Udsigt til svagt stigende renter på F1-, F3- og F5-lån

Boende couple nordea
11-12-17 10:34 | Bolig | Daglig økonomi

Hører du til de boligejere, der har et rentetilpasningslån, der skal have ny rente til april 2018, bør du allerede nu begynde at overveje dine muligheder.

Nedenfor giver Nordea Kredits boligøkonom Lise Nytoft Bergmann sine anbefalinger for den kommende auktion. Du har også mulighed for at se video, hvor vi fortæller om vores renteforventninger og gode råd til auktionen.

Boligejere med F1-lån
Er du en af de boligejere, der stadig har et F1-lån, bør du ifølge boligøkonom i Nordea Kredit Lise Nytoft Bergmann overveje at skifte til en længere rentebinding i forbindelse med auktionen. Det gælder dog ikke, hvis du har flytteplaner.

”F1-renten har kun været marginalt lavere end F3-renten ved de seneste auktioner over rentetilpasningsobligationer. Og da F1-lånet samtidigt har en lidt højere bidragssats, har boligejerne betalt stort set den samme månedlige ydelse efter skat uanset låntype. Vi forventer, at det samme vil gøre sig gældende igen til februar, og man bør derfor overveje, om F1-lånet stadig er det rigtige lån. Med mindre man går i flytteplaner, og dermed ikke har brug for en 3-årig rentesikring, vil svaret i mange tilfælde være ”nej”. Det gælder ikke mindst, hvis man tror, at der er større sandsynlighed for at renten vil stige i løbet af de kommende år, end for at den vil falde”.

Normalt koster et gebyr på 500 kr. at ændre på refinansieringsperioden. I øjeblikket er det dog gratis for boligejere med lån i Nordea Kredit at skifte fra F1-, F2-, F4-, F6- og F10-lån til F3- eller F5-lån.

Boligejere med F3- og F5-lån
Boligejere med F3- og F5-lån kan tage rentetilpasningen med ro. De har allerede et anbefalelsesværdigt lån, mener Lise Nytoft Bergmann, selvom hun tror, at det kan være et godt tidspunkt, at låse renten fast i lidt længere tid.

”Vi forventer, at F3-renten vil lande i omegnen af 0,0 pct. ved den kommende auktion, mens F5-renten vil lande i omegnen af 0,4 pct. Det giver en lidt lavere ydelse til boligejere med F3-lån. Det er dog vigtigt at pointere, at vi anser det for sandsynligt, at renten vil stige lidt i de kommende år, hvorfor F5-lånet hurtigt kan vise sig både at blive det sikreste lån og det billigste lån. Sidstnævnte skyldes også, at F5-lånet har en lidt lavere bidragssats end F3-lånet” fortæller Lise Nytoft Bergmann og fortsætter:

”Samtidigt kan det være rart at vide, at boligbudgettet ligger fast de næste 5 år, og at det ikke er rentemarkederne, der bestemmer, hvor mange penge man skal have op af lommen”.

Boligejere med afdragsfrie lån bør overveje om de skal i gang med at afdrage
Ifølge Lise Nytoft Bergmann er der et råd, der står over de øvrige. Det er en klar stillingtagen til spørgsmålet om afdragsfrihed.

”Vi anbefaler, at boligejerne bruger de lave renter til at afdrage på deres gæld. Det er nemmere at komme i gang, når renten er lav, og man vil helt sikkert være glad for, at man ikke længere skylder nær så mange penge væk, den dag renten stiger igen.”, siger hun og tilføjer:

”Har man et banklån, kan man afdrage hurtigere, end man gør i dag, og har man kun et realkreditlån, bør man overveje, om det er nu man skal i gang med at afvikle på noget eller hele gælden – også selv om man stadig har nogle afdragsfrie år tilbage”.

Man har altid mulighed for at starte afvikling på sit realkreditlån i forbindelse med en refinansiering, også selv om der er flere år tilbage af den afdragsfrie periode. Det koster et gebyr på 500 kr.

Vigtige datoer
Hvis du ønsker at skifte periode mellem refinansieringerne på dit rentetilpasningslån fx ved at skifte fra et F3-lån til et F5-lån, skal du reagere inden den 30. januar 2018. Hører vi ikke fra dig, fortsætter dit lån som hidtil, blot med en ny rente.

Ønsker du, at optage et tillægslån i forbindelse med refinansieringen, bør du kontakte os inden den 12. januar 2018, så vi har tid til at få alle papirer i orden inden deadline.

Du kan læse mere om dine muligheder på www.nordea.dk/nyrente eller komme i kontakt med os via eBolig i din netbank, via chatten i din netbank eller ved at ringe til os på 7033 0130, hvor vi er tilgængelige hele ugen fra kl 8-20.

Du kan også se vores video, hvor vi giver dig flere gode råd om den kommende rentetilpasning, og hvor du kan hørte mere om vores forventer til renterne

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 514 resultater

Pengetræet Nordea podcast

Podcast: Bæredygtige investeringer

Bæredygtighed Investering Nordea podcasts

Lyt til Steen Blindum, investeringsstrateg i Nordea, og Caroline Rosberg, der er privat investor.

Couple signing loan

Nyt lån kombinerer fast rente og afdragsfrihed

Bolig

Med Frihed30 Fast tilbyder Nordea Kredit nu belåning af helårsboliger med både fast rente og afdragsfrihed i op til 30 år.

Signing dicument

Nordea gør det nemmere for kunderne at sikre sig selv og familien juridisk

Digital banking

Et nyt samarbejde mellem Nordea og TestaViva gør det nemt og enkelt at oprette de nødvendige juridiske dokumenter.

Men in solar panel field

Bæredygtig investering – godt for din formue og for kloden

Bæredygtighed Investering

Læs vores nye publikation om bæredygtige investeringer.

Simon Kristiansen

Lyt til de seneste investeringsråd fra seniorstrateg Simon Kristiansen

Investering Samfundsøkonomi

Nordea ændrer strategi og anbefaler overvægt af aktier.

Viser 5 ud af 514 resultater