Vi bruger overskydende skat fornuftigt

09-04-18 14:13 | Daglig økonomi | Samfundsøkonomi | Opsparing

Drømmeferien bliver sjældent betalt med de overskydende skattekroner, som ruller ind på Nem Kontoen i denne uge. To ud af tre vil lade pengene forsvinde i det løbende forbrug eller spare dem op. Kun 17 procent har øremærket pengene til ferie. Det viser en ny måling, som YouGov har udført for Nordea.

For det helt store flertal lander der i snit 3.000 kr. på Nem Kontoen. Det gælder for de mere end otte ud af ti, som får mindre end 10.000 kr. retur.  Gennemsnittet i denne gruppe stiger med stigende indkomst, så den med høj indkomst får 4.200 kr. i snit, mens det for den med lav indkomst er 2.100 kr. i snit. Der er også stor forskel på, hvad pengene fra overskydende skat skal bruges til alt efter ens alder. For de helt unge under 26 år fylder ferie og køb af større forbrugsgoder meget mere end hos andre. For pensionister vil pengene helt overvejende indgå i det løbende forbrug.

Skattesmækket er bedre end sit rygte

Skal man betale under 10.000 kr. tilbage i skat for 2017, er skattesmækket beskedent 2.200 kr. i gennemsnit. Ser vi på, hvordan danskerne vil betale, overføres ’problemet’ til næste skatteår eller også betales med penge fra løbende indkomster eller opsparing. Mange svarer, at beløbet ikke betyder noget. Kun en ud af 20 danskere vil spare på ferien eller spænde livremmen ind for at klare betalingen.

- Mange frygter restskat, men målingen viser, at alene tanken om restskat fylder meget mere i bevidstheden, end den regning folk reelt ender op med, siger forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen.

Målingen afslører også, at det her med at ramme rigtigt med skattebetalingen er sværest for de 55-65 årige, der topper med 24 procent, der har tjekket på skat.dk og skal hoste op med flere skattekroner. Hvorfor det med alderen kan blive sværere at ramme rigtigt med skatten, kan der være mange grunde til. Et jobskifte, der giver en stor pose feriepenge, som beskattes i optjeningsåret og ikke, når de udbetales, en bonus man havde glemt eller nye boliglån med en lavere rente kan drille, men listen er lang.

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 514 resultater

Pengetræet Nordea podcast

Podcast: Bæredygtige investeringer

Bæredygtighed Investering Nordea podcasts

Lyt til Steen Blindum, investeringsstrateg i Nordea, og Caroline Rosberg, der er privat investor.

Couple signing loan

Nyt lån kombinerer fast rente og afdragsfrihed

Bolig

Med Frihed30 Fast tilbyder Nordea Kredit nu belåning af helårsboliger med både fast rente og afdragsfrihed i op til 30 år.

Signing dicument

Nordea gør det nemmere for kunderne at sikre sig selv og familien juridisk

Digital banking

Et nyt samarbejde mellem Nordea og TestaViva gør det nemt og enkelt at oprette de nødvendige juridiske dokumenter.

Men in solar panel field

Bæredygtig investering – godt for din formue og for kloden

Bæredygtighed Investering

Læs vores nye publikation om bæredygtige investeringer.

Simon Kristiansen

Lyt til de seneste investeringsråd fra seniorstrateg Simon Kristiansen

Investering Samfundsøkonomi

Nordea ændrer strategi og anbefaler overvægt af aktier.

Viser 5 ud af 514 resultater