Nordeas coronabarometer: Fremgang i den danske omsætning

Woman in bakery accepting mobile payment
03-07-20 8:45 | Daglig økonomi | Samfundsøkonomi

Dansk økonomi har været hårdt ramt af nedlukningerne i forbindelse med udbruddet af covid-19, men nu lysner det. Det viser nye tal for kortomsætningen i Nordea, som fremover bliver præsenteret i Nordeas coronabarometer for Danmark. Tallene dækker til og med uge 25.

"En række brancher har oplevet en ret betydelig fremgang i omsætningen siden Danmark blev lukket ned, andre har genvundet en stor del af det tabte, mens endnu andre fortsat oplever store problemer, siger Nordeas cheføkonom Helge J. Pedersen.

I den første kategori befinder sig bl.a. supermarkeder og andre forretninger, som ikke blev ramt af tvangslukningerne, f.eks. byggecentre samt butikker, der sælger husholdningsartikler, elektronik og hårde hvidevarer. Omsætningen hos landets frisører og skønhedssaloner er for længst vendt tilbage til før-coronaniveauet, og det samme er nu tilfældet hos udbyderne af sundhedspleje som tandlæger, praktiserende læger, fysioterapeuter o.l., siger cheføkonomen.

Også landets restauranter og cafeer er godt på vej tilbage, mens andre brancher fortsat oplever en stor tilbagegang i forhold til niveauet fra før nedlukningen af Danmark. Det drejer sig bl.a. om luftfart, offentlige transportmidler – herunder taxakørsel samt kulturinstitutioner. Den gode nyhed er, at også alle disse kategorier, som har ligget sent i genåbningens faser, trods alt oplever, at bunden er nået.

"I uge 25 kradsede krisen relativt hårdest blandt landets kulturinstitutioner, hvor omsætningen fortsat ligger mere end 60% under niveauet før nedlukningen i uge 11," siger Helge J. Pedersen.

"Coronakrisen har indtil videre ført til et fald i beskæftigelsen på næsten 100.000 personer og der er aktuelt ca. 25.000 på lønkompensation. Det er store tal, og vi må håbe, at omsætningen snart retter sig for alvor i de mest udsatte erhverv. Ellers risikerer vi at se en dramatisk stigning i arbejdsløsheden, når kompensationsordningerne udløber i august måned," slutter Nordeas cheføkonom.

__________________________________________________

Coronabarometeret

Kortforbrug er en god indikator på det overordnede forbrug og omsætning i erhvervslivet. Med 1,4 mio. danske kunder giver Nordeas data over korttransaktioner et validt billede af temperaturen før, under og efter corona-nedlukningen. Tallene offentliggøres på månedsbasis.

__________________________________________________

Yderligere information:
Helge J. Pedersen, cheføkonom: 22697912 eller moc.aedron@nesredep.egleh

Read more news

Viser 5 ud af 707 resultater

House and garden in sunlight

Nordea vil kickstarte husejernes grønne omstilling

Pressemeddelelse Bæredygtighed Bolig

Et nyt samarbejde med den nystartede virksomhed Bodil Energi skal hjælpe danske husejere med at få taget hul på energirenoveringen

Andreas Østerheden

Lyt til de seneste investeringsråd fra chefstrateg Andreas Østerheden

Investering Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Nordea fastholder en aktieovervægt på trods af turbulente tider

Mikkel Rørvig

Mikkel Rørvig bliver ny chef for Startup & Growth i Nordea

Pressemeddelelse Nordea

Mikkel Rørvig skal fremover stå i spidsen for bankens aktiviteter på iværksætterområdet.

Viser 5 ud af 707 resultater