Nordea Kredit-kunder får rekordlave renter

Bolig Lise
23-11-17 15:00 | Bolig | Nordea

Boligejere med rentetilpasningslån kan godt begynde at glæde sig. Nordea Kredit har netop afsluttet deres auktioner over rentetilpasningsobligationer med rekordlave renter til følge. Det betyder lavere ydelse for de boligejere, der skal have ny rente på deres lån den 1. januar 2018.

Boligøkonom i Nordea Kredit Lise Nytoft Bergmann kommenterer auktionerne:

”Resultatet er rigtig glædeligt, da både F1, F3- og F5-renten er endt på de laveste niveauer nogensinde i Nordea Kredit og for F1-rentens vedkommende også det laveste niveau nogensinde på tværs af alle institutter. Dermed har boligejerne ikke blot udsigt til endnu et år med lave renter, men også til endnu et fald i den månedlige ydelse. Vi er både stolte og glade over auktionernes udfald”.

Resultater fra auktionen

F1-rente = - 0,24 pct. (nuværende rente = -0,01 pct.)
F3-rente = - 0,09 pct. (nuværende rente = 0,43 pct.)
F5-rente =   0,30 pct. (nuværende rente = 1,25 pct.)

Renterne er oplyst efter fradrag for kursskæring og er dermed udtryk for den rente, boligejerne skal betale i det/de kommende år.

Alle boligejere har udsigt til et fald i den månedlige ydelse

De lave renter betyder, at boligejerne får lidt flere penge mellem hænderne i det eller de kommende år. For boligejere med et F1-lån på 1 mio. kr. ligger besparelsen på 30 kr. hhv. 130 kr. om måneden afhængig af om lånet er med eller uden afdrag.

På et tilsvarende F3-lån er besparelsen på 90 kr. hhv. 290 kr. og for et F5-lån på 160 kr. hhv. 520 kr. – igen afhængig af om lånet er med eller uden afdrag.

Tabel 1: Lån med en restgæld på 1 mio. kr.

Lån med en restgæld på 1 mio. kr.Månedlig ydelse efterskat i dagMånedlig ydelse efter skat det kommende årÆndring i månedlig ydelseNuværende renteNy rente
F1 med afdrag,
29 år
3.5103.480(30)-0,01%-0,24%
F1 uden afdrag,
29 år
810680(130)-0,01%-0,24%
F3 med afdrag,
27 år
3.7403.650(90)0,43%-0,09%
F3 uden afdrag, 27 år1.000710(290)0,43%-0,09%
F5 med afdrag,
25 år
4.0103.850(160)1,25%0,30%
F5 uden afdrag, 25 år1.340820(520)1,25%0,30%

Restløbetiden for et F1-lån er sat til 29 år, for et F3-lån til 27 år og for et F5-lån til 25 år

På trods af, at der ikke er tale om de helt store besparelser, mener Nordea Kredits boligøkonom dog fortsat, at der er meget at glæde sig over.

”Det er ikke den helt store besparelser, boligejerne bliver mødt med i det kommende år, men når man tænker på, at renten er faldet stort set konstant de sidste 9 år, er der summeret set tale en ganske mærkbar besparelse. Alene nyheden om, at boligejerne får endnu et år med faldende renter, er derfor værd at fejre”, siger hun.

Godt for boligejerne, mindre sjovt for investorerne

Både F1- og F3-renten er negativ, og det betyder, at investorerne med fuldt overlæg køber en obligation, de skal betale penge for at eje på både 1 og 3 års sigte.

”Det er ikke særligt sjovt, at købe et værdipapir, som man ved, man vil tabe penge på. Når det alligevel finder sted, så skyldes det investorernes behov for at placere deres penge et sikkert sted, og her er de danske realkreditobligationer en oplagt mulighed. I realkredittens mere end 200 år lange historier har der aldrig været en investor, der ikke har fået de penge tilbage, som han har krav på”, fortæller Lise Nytoft Bergmann, og tilføjer med et smil:

”For boligejerne er det en anden sag. Langt de fleste boligejere vil helt sikkert synes, at det er rart at blive betalt for at låne penge”.

Helt gratis er det dog ikke, for selv om investorerne betaler boligejere for at låne deres penge, skal boligejerne stadig betale et bidrag til realkreditinstituttet for at de administrerer lånet.

Læs flere nyheder

Nordea expert selected to EU Expert Group on Sustainable Finance

Bæredygtighed Our people Our work Responsible business

Nordea and Aila Aho have been selected to one of the 35 honourable seats in the European Commission’s technical expert group on sustainable finance.

Kritik af Nordea i Operation X

Nordea

Nordeas respons til kritik fra programmet Operation X på TV 2, der kritiserer Nordea for at have ignoreret advarsler om, at 500-eurosedler, leveret til vekse...

Jeg SKAL være god til mit arbejde

Nordea

For 36-årige it-udvikler Felix Kim Nielsen og hans seks kolleger med autisme er det helt afgørende at vide, at de leverer hver dag.

Få plads på første parket til Nordeas Economic Outlook

Samfundsøkonomi

Meld dig til webinaret på dit lokalsprog og få rapporten, så snart den udkommer 24. april.

Vi bruger overskydende skat fornuftigt

Daglig økonomi Samfundsøkonomi Opsparing

To ud af tre vil lade de overskydende skattepenge forsvinde i det løbende forbrug eller spare dem op. Kun 17 procent har øremærket pengene til ferie.