Vi bruger overskydende skat fornuftigt

09-04-18 14:13 | Daglig økonomi | Samfundsøkonomi | Opsparing

Drømmeferien bliver sjældent betalt med de overskydende skattekroner, som ruller ind på Nem Kontoen i denne uge. To ud af tre vil lade pengene forsvinde i det løbende forbrug eller spare dem op. Kun 17 procent har øremærket pengene til ferie. Det viser en ny måling, som YouGov har udført for Nordea.

For det helt store flertal lander der i snit 3.000 kr. på Nem Kontoen. Det gælder for de mere end otte ud af ti, som får mindre end 10.000 kr. retur.  Gennemsnittet i denne gruppe stiger med stigende indkomst, så den med høj indkomst får 4.200 kr. i snit, mens det for den med lav indkomst er 2.100 kr. i snit. Der er også stor forskel på, hvad pengene fra overskydende skat skal bruges til alt efter ens alder. For de helt unge under 26 år fylder ferie og køb af større forbrugsgoder meget mere end hos andre. For pensionister vil pengene helt overvejende indgå i det løbende forbrug.

Skattesmækket er bedre end sit rygte

Skal man betale under 10.000 kr. tilbage i skat for 2017, er skattesmækket beskedent 2.200 kr. i gennemsnit. Ser vi på, hvordan danskerne vil betale, overføres ’problemet’ til næste skatteår eller også betales med penge fra løbende indkomster eller opsparing. Mange svarer, at beløbet ikke betyder noget. Kun en ud af 20 danskere vil spare på ferien eller spænde livremmen ind for at klare betalingen.

- Mange frygter restskat, men målingen viser, at alene tanken om restskat fylder meget mere i bevidstheden, end den regning folk reelt ender op med, siger forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen.

Målingen afslører også, at det her med at ramme rigtigt med skattebetalingen er sværest for de 55-65 årige, der topper med 24 procent, der har tjekket på skat.dk og skal hoste op med flere skattekroner. Hvorfor det med alderen kan blive sværere at ramme rigtigt med skatten, kan der være mange grunde til. Et jobskifte, der giver en stor pose feriepenge, som beskattes i optjeningsåret og ikke, når de udbetales, en bonus man havde glemt eller nye boliglån med en lavere rente kan drille, men listen er lang.

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 448 resultater

Nordea vil gøre det enklere at være kunde

Daglig økonomi

Nordea introducerer fra årsskiftet Min hverdag for alle privatkunder.

Nordea Finans indgår samarbejde med Minuba

Nordea

Nordea Finans og tech-selskabet Minuba indgår nu et samarbejde, der skal gøre hverdagen lettere for landets håndværksmestre. Via Minubas platform vil håndvær...

Få et forspring – deltag i vores webinar om den nye udgave af Nordea Economic Outlook

Samfundsøkonomi

Tilmeld dig vores webinar og få den nye udgave af Economic Outlook 5. september.

we.trade i luften med første blockchain-baserede handler

Nordea

Nordea har ydet et vigtigt bidrag til design og implementering af denne banebrydende løsning.

Undgå at falde for falske mails

Nordea

Hurtige tips til, hvordan du som virksomhed kan afsløre disse forsøg på svindel.

Viser 5 ud af 448 resultater