Jyder dropper rejseforsikringen

10-07-17 14:01 | Daglig økonomi

Mange flere jyder end sjællændere tager på ferie uden rejseforsikring. Men det er en stor risiko at løbe, advarer Nordeas forbrugerøkonom, for indboforsikringen og det blå sygesikringskort er slet ikke nok.

Jyderne tager chancen. I hvert fald når det handler om at tage på ferie uden at være fuldt dækket af forsikringen, hvis uheldet er ude.

For mens kun hver ellevte københavner og hver 14. sjællænder krydser grænsen uden en rejseforsikring, så er det hver niende nordjyde, hver ottende syddansker og hver syvende midtjyde.

Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har udført for Nordea. Nordeas forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen har intet bud på, hvorfor flere jyder end sjællændere hopper over rejseforsikringerne, men tallene får hende til at advare mod at tage let på forsikringerne.

- Især i forbindelse med ulykker og sygdom kan det blive ekstremt dyrt ikke at være forsikret, siger hun.

Forvirrende regler

Og så er rejseforsikringen ikke en gang nok for at være fuldt dækket på ferien. Man skal også have en indboforsikring og ved rejser i Europa også det blå sygesikringskort, oplyser Ann.

- Tag for eksempel problemer med bagagen. Rejseforsikringen dækker, hvis den er forsinket, mens det er indboforsikringen, der dækker, hvis den aldrig frem eller bliver beskadiget, siger hun og indrømmer blankt, at det er forvirrende.

Derfor lyder anbefalingen fra Nordeas forbrugerøkonom, at man tjekker sine forsikringer, inden man rejser på ferie for at undgå ubehagelige overraskelser.

Sådan dækker forsikringerne

Indboforsikringen

• Bagagen er skadet eller aldrig dukker op. Husk at tjekke, hvad maksimumsdækningen er.
  • Dit ansvar for andres ulykke, hvis du for eksempel kommer til at ødelægge andres ting eller påføre andre personskade i ferien.
  • Tyveri fra din aflåste bil, aflåste telt eller låste campingvogn, men smykker og penge dækkes ikke, så dem skal du altid have på dig. Og it-udstyr dækkes ikke, hvis det er synligt.

Det blå sygesikringskort

• Gælder kun i EU og i EØS-lande (altså ikke i hele verden), og giver dig kun ret til samme offentlige lægehjælp, som de lokale indbyggere har. Det er bare en basal dækning. Hvis lægen ordinerer dig sendt hjem med sygetransport til videre behandling, skal du selv betale for dig og din familie.

Rejseforsikring hos et selskab eller via dit kreditkort

Forsikringerne kan se forskellige ud, alt efter om det er en årsrejseforsikring hos et forsikringsselskab, en forsikring booket ved køb af rejsen eller en forsikring, der følger med et kreditkort som for eksempel Nordea Gold. Tjek både, hvor i verden rejseforsikringen gælder og hvilke vilkår, der gælder. Typisk dækker rejseforsikring:

• Afbestilling af rejsen ved sygdom, som kan bekræftes af en lægeerklæring.
  • Erstatningsferie, hvis rejsen bliver ødelagt på grund af akut sygdom eller hjemkaldelse til Danmark som følge af uventet og alvorlig sygdom i nærmeste familie.
  • Hvis du bliver syg på rejsen og har behov for en livline hjem via et direkte nummer til alarmcentralen i Danmark, som hjælper og vejleder dig fra første færd.
  • Udgifter til læge- og hospitalsbehandling ved akut sygdom eller skade.
  • Syge- og eller hjemtransport og en medrejsende kan typisk følge dig på forsikringens regning.
  • Tilkaldelse, hvor du ligger akut og alvorlig syg i udlandet, kan du få fløjet et nærtstående familiemedlem ud til dig.
  • Forsinket fremmøde til et fly, når det ikke er din skyld, eller forsinkelser, hvis klima eller mekanik driller.
  • Forsinket eller bortkommen bagage.
  • Selvrisikoen på bilforsikringen, hvis du beskadiger en lejet bil.

Læs flere nyheder

Housing report

Nordea dykker ned i de aktuelle tendenser på de nordiske boligmarkeder

Investering Nordea

I en ny rapport ser Nordeas analytikere nærmere på de aktuelle temaer på de nordiske boligmarkeder samt udsigterne.

Få mad til døren og spar tid og penge

Daglig økonomi

Du bruger 11 døgn om året på at gå i butikker og købe madvarer. Det kan gøres både billigere og hurtigere på nettet.

Nordea bedst i Norden inden for private banking

Investering Opsparing

Nordea Private Banking vinder flere priser ved den prestigefyldte PWM/The Banker Global Private Banking Awards i London.

Nordea Kredit fjerner gebyrer ved at skifte realkreditinstitut

Bolig

Nordea Kredit fjerner næsten alle gebyrer, du normalt betaler, når du skifter realkreditinstitut.

Nordea indgår partnerskab med Tink

Nordea

Nordeas kunder i alle de nordiske lande får en bedre mobiloplevelse med den licensaftale, som Nordea i dag offentliggør med den svenske fintech-virksomhed Tink.