Service Finans og Minuba: det nye økosystem

Minubas CEO, Casper Hassø Nielsen.
17-04-19 9:15 | Nordea

Nordea Finans og Minuba lancerede for godt et halvt år siden det nye innovative koncept Service Finans. Med det nye koncept i hånden, kan Minuba gennem sine håndværkere og via Minubas online-platform, tilbyde finansiering af renoverings- og forbedringsprojekter til boligejerne.

Nordea Finans Danmark fik mulighed for at tage en snak med Minubas CEO Casper Hassø Nielsen på en travl dag, for at høre lidt mere om konceptet. Vi fik indsigt i en travl virksomhed, der udover implementering af Service Finans er i fuld gang med en digital transformation i håndværkerbranchen.

”Vi har travlt. Alene i dag har vi været i dialog med 139 virksomheder på tværs af brancher og lande og det er et hverdagsbillede for os. Vi vil gerne være forrest på den digitale transformation som håndværkerbranchen og samfundet generelt gennemgår i disse år, og vi er i fuld gang med implementering af Service Finans blandt vores håndværkere, partnere og kunder.” siger Casper.

Hvilken værdi giver Service Finans håndværkere, boligejere og grossister?

”Det giver dem en positiv værdi hele vejen rundt. Private kunder (boligejerne) vil kunne realisere deres drømmeboligprojekter – lige meget om det er et nyt køkken eller solceller på taget. Det er en investering i boligen. Den investering kan også gøre sig gældende ved hussalg. Forestil dig f.eks. en boligejer der skal sælge sit hus og ejendomsmægleren anbefaler energiforbedringer i huset, så det er mere attraktivt at sælge, og endda hurtigere og til en bedre pris. Boligejeren kan i det her tilfælde låne til forbedringer nu og her, og betale tilbage i det øjeblik huset er solgt. Det er værdiskabende, synes jeg. Håndværkerne vil kunne få flere kunder og ordrer ind i deres forretninger, og det samme gør sig gældende for grossisterne.

Det er et økosystem der tilføjer positiv værdi hele vejen rundt, til glæde og gavn for alle involverede parter og til samfundet generelt i form af flere, bedre og mere miljørigtige forbedringer i ejendomme.”

Hvad betyder det at have en stærk finansiel samarbejdspartner når man kommer med en værdiskabende service?

”Det betyder enormt meget. Samarbejdet med Nordea Finans har været transparent og åbent hele vejen. Vi har at gøre med en virksomhed der arbejder meget fokuseret med deres partnerskaber og har viljen til at forstå håndværkerne, deres branche og de udfordringer de sidder med. De har også købt sig ind i den kunderejse der handler om at ændre måden håndværkerne arbejder på, og ikke mindst ændre mindsettet hos forbrugeren. Digitalisering har betydet at adgang til finansiering er nemmere end nogensinde før for kunderne, og Service Finans er et godt eksempel på det på den nye digitale markedsplads.

Dertil kommer at Nordea og Nordea Finans er en global virksomhed som er meget aktiv i Norden, ligesom os i Minuba, med et globalt mindset. Det giver endnu bedre samarbejdsmuligheder – også på tværs af landegrænserne.”

Hvilken værdi giver Service Finans Minuba, og omvendt?

”Det giver os i Minuba en unik position på markedet og mulighed for at give håndværkerne en unik værditilbud. Her på det sidste har vi oplevet en større tilstrømning af håndværkere til Minubas platform, fordi de vil gerne have adgang Service Finans. Samtidig er det også interessant for Service Finans at have adgang til en stor distributionskanal med rigtig mange håndværkervirksomheder.”

Er du ikke bekymret for at nogen kopierer jeres koncept på et tidspunkt?

”Jo, men nu gør vi det her i samarbejde med Nordea Finans, som er en stor spiller i Skandinavien og har et stærkt brand. Og så gælder det også om at være first-mover på et marked hvor man etablerer konceptet, opbygger forretningen og tager sin markeds-share før alle andre.” Men opgaven er heller ikke nem og har sine udfordringer, lyder det fra Casper:

”Når man laver et nyt finansieringskoncept som Service Finans, en hybrid som ikke fandtes før, så er der nogle holdningsbarrierer man skal overvinde, og som kræver at man skal tænke anderledes. Det kan f.eks. være håndværkernes tøven om at tilbyde finansiering til boligejerne på de forbedringer de ønsker sig, eller selve boligejernes skepsis overfor at optage et lån til deres boligprojekter. Den gængse opfattelse er at man kun renoverer og forbedrer sin bolig når man har sparet nok op eller evt. har friværdi i boligen. Vores tilgang til det er omvendt, netop at en forbedring i boligen er en investering i boligen, samtidig med at det er en opsparing i form af mindre driftsomkostninger i lys og varme. Derfor behøver man ikke vente i flere år, man kan bare bruge Service Finans nu og her. Det kan betale sig.”

Hvordan er Minuba globalt set? Er der en udvidelse på vej?

”Minuba er en stor aktør i Danmark, Sverige, Norge og Holland, med kontorer i alle de lande. Vi har et mål om at være en ledende europæisk spiller indenfor få år, og så har vi også et mål om at være en global leder indenfor de næste otte-ni år. Aktiviteterne i de forskellige lande er ret gode, også med rangeringen af vores digitale platform, men det tager selvfølgelig tid at starte i et nyt land, med nye samarbejdspartnere og tiltrække nye kunder. Dertil kommer også at ikke alle håndværkere arbejder digitalt i dag, og slet ikke når vi ser på Sydeuropa. Det giver os et enormt marked at operere i, men det tager også tid at ændre det mindset. Det er den digitale transformationsrejse vi er på og som vi er i fuld gang med at gennemføre.”

Minuba er en danskejet, international softwarevirksomhed, etableret i 2010 i Danmark og med kontorer i Sverige, Norge og Holland. Minuba står bag et særdeles succesfuldt online ordre- og sagsstyringssystem med fokus på optimering og effektivisering af driften målrettet mindre og mellemstore servicevirksomheder. Minuba har ca. 40 ansatte, og er ejet af de to stiftere Casper Hassø Nielsen og Luis Knudsen samt Solar, storgrossisten inden for el, vvs og ventilation. Se mere på minuba.dk

Service Finans er et helt nyt finansieringskoncept udviklet af Minuba og Nordea Finans. Med Service Finans kan servicevirksomheder, som håndværksmestre, tilbyde deres kunder (f.eks. boligejerne) finansiering af deres bygge- og boligprojekter helt op til 300.000 kr. Finansieringen omfatter alt fra installation af LED-pærer til nyt køkken, badeværelse eller solceller på taget.

Låneplatformen servicefinans.dk er udviklet i samarbejde med Lendme, som har lavet et brugervenligt flow og interface til at ansøge om et Service Finans Lån. Det betyder, at det er Lendme som på vegne af Nordea Finans indsamler ansøgningsdata og sender disse til Nordea Finans til den videre kreditvurdering. Lendme er en lånebrokervirksomhed, hvor Nordea Finans siden 2017 har været en af samarbejdspartnerne. Se mere på lendme.dk

Sådan fungerer Service Finans

• En boligejer har et ønske om at få et nyt badeværelse eller nye energivenlige vinduer, og henter tilbud fra forskellige håndværkere.
  • Minuba-håndværkeren kommer med sit tilbud inklusiv et uforpligtende finansieringstilbud fra Nordea Finans, som kunden kan ansøge direkte om på servicefinans.dk.
  • Ved accept og kreditgodkendelse får kunden pengene udbetalt af Nordea Finans med det samme. Håndværkeren kan herefter gå i gang med byggeprojektet, så kunden kan få opfyldt sit drømmeboligprojekt.

Read more news

Viser 5 ud af 674 resultater

Vi arbejder med mangfoldighed og inklusion – hver dag, hele året

Nordea