Nordea første bank med InnovFin-garantilån

Bjørn Bøje Jensen, chef for erhvervskunder.
22-05-19 11:18 | Nordea

Nordea tilbyder nu som den første danske bank finansiering med InnovFin-garanti fra den Europæiske Investeringsfond, EIF.

Nu kan Nordeas erhvervskunder få lån med garanti fra det EU-støttede vækstprogram InnovFin til innovative projekter. Nordea har fuldmagt til at vurdere, om behovet for finansiering opfylder et af de i alt 12 krav, det kræver at benytte ordningen.

- Rigtig mange af vores erhvervskunder vil få gavn af det nye samarbejde. Vi vil kunne tilbyde vores erhvervskunder finansiering mere smidigt – og vi vil kunne forpligte os i højere grad og til en konkurrencedygtig pris, fordi InnovFin-programmet stiller garanti for halvdelen af lånet, siger Nordeas chef for erhvervskunder Bjørn Bøje Jensen.

InnovFin støtter innovative projekter, hvad enten det er lån til deciderede innovationsvirksomheder eller konkrete projekter, hvor en virksomhed indfører mere innovative processer. Første danske Nordeakunde har netop fået bevilget et lån med garanti fra InnovFin.

- Vi glæder os til at hjælpe mange flere af vores erhvervskunder med at iværksætte projekter, der kan udvikle deres forretning – så vi sammen kan skabe arbejdspladser og vækst i Danmark, udtaler Bjørn Bøje Jensen.

Nordea i Finland har siden sommeren 2018 udstedt lån med InnovFin-garanti for mere end 450 millioner kroner, mens Nordea i Sverige introducerede ordningen for få måneder siden.  Nu er det Nordea i Danmarks tur til at tilbyde sine erhvervskunder InnovFin-garanterede lån. Lånerammen spænder fra 250.000 kroner til 56 millioner kroner.

- Vi låner kun penge ud til projekter, som vi vurderer, vil styrke virksomheden. På den lange bane er en ordentlig kreditvurdering bedst for både Nordea, virksomheden og samfundet som helhed. Vores kreditvurdering sker ud fra de samme kriterier, hvad enten lånet kan finansieres med hjælp fra InnovFin eller ej, understreger Bjørn Bøje Jensen.

Nordea samarbejder i forvejen med Vækstfonden og EKF (tidligere Eksportkreditfonden), som InnovFin-ordningen er et godt supplement til. InnovFin-ordningen er drevet af den Europæiske Investeringsfond, EIF, hvis ejerkreds omfatter EU, den Europæiske Investeringsbank (EIB) samt en række offentlige og private banker og finansielle institutioner. Læs mere om InnovFin-ordningen.

Read more news

Viser 5 ud af 719 resultater

Woman in bakery accepting mobile payment

Nordeas coronabarometer: Fremgang i den danske omsætning

Daglig økonomi Samfundsøkonomi

Dansk økonomi har været hårdt ramt af nedlukningerne i forbindelse med udbruddet af covid-19, men nu lysner det

IT-afdelingen i Nordea i 1970'erne

50 år i Nordea – tag med på en digital rejse

Nordea

Nordea fejrer 200 års fødselsdag, og Leif Gudmand har være med på en fjerdedel af rejsen

Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Ferie derhjemme - hvad skal vi lave?

Assessing sustainability through rankings – a complex matter

Our work Responsible business

Recently, Nordea was highly ranked for our sustainability work by the NGO ShareAction, while we scored relatively low in another ranking/survey. We understan...

Viser 5 ud af 719 resultater