Det betaler sig at investere i kvindelige ledere

Opsparing eller investering
09-08-17 15:04 | Investering

Resultatet er klart: Selskaber ledet af kvinder klarer sig langt bedre end markedet.

Nordea har undersøgt afkastudviklingen for næsten 11.000 børsnoterede selskaber over hele verden i de seneste otte år. Undersøgelsen viser, at selskaber med en kvindelig topchef eller bestyrelsesformand i gennemsnit har leveret et annualiseret afkast på 25 pct. siden 2009. Det er mere end dobbelt så meget som afkastet på 11 pct. på MSCI World-indekset.

”Har du investeret i et selskab med en kvinde ved roret, vil du have opnået et bedre afkast end markedsafkastet,” siger porteføljeforvalter Robert Næss fra Nordea, som står bag undersøgelsen.

”Tidligere undersøgelser har også vist, at mangfoldighed er positivt, men de fleste af disse undersøgelser har ikke omfattet ledelsen eller et lige så stort antal selskaber,” siger Næss. Han fremhæver, at de fleste tidligere undersøgelser kun har set på bestyrelsen, som er nemmere at indsamle oplysninger om.

Nordeas analyse omfatter selskaber på tværs af sektorer og lande – både udviklede og nye markeder – med god likviditet (daglig handelsvolumen på mindst to mio. dollar). Ud af de næsten 11.000 selskaber havde kun omkring 400 enten en kvindelig topchef eller en kvindelig bestyrelsesformand ved årets udgang i perioden 2006-16. Afkastet på aktier i disse selskaber blev beregnet for det efterfølgende år med en lige vægtning for året (hver aktie havde samme vægt uanset markedsværdi).

Ifølge Næss viste undersøgelsen et større antal selskaber med kvindelige topchefer i USA, Kina og Indien. ”Det havde en positiv effekt på de samlede tal,” siger Næss og tilføjer: ”Når du tester en handelsstrategi på grundlag af historiske data for at sikre dens egnethed, er der altid en risiko for, at et stærkt resultat kan være et sammentræf af omstændigheder.”

Positiv faktor i investeringsbeslutninger

Det er svært at sige præcist, hvorfor selskaber med kvindelige ledere har givet højere afkast, men Næss nævner flere mulige årsager. En forklaring er, at fordi det ofte er sværere for en kvinde at blive topleder eller bestyrelsesformand, er det kun de bedste, der når helt til tops. Faktisk var det sådan, at 96 pct. af selskaberne i undersøgelsen havde en mandlig topchef eller bestyrelsesformand, mens kun 4 pct. havde en kvindelig topchef og/eller bestyrelsesformand.

En anden forklaring kan være, at selskaber, der historisk set klarer sig godt, er mere tilbøjelige til at ansætte kvindelige topledere end selskaber med problemer. De vælger måske den mere ”sikre” løsning at ansætte en mand.

Det kan også være, at kvinder er bedre ledere. Kvinder er måske mere forsigtige i deres forventninger til udviklingen i selskaberne end mænd, så når de faktisk leverer, hvad de lover, har det en positiv effekt på aktiekursen.

Uanset årsagen er resultatet af undersøgelsen, der viser den positive effekt af kvindelige topledere, opmuntrende. ”Det er en positiv faktor, som vi vil tage med i betragtning, når vi skal beslutte, om vi vil investere i et selskab,” siger Næss.

Robert Næss fra Nordea, som sidder i Bergen i Norge, forvalter en samlet aktieportefølje på 42 mia. dollar. Nordea er den største bank i Norden og en af de største banker i Europa. Han er endvidere en af forvalterne af fonden Nordea Global Stable Equity Fund, som har en lille overvægt af selskaber med kvindelige topledere. Fonden har leveret et afkast på 14 pct. om året de sidste fem år. Morningstar har kåret fonden som en af de bedste i 2016 i mange lande, herunder Frankrig, Spanien, Norge, Finland, Belgien, Italien og Portugal.

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 453 resultater

Nordea newbrand

Nordea lancerer nyhedsbrev om aktiesparekontoen

Investering

Tilmeld dig vores nye nyhedsbrev om aktiesparekontoen

Nyt overblik over abonnementer til Nordeas kunder

Nordea

Nordeas kunder får nemt overblik over deres abonnementer og med et enkelt klik kan abonnementerne opsiges - direkte på mobilen.

Blackfriday

Beskyt dig mod svindlere på Black Friday

Daglig økonomi

Tips til hvordan du undgår at blive snydt, når du handler Black Friday og Cyber Monday.

Nordea sætter power på kundernes opsparing

Opsparing

Nordea lancerer den digitale investeringsrådgiver Nora til kunder i Danmark.

5 tips til at beskytte dig selv online

Bæredygtighed

Få eksperternes fem vigtigste råd til, hvordan du bedst passer på dig selv i cyberspace.

Viser 5 ud af 453 resultater