Nu går svindlerne målrettet efter enker

Nordea
18-12-19 13:49 | Daglig økonomi

I de seneste uger er svindlere lykkes med at stjæle store beløb fra mennesker, som for nylig har mistet deres partner. Nordea advarer danskerne mod at udlevere deres NemID-oplysninger.

En ny form for svindel rammer i disse uger en gruppe særligt sårbare danskere. Kriminelle er således begyndt at kontakte nylige enker eller enkemænd over telefonen. De udgiver sig eksempelvis for at ringe fra skifteretten og fortæller, at de vil sørge for at udbetale pengene fra boet, men har brug for offerets CPR-nummer og NemID-adgangskoder.

Herefter logger de ind på kundens netbank og overfører i de følgende minutter penge fra kundens konti til en fremmed konto, hvorfra pengene hurtigt bliver hævet i pengeautomater af medskyldige, som står klar.

Indenfor den seneste måneds tid har Nordea oplevet en håndfuld kunder blive ramt. Det får nu banken til at advare mod den nye type svindel:

- Det her trick er noget af det mest kyniske, jeg har oplevet. At gå efter mennesker, når de er allermest sårbare, er ganske enkelt hjerteløst. Derfor går vi nu ud og advarer mod svindlen, siger Mads Skovlund Pedersen, bankdirektør i Nordea med ansvar for privatkunder.

Svindlerne finder eksempelvis deres ofre via dødsannoncer eller særlige sider på nettet, der samler lister over nyligt afdøde.

Udlever aldrig dine NemID-adgangskoder

Er der tale om overførsler af større beløb, kræver det typisk en SMS engangskode. Men de kriminelle er i dag så dygtige, at de ofte også får overtalt kunden til at indtaste denne.

Det er dog muligt at reducere risikoen for svindel markant ved at følge et enkelt råd:

- Udlever aldrig din NemID-adgangskode eller éngangskode til nogen, der ringer dig op. Det gælder uanset hvem der ringer – og uanset hvor kritisk, vedkommende påstår opkaldet er, siger bankdirektør Mads Skovlund Pedersen.

Nordea har formuleret fem råd, der kan hjælpe med at beskytte mod svindel. Banken understreger også, at din bank, Nets eller en offentlig myndighed aldrig vil bede om NemID-koder via telefon eller e-mail.

Har du mistanke om, at du er blevet udsat for svindel, skal du straks kontakte din bank. Del også gerne advarslen med eksempelvis forældre eller bedsteforældre, der kan være potentielle mål for svindlerne.

Read more news

Viser 5 ud af 795 resultater

Aktier i ny rekord

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Der er sat turbo på verdensøkonomien, men centralbankerne nedtoner inflationsfrygten og fastholder en ultra-lempelig pengepolitik.

Andreas Østerheden

Rentestigninger – er det godt eller skidt?

Investering Nordea podcasts

Sidste år var det lave renteniveau med til at fastholde et højt prisniveau på aktier, men nu oplever vi rentestigninger, så hvad sker der nu?

Man renovating a house

Effekten af COVID-19 – Hvilke kunder klarer sig bedst gennem krisen?

Samfundsøkonomi

Dansk erhvervsliv er i udbredt grad ramt af krisen i kølvandet på de gentagne nedlukninger af det danske samfund.

Boligpriserne går amok

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

ationalbanken forudser en svag vækst i dansk økonomi i år, men boligpriserne stiger med knap 10%.

Viser 5 ud af 795 resultater