Nordea klar med grønt realkreditlån

A Windmills in a field
19-11-19 10:01 | Businesses | Bæredygtighed

Nordeas danske erhvervskunder kan nu finansiere deres grønne investeringer med grønne lån. Banken lancerer nemlig to nye grønne finansieringsprodukter: et grønt realkreditlån og et grønt banklån.

Fremover kan Nordeas danske erhvervskunder finansiere deres grønne ejendomme eller projekter med et grønt realkreditlån og et grønt banklån. De to grønne finansieringsprodukter kommer i kølvandet på den grønne billeasingaftale til erhvervskunder, som banken lancerede i oktober.

”Vi har en klar ambition om, at vi gerne vil understøtte den grønne omstilling i samfundet. Derfor lancerer vi nu yderligere to grønne finansieringsprodukter, der giver kunderne mulighed for at  vælge grønt på finansieringssiden,” siger Bjørn Bøje Jensen, bankdirektør med ansvar for Nordeas erhvervskunder i Danmark.

Det grønne realkreditlån tilbydes til de erhvervskunder, der har eller ønsker at investere i grønne ejendomme, såsom energivenlige bygninger med energimærke A eller B, anlæg, der producerer eller transporterer vedvarende energi eller økologiske landbrug. Det grønne banklån kan bruges til finansiering af projekter, der har en positiv indvirkning på miljøet.

De grønne lån er finansieret med grønne obligationer, der modsat almindelige obligationer er øremærkede udlån til miljøformål*. For at kvalificere sig til et grønt realkreditlån eller banklån skal ejendommen eller projektet leve op til et eller flere kriterier i Nordea Green Bond Framework.

En rejse mod grøn omstilling

De nye, grønne finansieringsprodukter er eksempler på, hvordan Nordea arbejder på at integrere bæredygtighed i alle bankens forretningsområder. Og det er ikke kun på produktsiden, at bæredygtighed fylder. Erhvervsrådgivere i Nordea har gennem det seneste år fået træning i, hvordan de bedst hjælper kunderne med at tænke ESG og bæredygtighed ind i deres forretninger.

”Den grønne omstilling er kommet for at blive, og vi skal derfor både kunne rådgive vores kunder i, hvordan de bliver mere bæredygtige og have de rigtige grønne produkter, der kan understøtte den udvikling. De grønne finansieringsprodukter er startskuddet for en ny finansiel infrastruktur, som gør det muligt for både vores kunder og investorer at vælge bæredygtigheden til,” siger Bjørn Bøje Jensen.

Nordea har desuden lanceret et grønt billån til de danske privatkunder og tilbyder en række grønne investeringsprodukter.

Læs mere om de grønne erhvervslån
Læs mere om Nordea Green Bond Framework

For yderligere oplysninger kontakt
Christine Gade Dannisøe, pressekonsulent i Nordea: 70 80 11 62

*Grøn finansiering er baseret på grønne obligationer udstedt af Nordea. Grønne obligationer adskiller sig fra almindelige obligationer ved at være øremærkede til udlån til miljøformål. Uafhængige eksperter har blåstemplet processen med grøn finansiering og alle vores grønne produkter lever op til vores egne regler i Nordea Green Bond Framework, der er baseret på ICMA Green Bond Principles (ICMA = The International Capital Market Association).

Read more news

Viser 5 ud af 713 resultater

Mange danskere med kreditkort snyder sig selv for fordelene

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Næsten hver tredje voksen har et kreditkort. Mange bruger det dog kun på ferie og snyder dermed sig selv for kortets indbyggede forsikringer.

Young woman sitting on the jetty

Valentinsdag: hop ikke i kærligheds-fælden

Bæredygtighed

Kærlighedssvindel foregår som regel på nettet via Facebook eller en datingside. Finder du ud af, at du har været udsat for svindel, så informer banken, og me...

Nordea newbrand

Ved du, hvad du sidder for om måneden?

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Der er penge i at have et godt overblik over årets mange faste udgifter.

Carbon neutral

Vi forbruger mere klimavenligt, men det må helst ikke koste ekstra

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

56 procent af danskerne købte mere klimavenligt i 2019. De bæredygtige vaner må dog helst ikke koste ekstra.

Ann Lehmann Erichsen

Forældre mangler fokus på deres børns forbrug

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Kun hver tiende forælder er kritisk overfor deres egne børns forbrug