Kuponjernet gik på pension, men det gjorde Birthe ikke

Birthe Hedegaard til fest i banken
27-10-20 14:54 | Nordea

Der er gået 200 år siden Sparekassen for Kjøbenhavn og Omegn, kendt som Nordea i dag, slog dørene op for første gang. Bankrådgiver Birthe Hedegaard har været med på en fjerdedel af rejsen og kan nu fejre sit 50-års jubilæum.

Året er 1970, og Birthe Hedegaard er allerede udlært. Under elevtiden har hjertet slået for Andelsbanken, så da en stilling som bankassistent bliver slået op, søger Birthe Hedegaard jobbet og får det. Det er en lykkelig ny-udlært, som træder ind ad døren i Svendborg den første mandag i november det år.

”Jeg blev så positivt modtaget i Andelsbanken. Der var - og er - dejlige mennesker og en god tone og stemning. Ellers ville jeg ikke være blevet her så mange år,” siger Birthe Hedegaard og indskyder, at der var nogle gode personalefester dengang.

BirtheJubilæum.jpgSelvom der er blevet lidt længere mellem festerne, så er sammenholdet og hyggen i Svendborg stadig stærkt.

”Førhen lukkede vi først kl 18 om fredagen. Så skulle vi have en weekend-sjus,” husker hun. Men med ændrede åbningstider blev det til torsdags-sjusser i stedet for - en tradition, som hun og kolleger har holdt ved – lige indtil COVID-19 blæste ind over landet og omdannede traditionen til en online-bar.

Da obligationskuponerne blev sendt i kælderen for altid

Birthe Hedegaards første møde med aktier og obligationer husker hun som fysiske kuponer, som skulle rykkes af med et kuponjern. En opgave, som foregik nede i boksen i kælderen, hvor kuponerne blev opbevaret.

”Det var kunderne, der rykkede kuponen af - og så kom op til skranken og fik indsat penge på kontoen,” fortæller Birthe Hedegaard.

Men i 1983 var det slut med fysiske obligationer – og i 1988 fulgte aktierne efter. Danskerne fik flere penge mellem hænderne, og de investerede mere. Det blev for meget administration. Så aktier og obligationer blev digitaliseret.

Birthe Hedegaard har stadig en gammel aktie hængende hjemme, for ved ombytning til digitale aktier kunne kunderne få papir-aktien med som minde.

Også nøglen blev digital

BirtheHNøgle.jpgDa Birthe startede i filialen i Svendbog, fik hun udleveret en nøgle til kontoret. Ligesom kollegaerne har nøglen været en fast følgesvend i 49 år – helt indtil sidste år, hvor filialen i Svendborg flyttede til mere moderne lokaler.

”Jeg var ked af at skulle aflevere nøglerne til de gamle, mægtige lokaler. Men i det nye hus sidder vi tættere på hinanden – og det har bare gjort, at vi er blevet endnu gladere sammen,” siger Birthe Hedegaard, som har fået et plastikkort i bytte for sin gamle metal-nøgle.

Og digitale forandringer har det ikke skortet på gennem de forgangne 50 år. Også internettet og de mange informationer, der er at finde dér, har sat sit præg – især på kundemøderne.

”Jeg skal være oppe på dupperne, for kunderne ved meget mere i dag,” siger Birthe Hedegaard, som mærker, at kunderne er blevet bedre til at sammenligne priser og stille spørgsmål. En udvikling, som påvirker konkurrencen bankerne imellem, men som også er med til at holde hende frisk, siger hun:

”Jeg må jo følge med tiden.”

To kopper kaffe om dagen gennem 50 år

Der er tre K’er, som har fulgt Birthe Hedegaard gennem nu 50 år i Nordea. Kunder, kaffe og kollegaer. Gennem årene er det blevet til godt og vel 25.000 kopper kaffe, primært drukket sammen med kunderne over en snak om opsparing og investering.

”Det var investeringer og værdipapirer, jeg interesserede mig for helt fra starten. Og det gør jeg stadig,” siger hun og tilføjer, at hun fortsat elsker at tale om personlig formue med sine kunder.

Men også kollegaerne har spillet en væsentlig rolle i Birthe Hedegaards mange år i Nordea. For det er det gode sammenhold, som gør at hun stadig kommer glad på arbejde om morgenen.

”Jeg har et rigtig godt liv på grund af min arbejdsplads. Når jeg har haft en god dag, kommer jeg hjem og er glad. Og jeg har mange gode dage, så jeg bliver her længe endnu,” slutter Birthe Hedegaard, som stadig kan mødes i filialen i Svendborg.

Den bedste dag i Birthe’s arbejdsliv

Året er 1995 og Birthe Hedegaard bliver udnævnt til bankfuldmægtig. En velfortjent titel efter 25 år i banken og en begivenhed, som Birthe tænker tilbage på med stolthed.

”Det var en meget højtidelig morgen. Alle kollegaerne var samlet og direktøren ønskede mig tillykke og jeg fik overrakt brevet med udnævnelsen. Og så var det ellers tilbage til arbejdet igen.” fortæller Birthe Hedegaard om den store dag.

Read more news

Viser 5 ud af 726 resultater

Hyderabad city India

Sådan udøver Nordea aktivt ejerskab

Bæredygtighed Investering

Investorer er i stigende grad nødt til at forholde sig til klimarelaterede risici – og ny lovgivning – og dermed bliver bæredygtighed et vigtigt element i de...

Aktivt ESG-ejerskab giver forbedrede afkast og øget bæredygtighed

Bæredygtighed Investering

Hvor effektiv er aktivt ESG-ejerskab sammenlignet med andre investeringsstrategier?

Helge J. Pedersen og Anders Svendsen

Kritisk valutakurs

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

ECB holder nøje øje med udviklingen i euroen i en tid, hvor inflationen bare er alt for lav.

Helge Pedersen_Jan Størup Nielsen

Her går det godt: Danmark klarer sig bedre end de fleste under coronakrisen

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Lyt med når cheføkonom Helge Pedersen og chefanalytiker Jan Størup Nielsen analyserer de seneste trends i dansk og international økonomi samt den kommende ug...

Rekordstore stigninger i danske aktier og regnskaber, der overrasker positivt

Investering Nordea podcasts

Nordeas chefstrateg Andreas Østerheden er i studiet og giver sit bud på, hvorfor vi har set så store stigninger i danske aktier.

Viser 5 ud af 726 resultater