Skal dit rentetilpasningslån have ny rente til januar?

15-09-17 13:31 | Bolig

Boligejere med F1-lån
Er du en af de boligejere, der stadig har et F1-lån, vil det ifølge boligøkonom i Nordea Kredit Lise Nytoft Bergmann med stor sandsynlighed være en god idé at omlægge det i forbindelse med auktionen. Det gælder også, selv om du lægger mere vægt på en lav månedlig ydelse end sikkerhed mod rentestigninger.

”Der er i øjeblikket ikke ret stor forskel på F1- og F3-renten. Samtidigt er bidragssatsen højere på et F1- end et F3-lån, og hvis auktionen går, som vi forventer, vil de to låntyper derfor få stort set samme ydelse. Derved bliver det næsten gratis at sikre sig mod rentestigninger i 3 år frem for kun i 1 år”, siger Lise Nytoft Bergmann og tilføjer, at man ikke bør omlægge sit lån, hvis man står foran en flytning, da man i det tilfælde ikke har gavn af en 3-årig rentesikring.

Det koster et gebyr på 500 kr. at ændre på refinansieringsperioden fx ved at gå fra et F1-lån til et F3-lån.

Boligejere med F3- og F5-lån
Boligejere med F3- og F5-lån kan læne sig roligt tilbage. De har allerede et anbefalelsesværdigt lån, mener Lise Nytoft Bergmann, selvom hun tror, at boligejere med F5-lån vil trække det længste strå målt over en 5-årig periode.

”Vi forventer, at F3-renten vil lande i omegnen af -0,1 pct. ved den kommende auktion, mens F5-renten vil lande i omegnen af 0,25 pct. Det giver en lidt lavere ydelse til boligejere med F3-lån. Det er dog vigtigt at pointere, at vi anser det for mere sandsynligt, at renten stiger i de kommende år, end at renten falder, hvorfor renten ikke skal være steget ret meget om 3 år, når F3-lånet skal have ny rente igen, før F5-lånet både giver den højeste sikkerhed og den samlet set laveste ydelse. Samtidigt har F5-lånet en lidt lavere bidragssats end F3-lånet” fortæller Lise Nytoft Bergmann og fortsætter:

”Konkret forventer vi, at den månedlige ydelse efter skat for et 30-årigt lån på 1 mio. kr. uden afdrag vil ende på ca. 710 kr., hvis der er tale om et F3-lån og på 790 kr., hvis der er tale om et F5-lån. Er lånet med afdrag, forventer vi en månedlig ydelse efter skat på 3.340 kr. for F3-lånet og 3.280 kr. for F5-lånet”.

Det vigtigste råd af dem alle
Ifølge Lise Nytoft Bergmann er der et råd, der står over de øvrige. Det er en klar stillingtagen til spørgsmålet om afdragsfrihed.

”Vi anbefaler, at boligejerne bruger de lave renter til at afdrage på deres gæld, så de er bedre rustet til uventede hændelser i fremtiden. Både dem, der kan opstå i privatlivet, og dem der kan opstå på rentemarkederne”, siger hun og tilføjer:

”Har man et banklån, kan man afdrage hurtigere, end man gør i dag, og har man kun et realkreditlån, bør man tænke sig godt om, inden man forlænger sin afdragsfrihed. Det gælder særligt, hvis man har en høj gæld i forhold til boligens værdi”.

Man har altid mulighed for at starte afvikling på gælden i forbindelse med en refinansiering, også selv om der er flere år tilbage af den afdragsfrie periode. Det koster et gebyr på 500 kr.

Husk også …
Hvis du ønsker at skifte periode mellem refinansieringerne på dit rentetilpasningslån fx ved at skifte fra et F3-lån til et F5-lån, skal du reagere inden den 30. oktober 2017. Hører vi ikke fra dig, fortsætter dit lån som hidtil, blot med en ny rente.
Ønsker du, at optage et tillægslån i forbindelse med refinansieringen, bør du kontakte os inden den 6. oktober 2017, så vi har tid til at få alle papirer i orden inden deadline.

Du kan læse mere om dine muligheder på www.nordea.dk/nyrente eller komme i kontakt med os via eBolig i din netbank, via chatten i din netbank eller ved at ringe til os på 7033 0130, hvor vi er tilgængelige hele ugen fra kl 8-20
Vi afholder et gratis webinar om refinansieringen tirsdag den 26. september kl. 19:30, hvor vi giver vores gode råd videre. Klik her for at tilmelde dig: https://attendee.gotowebinar.com/register/3409204412267831298

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 453 resultater

Nordea newbrand

Nordea lancerer nyhedsbrev om aktiesparekontoen

Investering

Tilmeld dig vores nye nyhedsbrev om aktiesparekontoen

Nyt overblik over abonnementer til Nordeas kunder

Nordea

Nordeas kunder får nemt overblik over deres abonnementer og med et enkelt klik kan abonnementerne opsiges - direkte på mobilen.

Blackfriday

Beskyt dig mod svindlere på Black Friday

Daglig økonomi

Tips til hvordan du undgår at blive snydt, når du handler Black Friday og Cyber Monday.

Nordea sætter power på kundernes opsparing

Opsparing

Nordea lancerer den digitale investeringsrådgiver Nora til kunder i Danmark.

5 tips til at beskytte dig selv online

Bæredygtighed

Få eksperternes fem vigtigste råd til, hvordan du bedst passer på dig selv i cyberspace.

Viser 5 ud af 453 resultater