Kom tæt på chefstrateg Andreas Østerheden

Andreas Østerheden
17-11-20 8:38 | Nordea

Tirsdag den 17. november ruller andet og sidste afsnit af TV2’s dokumentar ”Vores fordømte forår” over skærmen. Udsendelsen følger en række danskere og deres liv gennem forårets corona-krise. En af de danskere er Andreas Østerheden, chefstrateg i Nordea, som under optagelserne måtte vælge, hvor meget af sig selv, han ville dele med Danmark.

Før dokumentaren bliver bragt, kan du her komme lidt tættere på både den professionelle og private Andreas.

Hvad skal man gøre for at få et job som chefstrateg?

”Først og fremmest skal man have en interesse for økonomi og for de finansielle markeder. Men der også noget held involveret, for der er ikke så mange af os (chefstrateger) i Nordea. Jeg har været så heldig at komme til at arbejde med det, som interesserer mig allermest i hele verden, og få lov til at ’nørde’ feltet og på samme tid få adgang til de dygtigste mennesker indenfor området."

Kommer man aldrig bare lidt i tvivl om sine egne råd, når markederne tager sig en rutsjetur, som de gjorde under corona?

”Da jeg stod ved indgangen til 2020 og fortalte om prognoserne for året, der spåede jeg verdensøkonomien til at komme op i gear igen. Der ramte jeg ikke helt rigtigt. Og jeg havde ikke den fjerneste anelse om, at vi stod for en pandemi. Det var der ingen, der havde.”

”Men det jeg også kan se, er, at hos de kunder, som har fastlagt en langsigtet investeringsstrategi med deres rådgiver, og som har haft is i maven i løbet af krisen, de har beholdt skindet på næsen. Det er vigtigt ikke at sælge ud af frygt i tider, hvor der er høj bølgegang på investeringsmarkederne.”

Lige om lidt kan vi se dig på TV2. Hvilke overvejelser gjorde du dig om grænsen mellem at være Andreas-chefstrateg og Andreas helt privat?

”Det er helt nyt for mig at stå frem på denne her måde. Normalt optræder jeg kun som chefstrateg, og det var en smule angstprovokerende at dele så meget af mig selv. Under optagelserne følger TV2 min gravide hustru og jeg, da vi får de dårlige nyheder om, at fosterets hjerte var holdt op med at slå.”

”Jeg tror, at mange har oplevet svære situationer i løbet af corona-krisen, og det er vigtigt at vide, at man ikke er alene. Derfor valgte vi at dele vores sårbarhed med resten af Danmark, og det min hustru og jeg gik igennem. For vi var midt i nedlukningen. Jeg kunne ikke komme med ind på hospitalet og støtte min hustru. Omstændighederne gjorde, at jeg nemt kan føle sig alene med tankerne. Noget, som vi alle oplever, når vi sidder hjemme igennem længere tid. Der kom jeg til at savne de sociale input, kollegaerne og vennerne.”

Det der skulle have været den glædeligste tid, blev pludselig vendt til sorg. Hvad gjorde du for at være nær med dine kære?

 ”Jeg gjorde meget for at overholde retningslinjerne for sammenkomster og kontakt, og jeg brugte naturen meget mere. Clara, min hustru , og jeg tog til Tisvilde og gik mange ture i skoven, hvor jeg kom meget som barn. Corona-krisen har fået mig til at sænke tempoet i min fritid. Jeg flyver ikke rundt til middagsaftaler, og jeg har fået læst noget af det fag- og skønlitteratur, som ellers ville ligge på hylden. Jeg har dog savnet den kundekontakt, som normalt er en stor del af min hverdag.”

”Jeg har lært at sætte pris på det, som corona-epidemien også giver. For mig har det betydet tid til refleksion, personligt og fagligt og rum til ro. Jeg har for eksempel genopdaget, hvor introvert jeg i virkeligheden er. Det er en lidt sjov erkendelse, når jeg er talsperson for investeringsområdet i Nordea, og bruger meget tid sammen med mennesker.”

Read more news

Viser 5 ud af 799 resultater

Hvordan er de økonomiske udsigter her et år inde i pandemien?

Samfundsøkonomi

Tilmeld dig vores webinar og få den nye udgave af Nordea Economic Outlook 11. maj.

Duerne i forbundsbanken

Nordea podcasts Samfundsøkonomi

uperstærke nøgletal, en historisk lempelse af finanspolitikken og stigende inflation.

Nordea sænker grænsen for, hvornår privatkunder betaler negative rente

Nordea

Udsigten til et fortsat negativt renteniveau betyder, at Nordea ændrer grænsen for betaling af negativ rente på indlån fra 250.000 kr. til 100.000 kr. for ba...

Helge J. Pedersen og Anders Svendsen

Fokus på ECB

Nordea podcasts Samfundsøkonomi

Aktierne er i nye rekorder og renterne falder tilbage.

Aktier i ny rekord

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Der er sat turbo på verdensøkonomien, men centralbankerne nedtoner inflationsfrygten og fastholder en ultra-lempelig pengepolitik.

Viser 5 ud af 799 resultater