Nordea første bank med InnovFin-garantilån

Bjørn Bøje Jensen, chef for erhvervskunder.
22-05-19 11:18 | Nordea

Nordea tilbyder nu som den første danske bank finansiering med InnovFin-garanti fra den Europæiske Investeringsfond, EIF.

Nu kan Nordeas erhvervskunder få lån med garanti fra det EU-støttede vækstprogram InnovFin til innovative projekter. Nordea har fuldmagt til at vurdere, om behovet for finansiering opfylder et af de i alt 12 krav, det kræver at benytte ordningen.

- Rigtig mange af vores erhvervskunder vil få gavn af det nye samarbejde. Vi vil kunne tilbyde vores erhvervskunder finansiering mere smidigt – og vi vil kunne forpligte os i højere grad og til en konkurrencedygtig pris, fordi InnovFin-programmet stiller garanti for halvdelen af lånet, siger Nordeas chef for erhvervskunder Bjørn Bøje Jensen.

InnovFin støtter innovative projekter, hvad enten det er lån til deciderede innovationsvirksomheder eller konkrete projekter, hvor en virksomhed indfører mere innovative processer. Første danske Nordeakunde har netop fået bevilget et lån med garanti fra InnovFin.

- Vi glæder os til at hjælpe mange flere af vores erhvervskunder med at iværksætte projekter, der kan udvikle deres forretning – så vi sammen kan skabe arbejdspladser og vækst i Danmark, udtaler Bjørn Bøje Jensen.

Nordea i Finland har siden sommeren 2018 udstedt lån med InnovFin-garanti for mere end 450 millioner kroner, mens Nordea i Sverige introducerede ordningen for få måneder siden.  Nu er det Nordea i Danmarks tur til at tilbyde sine erhvervskunder InnovFin-garanterede lån. Lånerammen spænder fra 250.000 kroner til 56 millioner kroner.

- Vi låner kun penge ud til projekter, som vi vurderer, vil styrke virksomheden. På den lange bane er en ordentlig kreditvurdering bedst for både Nordea, virksomheden og samfundet som helhed. Vores kreditvurdering sker ud fra de samme kriterier, hvad enten lånet kan finansieres med hjælp fra InnovFin eller ej, understreger Bjørn Bøje Jensen.

Nordea samarbejder i forvejen med Vækstfonden og EKF (tidligere Eksportkreditfonden), som InnovFin-ordningen er et godt supplement til. InnovFin-ordningen er drevet af den Europæiske Investeringsfond, EIF, hvis ejerkreds omfatter EU, den Europæiske Investeringsbank (EIB) samt en række offentlige og private banker og finansielle institutioner. Læs mere om InnovFin-ordningen.

Read more news

Viser 5 ud af 768 resultater

Houses old Copenhagen

Dansk økonomi går mod bedre tider

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Den lange rente stiger, men ikke nok til at boligmarkedet går i stå.

Næste udbetaling af de indefrosne feriepenge til påske

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

INæste udbetaling af de indefrosne feriepenge til påske

Lys for enden af tunnelen? Få Nordea Economic Outlook

Samfundsøkonomi

Tilmeld dig vores webinar og få den nye udgave af Economic Outlook 27. januar.

Viser 5 ud af 768 resultater