Effekten af COVID-19 – Hvilke kunder klarer sig bedst gennem krisen?

Man renovating a house
24-03-21 13:56 | Samfundsøkonomi

Dansk erhvervsliv er i udbredt grad ramt af krisen i kølvandet på de gentagne nedlukninger af det danske samfund. Nordeas erhvervskunder har i vid udstrækning stået solidt, og enkelte har lukket regnskabsbøgerne med rekord-resultater i omsætningen.

Efter nu et helt år, hvor det danske samfund og ikke mindst erhvervslivet har været stærkt påvirket af skrappe restriktioner i kampen mod coronavirus har det for nogle brancher slet ikke været en krise, tværtimod. For især én trend er tydelig: Danskerne bruger flere penge på hjemmet end tidligere. Og det kan ses på årsresultaterne hos både byggemarkeder og boligdesign-butikker.

Boom hos byggemarkeder og boligbutikker

Blandt Nordeas Business Banking-kunder finder man både landsdækkende byggemarkeder og større boligdesign-virksomheder. Begge sektorer melder om vækst meget langt over, hvad der lå i budgetterne i årets start og i sammenligning med 2019.

”Vores rådgivere og data fortæller os, at husejerne har haft travlt med at renovere huset og købe nyt inventar nu, hvor pengene ikke gik til sommerferien,” siger Bjørn Bøje Jensen, bankdirektør med ansvar for Nordeas erhvervskunder, og tilføjer, at virksomhederne dog ikke forventer en gentagelse i 2021.

Bjørn Bøje Jensen fortæller også, at udbetalingen af de indefrosne feriepenge sidste år gav et ekstra boom i privatforbruget til gavn for virksomhederne og samfundet, og at den næste udbetaling også forventes at have indflydelse på butikkerne. Han påpeger desuden at e-handelsfirmaer har klaret sig godt gennem pandemiens første år – ikke overraskende båret frem af flere omgange med nedlukning af fysiske butikker.

Enkelte industrier er særdeles ramt af nedlukningerne

For kunderne i oplevelses-, hotel- og flyindustrien har året været anderledes dramatisk. Nordea har fortsat mange samtaler med kunder, som har brug for råd og støtte for at komme gennem krisen.

Og Nordeas tal taler et tydligt sprog. Kundernes kreditkortforbrug hos flyselskaberne viser en nedgang på mere end 80 procent i forhold til året før. Ligeledes dunkelt ser det ud for korttransaktioner til hoteller, som er styrtdykket efter Danmark igen lukkede ned i december 2020.

I Nordea offentliggør vi ikke tal for konkurser, men ifølge hotel-og restaurationsbranchen selv, blev der på landsplan i 2020 registreret 288 konkurser i turisme- og oplevelseserhverv, hvoraf 149 fandt sted i Region Hovedstaden. I København svarer det til en stigning på 61 pct. sammenlignet med det gennemsnitlige antal konkurser i årene fra 2015 til 2019.

Kilde: Horesta

Corona_BB_20_21

Den lodrette akse viser ændringerne i procent for korttransaktionsdata fra 2020, sammenlignet med i år.

Read more news

Viser 5 ud af 797 resultater

Nordea sænker grænsen for, hvornår privatkunder betaler negative rente

Nordea

Udsigten til et fortsat negativt renteniveau betyder, at Nordea ændrer grænsen for betaling af negativ rente på indlån fra 250.000 kr. til 100.000 kr. for ba...

Helge J. Pedersen og Anders Svendsen

Fokus på ECB

Nordea podcasts Samfundsøkonomi

Aktierne er i nye rekorder og renterne falder tilbage.

Aktier i ny rekord

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Der er sat turbo på verdensøkonomien, men centralbankerne nedtoner inflationsfrygten og fastholder en ultra-lempelig pengepolitik.

Andreas Østerheden

Rentestigninger – er det godt eller skidt?

Investering Nordea podcasts

Sidste år var det lave renteniveau med til at fastholde et højt prisniveau på aktier, men nu oplever vi rentestigninger, så hvad sker der nu?

Viser 5 ud af 797 resultater