Nordea klar med grønt realkreditlån

A Windmills in a field
19-11-19 10:01 | Businesses | Bæredygtighed

Nordeas danske erhvervskunder kan nu finansiere deres grønne investeringer med grønne lån. Banken lancerer nemlig to nye grønne finansieringsprodukter: et grønt realkreditlån og et grønt banklån.

Fremover kan Nordeas danske erhvervskunder finansiere deres grønne ejendomme eller projekter med et grønt realkreditlån og et grønt banklån. De to grønne finansieringsprodukter kommer i kølvandet på den grønne billeasingaftale til erhvervskunder, som banken lancerede i oktober.

”Vi har en klar ambition om, at vi gerne vil understøtte den grønne omstilling i samfundet. Derfor lancerer vi nu yderligere to grønne finansieringsprodukter, der giver kunderne mulighed for at  vælge grønt på finansieringssiden,” siger Bjørn Bøje Jensen, bankdirektør med ansvar for Nordeas erhvervskunder i Danmark.

Det grønne realkreditlån tilbydes til de erhvervskunder, der har eller ønsker at investere i grønne ejendomme, såsom energivenlige bygninger med energimærke A eller B, anlæg, der producerer eller transporterer vedvarende energi eller økologiske landbrug. Det grønne banklån kan bruges til finansiering af projekter, der har en positiv indvirkning på miljøet.

De grønne lån er finansieret med grønne obligationer, der modsat almindelige obligationer er øremærkede udlån til miljøformål*. For at kvalificere sig til et grønt realkreditlån eller banklån skal ejendommen eller projektet leve op til et eller flere kriterier i Nordea Green Bond Framework.

En rejse mod grøn omstilling

De nye, grønne finansieringsprodukter er eksempler på, hvordan Nordea arbejder på at integrere bæredygtighed i alle bankens forretningsområder. Og det er ikke kun på produktsiden, at bæredygtighed fylder. Erhvervsrådgivere i Nordea har gennem det seneste år fået træning i, hvordan de bedst hjælper kunderne med at tænke ESG og bæredygtighed ind i deres forretninger.

”Den grønne omstilling er kommet for at blive, og vi skal derfor både kunne rådgive vores kunder i, hvordan de bliver mere bæredygtige og have de rigtige grønne produkter, der kan understøtte den udvikling. De grønne finansieringsprodukter er startskuddet for en ny finansiel infrastruktur, som gør det muligt for både vores kunder og investorer at vælge bæredygtigheden til,” siger Bjørn Bøje Jensen.

Nordea har desuden lanceret et grønt billån til de danske privatkunder og tilbyder en række grønne investeringsprodukter.

Læs mere om de grønne erhvervslån
Læs mere om Nordea Green Bond Framework

For yderligere oplysninger kontakt
Christine Gade Dannisøe, pressekonsulent i Nordea: 70 80 11 62

*Grøn finansiering er baseret på grønne obligationer udstedt af Nordea. Grønne obligationer adskiller sig fra almindelige obligationer ved at være øremærkede til udlån til miljøformål. Uafhængige eksperter har blåstemplet processen med grøn finansiering og alle vores grønne produkter lever op til vores egne regler i Nordea Green Bond Framework, der er baseret på ICMA Green Bond Principles (ICMA = The International Capital Market Association).

Read more news

Viser 5 ud af 724 resultater

Helge J. Pedersen og Anders Svendsen

Kritisk valutakurs

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

ECB holder nøje øje med udviklingen i euroen i en tid, hvor inflationen bare er alt for lav.

Helge Pedersen_Jan Størup Nielsen

Her går det godt: Danmark klarer sig bedre end de fleste under coronakrisen

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Lyt med når cheføkonom Helge Pedersen og chefanalytiker Jan Størup Nielsen analyserer de seneste trends i dansk og international økonomi samt den kommende ug...

Rekordstore stigninger i danske aktier og regnskaber, der overrasker positivt

Investering Nordea podcasts

Nordeas chefstrateg Andreas Østerheden er i studiet og giver sit bud på, hvorfor vi har set så store stigninger i danske aktier.

Pension fylder meget på den politiske dagsorden, men hvor meget fylder den hos dig?

Investering Bolig og privatøkonomi Investering Opsparing Ann Lehmann Erichsen

Halvdelen af alle danskere har aldrig talt med en professionel om deres pension.

Viser 5 ud af 724 resultater