Nu går svindlerne målrettet efter enker

Nordea
18-12-19 13:49 | Daglig økonomi

I de seneste uger er svindlere lykkes med at stjæle store beløb fra mennesker, som for nylig har mistet deres partner. Nordea advarer danskerne mod at udlevere deres NemID-oplysninger.

En ny form for svindel rammer i disse uger en gruppe særligt sårbare danskere. Kriminelle er således begyndt at kontakte nylige enker eller enkemænd over telefonen. De udgiver sig eksempelvis for at ringe fra skifteretten og fortæller, at de vil sørge for at udbetale pengene fra boet, men har brug for offerets CPR-nummer og NemID-adgangskoder.

Herefter logger de ind på kundens netbank og overfører i de følgende minutter penge fra kundens konti til en fremmed konto, hvorfra pengene hurtigt bliver hævet i pengeautomater af medskyldige, som står klar.

Indenfor den seneste måneds tid har Nordea oplevet en håndfuld kunder blive ramt. Det får nu banken til at advare mod den nye type svindel:

- Det her trick er noget af det mest kyniske, jeg har oplevet. At gå efter mennesker, når de er allermest sårbare, er ganske enkelt hjerteløst. Derfor går vi nu ud og advarer mod svindlen, siger Mads Skovlund Pedersen, bankdirektør i Nordea med ansvar for privatkunder.

Svindlerne finder eksempelvis deres ofre via dødsannoncer eller særlige sider på nettet, der samler lister over nyligt afdøde.

Udlever aldrig dine NemID-adgangskoder

Er der tale om overførsler af større beløb, kræver det typisk en SMS engangskode. Men de kriminelle er i dag så dygtige, at de ofte også får overtalt kunden til at indtaste denne.

Det er dog muligt at reducere risikoen for svindel markant ved at følge et enkelt råd:

- Udlever aldrig din NemID-adgangskode eller éngangskode til nogen, der ringer dig op. Det gælder uanset hvem der ringer – og uanset hvor kritisk, vedkommende påstår opkaldet er, siger bankdirektør Mads Skovlund Pedersen.

Nordea har formuleret fem råd, der kan hjælpe med at beskytte mod svindel. Banken understreger også, at din bank, Nets eller en offentlig myndighed aldrig vil bede om NemID-koder via telefon eller e-mail.

Har du mistanke om, at du er blevet udsat for svindel, skal du straks kontakte din bank. Del også gerne advarslen med eksempelvis forældre eller bedsteforældre, der kan være potentielle mål for svindlerne.

Read more news

Viser 5 ud af 713 resultater

Mange danskere med kreditkort snyder sig selv for fordelene

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Næsten hver tredje voksen har et kreditkort. Mange bruger det dog kun på ferie og snyder dermed sig selv for kortets indbyggede forsikringer.

Young woman sitting on the jetty

Valentinsdag: hop ikke i kærligheds-fælden

Bæredygtighed

Kærlighedssvindel foregår som regel på nettet via Facebook eller en datingside. Finder du ud af, at du har været udsat for svindel, så informer banken, og me...

Nordea newbrand

Ved du, hvad du sidder for om måneden?

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Der er penge i at have et godt overblik over årets mange faste udgifter.

Carbon neutral

Vi forbruger mere klimavenligt, men det må helst ikke koste ekstra

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

56 procent af danskerne købte mere klimavenligt i 2019. De bæredygtige vaner må dog helst ikke koste ekstra.

Ann Lehmann Erichsen

Forældre mangler fokus på deres børns forbrug

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Kun hver tiende forælder er kritisk overfor deres egne børns forbrug