Nordea støtter banksektorens principper for bekæmpelse af hvidvask

Anita Nedergaard, danske ansvarlige for bekæmpelse af finansiel kriminalitet.
27-11-19 6:30 | Nordea

Den danske banksektor har i dag lanceret seks adfærdsprincipper, der skal styrke sektorens samlede kamp mod hvidvask og anden finansiel kriminalitet. Nordea har taget aktiv del i arbejdet med at udvikle principperne og er allerede i gang med at indføre dem.

Det er den særlige Hvidvask Task Force under brancheforeningen Finans Danmark, der gennem det sidste år har arbejdet med de nye anbefalinger til, hvordan indsatsen imod finansiel kriminalitet samlet set kan styrkes i de danske banker. Task forcen har været ledet af professor ved Københavns Universitet Linda Nielsen i samarbejde med en række andre, herunder Nordeas danske ansvarlige for bekæmpelse af finansiel kriminalitet, Anita Nedergaard.

- Den finansielle sektor spiller en afgørende rolle i at forhindre hvidvask – og vi tager vores del af ansvaret meget alvorligt. Det er derfor rigtig vigtigt, at vi som sektor – og samfund – står sammen om at bekæmpe økonomisk kriminalitet. Det mener jeg, at de nye principper netop er et udtryk for – og en forpligtelse til, siger Anita Nedergaard.

Nordea har de senere år investeret massivt i bekæmpelse af hvidvask og anden finansiel kriminalitet. Vi har brugt mere end tre milliarder kroner på blandt andet at styrke vores i it-systemer, der kan opfange potentiel hvidvask, og vi har ansat mange nye medarbejdere i vores kamp mod økonomisk kriminalitet. Det betyder, at vi nu har 1.500 medarbejdere, der udelukkende arbejder med at forebygge økonomisk kriminalitet. Og vores knap 30.000 medarbejdere får regelmæssigt træning i at forhindre hvidvask.

- I Nordea tager vi vores del af ansvaret for at bekæmpe finansiel kriminalitet meget alvorligt. Derfor fortsætter vi med at styrke vores set-up på området. For de kriminelle skal ikke bruge os til at vaske deres penge hvide, siger Anita Nedergaard.

Du kan læse mere om Nordeas arbejde med de seks principper her og om vores arbejde med at bekæmpe hvidvask her.

Read more news

Viser 5 ud af 733 resultater

Mikkel Rørvig

Mikkel Rørvig bliver ny chef for Startup & Growth i Nordea

Pressemeddelelse Nordea

Mikkel Rørvig skal fremover stå i spidsen for bankens aktiviteter på iværksætterområdet.

Pengetræet Nordea podcast

Podcast: Bæredygtige investeringer

Bæredygtighed Investering Nordea podcasts

Lyt til Steen Blindum, investeringsstrateg i Nordea, og Caroline Rosberg, der er privat investor.

A-Woman sitting on sofa using laptop

Nordea sænker grænsen for, hvornår privatkunder skal betale negativ rente

Pressemeddelelse Daglig økonomi

Udsigten til et fortsat negativt renteniveau betyder, at Nordea nu ændrer grænsen for betaling af negativ rente på indlån fra 750.000 kr. til 250.000 kr. for...

Signing dicument

Nordea gør det nemmere for kunderne at sikre sig selv og familien juridisk

Digital banking

Et nyt samarbejde mellem Nordea og TestaViva gør det nemt og enkelt at oprette de nødvendige juridiske dokumenter.

Men in solar panel field

Bæredygtig investering – godt for din formue og for kloden

Bæredygtighed Investering

Læs vores nye publikation om bæredygtige investeringer.

Viser 5 ud af 733 resultater