Bid ikke på krogen!

28-03-18 17:00 | Nordea

”Vigtigt! Din konto udløber snart. Hvis du ikke reaktiverer den inden 24 timer, mister du dit indskud. Aktivér din konto her”.

Lyder det phishy? Lad dig ikke lokke.

Mange af os har på et tidspunkt modtaget den slags mails, eller også har vi hørt om nogen, der har. Men hvad er phishing? Det er, når svindlere forsøger at lokke godtroende modtagere til at videregive personoplysninger som fx kortoplysninger eller Netbank-koder for at stjæle deres penge.

Heldigvis er der flere ting, der kan hjælpe dig til at spotte et phishing-forsøg. Her er fem hurtige tips:

1. Venter du mailen, og kender du afsenderen?

Når du får en mail, skal du overveje to ting: Genkender du afsenderen? Og venter du mailen? Er mailen fra en ven eller et familiemedlem, kan du altid ringe og få bekræftet, om mailen rent faktisk er fra dem.

2. Tænk dig om en ekstra gang, inden du åbner vedhæftede filer!

Se, hvem mailen er fra. Og hvis der er vedhæftet en fil i mailen, giver det så mening? Filtypen er et vigtigt tegn på, at afsenderen muligvis har onde hensigter – .exe-filer kører et program og skal ikke åbnes, mens .jpg- og .png-filer er billedfiler, der generelt er ufarlige.

3. Vær forsigtig med links

Svindlere prøver ofte at lokke dig til at videregive dit brugernavn og password ved at indsætte et link til en falsk hjemmeside, der ligner logonsiden på en helt legitim hjemmeside. Tjek, om alt på siden ser rigtigt ud, fx logo, sprog og de oplysninger, du bliver bedt om. Ser det ikke rigtigt ud, så lad være med at gøre noget på siden.

4. Bliver du bedt om personoplysninger?

Banker siger altid, at de ikke beder om konto-/kortoplysninger, men har du nogensinde spurgt dig selv hvorfor? Det enkle svar er, at din bank allerede har dine konto- og kortoplysninger. Så her er det nemt nok. Bliver du bedt om den slags oplysninger via mail, sms eller telefon, siger du bare nej.

5. Vordan er gramatiken og stavingen?

Modtager du en besked med elendig grammatik og åbenlyse stavefejl, er der nok tale om svindel. Og igen, er du i tvivl, så kontakt afsenderen for at få det bekræftet.

Kort sagt er det godt med en god portion skepsis, når du svarer på mails og sms’er.

Phishing-forsøg - eksempel

Fake-email-Danish-600x305

Eksempel (jpg, 32 KB)

Læs flere nyheder

Få plads på første parket til Nordeas Economic Outlook

Samfundsøkonomi

Meld dig til webinaret på dit lokalsprog og få rapporten, så snart den udkommer 24. april.

Vi bruger overskydende skat fornuftigt

Daglig økonomi Samfundsøkonomi Opsparing

To ud af tre vil lade de overskydende skattepenge forsvinde i det løbende forbrug eller spare dem op. Kun 17 procent har øremærket pengene til ferie.

Nordea lancerer boliglån med 30 års afdragsfrihed

Bolig

Nordea Kredit lancerer et nyt realkreditlån kaldet Frihed30 rentetilpasningslån. Lånet giver en attraktiv kombination af lav rente og mulighed for afdragsfr...

Nordea