Nordea støtter banksektorens principper for bekæmpelse af hvidvask

Anita Nedergaard, danske ansvarlige for bekæmpelse af finansiel kriminalitet.
27-11-19 6:30 | Nordea

Den danske banksektor har i dag lanceret seks adfærdsprincipper, der skal styrke sektorens samlede kamp mod hvidvask og anden finansiel kriminalitet. Nordea har taget aktiv del i arbejdet med at udvikle principperne og er allerede i gang med at indføre dem.

Det er den særlige Hvidvask Task Force under brancheforeningen Finans Danmark, der gennem det sidste år har arbejdet med de nye anbefalinger til, hvordan indsatsen imod finansiel kriminalitet samlet set kan styrkes i de danske banker. Task forcen har været ledet af professor ved Københavns Universitet Linda Nielsen i samarbejde med en række andre, herunder Nordeas danske ansvarlige for bekæmpelse af finansiel kriminalitet, Anita Nedergaard.

- Den finansielle sektor spiller en afgørende rolle i at forhindre hvidvask – og vi tager vores del af ansvaret meget alvorligt. Det er derfor rigtig vigtigt, at vi som sektor – og samfund – står sammen om at bekæmpe økonomisk kriminalitet. Det mener jeg, at de nye principper netop er et udtryk for – og en forpligtelse til, siger Anita Nedergaard.

Nordea har de senere år investeret massivt i bekæmpelse af hvidvask og anden finansiel kriminalitet. Vi har brugt mere end tre milliarder kroner på blandt andet at styrke vores i it-systemer, der kan opfange potentiel hvidvask, og vi har ansat mange nye medarbejdere i vores kamp mod økonomisk kriminalitet. Det betyder, at vi nu har 1.500 medarbejdere, der udelukkende arbejder med at forebygge økonomisk kriminalitet. Og vores knap 30.000 medarbejdere får regelmæssigt træning i at forhindre hvidvask.

- I Nordea tager vi vores del af ansvaret for at bekæmpe finansiel kriminalitet meget alvorligt. Derfor fortsætter vi med at styrke vores set-up på området. For de kriminelle skal ikke bruge os til at vaske deres penge hvide, siger Anita Nedergaard.

Du kan læse mere om Nordeas arbejde med de seks principper her og om vores arbejde med at bekæmpe hvidvask her.

Read more news

Viser 5 ud af 795 resultater

Aktier i ny rekord

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Der er sat turbo på verdensøkonomien, men centralbankerne nedtoner inflationsfrygten og fastholder en ultra-lempelig pengepolitik.

Andreas Østerheden

Rentestigninger – er det godt eller skidt?

Investering Nordea podcasts

Sidste år var det lave renteniveau med til at fastholde et højt prisniveau på aktier, men nu oplever vi rentestigninger, så hvad sker der nu?

Man renovating a house

Effekten af COVID-19 – Hvilke kunder klarer sig bedst gennem krisen?

Samfundsøkonomi

Dansk erhvervsliv er i udbredt grad ramt af krisen i kølvandet på de gentagne nedlukninger af det danske samfund.

Boligpriserne går amok

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

ationalbanken forudser en svag vækst i dansk økonomi i år, men boligpriserne stiger med knap 10%.

Viser 5 ud af 795 resultater