Ny rente-rekord for boligejere

Bolig Lise
09-02-17 15:38 | Bolig

I Nordea Kredit har vi netop afsluttet vores auktion for rentetilpasningslån, der skal have ny rente den 1. april 2017. Resultatet er glædeligt. F1-renten endte på -0,11 pct., hvilket aldrig er set lavere i hverken Nordea Kredit eller på markedet som helhed.

Auktionens resultater:

F1-rente = -0,11 pct.

F3-rente = 0,07 pct.

F5-rente = 0,46 pct.

Renterne er oplyst efter fradrag for kursskæring og er dermed udtryk for den rente, boligejerne skal betale i det/de kommende år.

Glædeligt men ikke overraskende resultat

”F1-renten endte på -0,11 pct., hvilket er det laveste niveau på en auktion nogensinde. F3-renten endte på 0,07 pct. hvilket er marginalt højere end den hidtidige F3-rekord fra oktober 2016, hvor F3-renten endte på 0,03 pct. F5-renten endte på 0,46 pct., hvilket er lavt, men ingen rekord”, siger Lise Nytoft Bergmann, der er boligøkonom i Nordea Kredit og fortsætter:

”Vi havde på forhånd forventet en F1-rente i underkanten af 0 pct., en F3-renten i overkanten af 0 pct. og en F5-rente i underkanten af 0,5 pct. På den baggrund er dagens resultat ikke voldsomt overraskende, men det gør det selvfølgelig ikke mindre glædeligt af den grund”.

Det er boligejere med F5-lån, der står til den største gevinst

Tager vi udgangspunkt i et 30-årigt lån på 1 mio. kr. uden afdrag ligger den månedlige ydelsen efter skat på 760 kr. for et F1-lån, 800 kr. for et F3-lån og 900 kr. for et F5. Derfor bør boligejerne ifølge Lise Nytoft Bergmann overveje at låse renten fast i flere år: ”Det koster under 1.000 kr. om måneden at finansiere et 30-årigt lån på 1 mio. kr., uanset om renten er låst fast i 1, 3 eller 5 år. Tror man derfor på, at renten vil stige i løbet af de kommende år, kan F5-lånet hurtigt vise sig at blive den bedste løsning. I hvert fald er ”forsikringspræmien” mod stigende renter ikke særligt stor i øjeblikket”.

Tabel 1: Månedlig ydelse efter skat for et 30-årigt lån med afdrag på 1 mio. kr.

Med afdrag, 30-årigt lånYdelse i dagYdelse fra 1. april 2017
F13.440 kr.3.390 kr.
F33.470 kr.3.360 kr.
F53.570 kr.3.310 kr.
Tabel 2: Månedlig ydelse efter skat for et 30-årigt lån uden afdrag på 1 mio. kr.
Uden afdrag, 30-årigt lån    Ydelse i dagYdelse fra 1. april 2017
F1980 kr.760 kr.
F31.180 kr.800 kr.
F51.660 k.r900 kr.

Læs flere nyheder

we.trade i luften med første blockchain-baserede handler

Nordea

Nordea har ydet et vigtigt bidrag til design og implementering af denne banebrydende løsning.

Undgå at falde for falske mails

Nordea

Hurtige tips til, hvordan du som virksomhed kan afsløre disse forsøg på svindel.

Nordea expert selected to EU Expert Group on Sustainable Finance

Bæredygtighed Our people Our work Responsible business

Nordea and Aila Aho have been selected to one of the 35 honourable seats in the European Commission’s technical expert group on sustainable finance.

Kritik af Nordea i Operation X

Nordea

Nordeas respons til kritik fra programmet Operation X på TV 2, der kritiserer Nordea for at have ignoreret advarsler om, at 500-eurosedler, leveret til vekse...

Jeg SKAL være god til mit arbejde

Nordea

For 36-årige it-udvikler Felix Kim Nielsen og hans seks kolleger med autisme er det helt afgørende at vide, at de leverer hver dag.