Nordea første bank med InnovFin-garantilån

Bjørn Bøje Jensen, chef for erhvervskunder.
22-05-19 11:18 | Nordea

Nordea tilbyder nu som den første danske bank finansiering med InnovFin-garanti fra den Europæiske Investeringsfond, EIF.

Nu kan Nordeas erhvervskunder få lån med garanti fra det EU-støttede vækstprogram InnovFin til innovative projekter. Nordea har fuldmagt til at vurdere, om behovet for finansiering opfylder et af de i alt 12 krav, det kræver at benytte ordningen.

- Rigtig mange af vores erhvervskunder vil få gavn af det nye samarbejde. Vi vil kunne tilbyde vores erhvervskunder finansiering mere smidigt – og vi vil kunne forpligte os i højere grad og til en konkurrencedygtig pris, fordi InnovFin-programmet stiller garanti for halvdelen af lånet, siger Nordeas chef for erhvervskunder Bjørn Bøje Jensen.

InnovFin støtter innovative projekter, hvad enten det er lån til deciderede innovationsvirksomheder eller konkrete projekter, hvor en virksomhed indfører mere innovative processer. Første danske Nordeakunde har netop fået bevilget et lån med garanti fra InnovFin.

- Vi glæder os til at hjælpe mange flere af vores erhvervskunder med at iværksætte projekter, der kan udvikle deres forretning – så vi sammen kan skabe arbejdspladser og vækst i Danmark, udtaler Bjørn Bøje Jensen.

Nordea i Finland har siden sommeren 2018 udstedt lån med InnovFin-garanti for mere end 450 millioner kroner, mens Nordea i Sverige introducerede ordningen for få måneder siden.  Nu er det Nordea i Danmarks tur til at tilbyde sine erhvervskunder InnovFin-garanterede lån. Lånerammen spænder fra 250.000 kroner til 56 millioner kroner.

- Vi låner kun penge ud til projekter, som vi vurderer, vil styrke virksomheden. På den lange bane er en ordentlig kreditvurdering bedst for både Nordea, virksomheden og samfundet som helhed. Vores kreditvurdering sker ud fra de samme kriterier, hvad enten lånet kan finansieres med hjælp fra InnovFin eller ej, understreger Bjørn Bøje Jensen.

Nordea samarbejder i forvejen med Vækstfonden og EKF (tidligere Eksportkreditfonden), som InnovFin-ordningen er et godt supplement til. InnovFin-ordningen er drevet af den Europæiske Investeringsfond, EIF, hvis ejerkreds omfatter EU, den Europæiske Investeringsbank (EIB) samt en række offentlige og private banker og finansielle institutioner. Læs mere om InnovFin-ordningen.

Read more news

Viser 5 ud af 661 resultater

White house

Podcast: Vigtigt recessionssignal blinker i USA - Er der grund til at gå i dækning?

Nordea podcasts Investering Nordea podcasts

I sidste uge gik rentekurven i minus i USA. Dette signal har vi set inden samtlige recessioner de sidste 50 år.

Vores ekspertbloggere holder dig opdateret om din økonomi

Daglig økonomi Investering Bolig Opsparing

Vores ekspertbloggere skriver næsten hver uge om emner, der er relevante for din økonomi.

Young couple housing

Forsikring for nybegyndere, der flytter hjemmefra

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Omkring hver femte ung er ikke forsikret, når de flytter hjemmefra

Foto Büro Jantzen.

Nordea og Topdanmark indgår partnerskab

Nordea

En ny aftale om partnerskab mellem Nordea og Topdanmark vil give Nordeas danske kunder adgang til nogle af markedets bedste forsikringstilbud fra årsskiftet.

Girl school age

Skolestart er langt fra gratis

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Når børnene møder i skolen første gang, har forældrene bbrugt 1.700 kr. til skoletaske med indhold.

Viser 5 ud af 661 resultater