Nordea sætter investeringer i Facebook via Stars-fonde på hold

Nordea
21-03-18 14:28 | Bæredygtighed | Investering

Nordeas Responsible Investment-team har midlertidigt sat investeringer i Facebook via Stars-fonde på hold. Karantænen betyder, at forvalterne af Stars-fondene ikke må købe aktier i Facebook i en periode på tre måneder.

- Vi har selvfølgelig i nogen tid været opmærksomme på de ESG-relaterede risici i forbindelse med Facebook og andre selskaber inden for samme område. En temarapport blev udarbejdet i slutningen af 2017 med særligt fokus på bl.a. datasikkerhed i forbindelse med tech-selskaber. Vi trækker nu i bremsen, fordi vi ser en risiko for, at reglerne i forbindelse med datasikkerhed kan være blevet overtrådt. Samtidig betyder de øgede lovgivningsmæssige risici, at situationen i øjeblikket ikke er i overensstemmelse med det niveau af gennemsigtighed, vi ønsker i vores investeringer i Stars-fonden. Indtil vi har haft lejlighed til fuldt ud at vurdere omfanget af dette problem, vælger vi at sætte selskabet i karantæne, siger Katarina Hammer, leder af Nordeas Responsible Investment-team.

Nordeas univers af Stars-fonde, som investerer i selskaber med de allerbedste profiler inden for miljø, social ansvarlighed og god selskabsledelse, består p.t. af seks fonde – fem aktiefonde og en obligationsfond. Investeringer i Facebook er foretaget via Nordea Global Stars-fonden, hvor Facebook lige nu tegner sig for 1,98 pct. af den samlede beholdning.

Situationen vurderes i hele karantæneperioden, og der vil blive truffet en beslutning på grundlag af konklusionerne. Forvalterne må ikke købe aktier under karantænen, men gerne sælge eksisterende beholdninger.

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 558 resultater

Kom ind i kampen – om kvinder og investering

Investering Nordea podcasts

I anledningen af kvindernes internationale kampdag den 8. marts sætter vores podcast Pengetræet denne gang fokus på kvinder og investering.

Dramatisk uge på markederne

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Renterne bare fortsætter op og er nu på det højeste niveau i næsten to år drevet af tiltagende inflationsfrygt blandt investorerne.

Andreas Østerheden

Dansk økonomi post corona

Investering Nordea podcasts

ar dansk økonomi lidt strukturel skade, og hvordan er dansk økonomi rustet skulle det komme til en tredje nedlukning af samfundet?

António Guterres

Nordea en af talerne da kapitalejere mødte FN's generalsekretær om nye klimaforpligtelser

Bæredygtighed

Nordea Liv & Pension har været med til at grundlægge alliancen og blev på mødet repræsenteret af Katja Bergqvist, adm. direktør for Nordea Liv & Pension i No...