikke bare i dansk økonomi, at det går godt. Det drypper på de danske børn, der kan mærke, at deres lommepenge nu endelig stiger efter flere års nedadgående tendens. Det viser en undersøgelse, gennemført af YouGov for Nordea.

Det er altså godt nyt til de børn, der får lommepenge. Og selvom lommepengene er steget, ligger de stadig i den beskedne ende. De ældste i gruppen på 15-17 år får i snit 480 kr. om måneden, mens de 12-14 årige må nøjes med under halvdelen, nemlig 235 kr., de 9-11 årige får 170 kr., de 6-8 årige får 100 kr. og for de helt små under 6 år ligger lommepengene på 50 kr. om måneden, hvis de altså overhovedet får penge.

Men undersøgelsen viser også, at antallet af børn der henholdsvis ’får’ og ’ikke får’ lommepenge er stabil, og der er derfor stadig en del børn, som slet ikke får lommepenge.

- Det er dog over halvdelen i de forskellige aldersgrupper, som får lommepenge; enten helt fast eller efter behov, bortset altså fra de helt små børn, som endnu ikke er gamle nok til at være i lommepengealderen, forklarer forbrugerøkonom i Nordea, Ann Lehmann Erichsen, der står bag undersøgelsen.

Lommepenge for første gang?

Forbrugerøkonomen har for første gang målt på de helt små børn under 6 år, for at finde ud af hvornår forældre egentlig begynder med at give lommepenge.

- Tallene viser, at 15 pct. under 6 år får lommepenge, og dermed kan det slås fast, at den mistanke jeg har haft om, at lommepenge først for alvor bliver almindeligt, når børn begynder i børnehaveklassen, holder stik. For ved 6-årsalderen får over halvdelen af alle børn lommepenge på den ene eller på den anden måde. Lommepengealderen begynder altså for alvor når børn fylder 6 år, siger Ann Lehmann Erichsen.

Lommepengene er endnu ikke tilbage på før finanskriseniveau

Kigger vi tilbage på lommepengeniveauerne lige inden finanskrisen for 10 år siden i 2007, kan vi imidlertid se, at de ældste børn fik mere end de får i dag, hvis vi omregner til nutidskroner. Skulle de ældste på 15-17 år altså have inflationsjusterede lommepenge på 2007-niveau, skulle de i dag bede om 517 kr. og de 12-14 årige skulle bede om 320 kr.

Digitalt forbrug oven i lommepengene

Nok halter lommepengene lidt efter konjunkturerne – til gengæld har børns forbrugsmønstre ændret sig radikalt de seneste 10 år. Alene siden 2011 er antallet at børn og unge med en dyr smartphone i lommen eksploderet. Er man 11 år eller ældre, har over 90 pct. en dyr smartphone, som de ofte har fået af deres forældre.

- Man kan vel mene, at den slags digital ’påklædning’ også er en slags ’lommepenge’. Det er under alle omstændigheder noget ekstra og noget dyrt, som børnene også ’skal have’, forklarer Ann Lehmann Erichsen, og tilføjer, at der med nyt digitalt udstyr også følger et øget online-forbrug.

18% har ingen penge mellem hænderne

En ud af tre barn og ung tjener også selv penge. Og 29 pct. af de 6-17 årige får både lommepenge og tjener selv egne penge. Det vil sige, at det giver en maksimal gennemsnitsindkomst for de 15-17 årige på 2.000 kr. om måneden, 575 kr. for de 12-14 årige, 320 kr. for de 9-11 årige og 200 kr. for de 6-8 årige.

Men langtfra alle børn og unge har faktisk penge mellem hænderne, og det hører vi sjældent om.

- Faktisk er det sådan, at 18 pct. af de 6-17 år, hverken får lommepenge eller tjener deres egne penge ved et fritidsjob. Det, synes jeg personligt, er noget bekymrende, for de børn og unge lærer ikke at omgås med penge fra en tidlig alder, og de lærer heller ikke at spare op af deres egne penge, slår Ann Lehmann Erichsen fast.

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 488 resultater

Young woman sitting on the jetty

Valentinsdag: hop ikke i kærligheds-fælden

Bæredygtighed

Kærlighedssvindel foregår som regel på nettet via Facebook eller en datingside. Finder du ud af, at du har været udsat for svindel, så informer banken, og me...

Klar til 2020? Få et forspring med Nordea Economic Outlook

Samfundsøkonomi

Tilmeld dig vores webinar og få den nye udgave af Economic Outlook 29. januar.

Anders Langworth

Nordea ser tilbage på grønt år med fremskridt inden for bæredygtighed

Nordea Bæredygtighed

Vi bidrager aktivt til en mere bæredygtig udvikling i hele sektoren

Nyt formandsskab i Nordea Kredit

Nordea

Bestyrelsen i Nordea Kredit har konstitueret sig og valgt Nordeas chef for privatkunder, Mads Skovlund, som ny formand.

Nordea

Nu går svindlerne målrettet efter enker

Daglig økonomi

Nordea advarer danskerne mod at udlevere deres NemID-oplysninger.

Viser 5 ud af 488 resultater