Nordea sætter investeringer i Facebook via Stars-fonde på hold

21-03-18 14:28 | Bæredygtighed | Investering

Nordeas Responsible Investment-team har midlertidigt sat investeringer i Facebook via Stars-fonde på hold. Karantænen betyder, at forvalterne af Stars-fondene ikke må købe aktier i Facebook i en periode på tre måneder.

- Vi har selvfølgelig i nogen tid været opmærksomme på de ESG-relaterede risici i forbindelse med Facebook og andre selskaber inden for samme område. En temarapport blev udarbejdet i slutningen af 2017 med særligt fokus på bl.a. datasikkerhed i forbindelse med tech-selskaber. Vi trækker nu i bremsen, fordi vi ser en risiko for, at reglerne i forbindelse med datasikkerhed kan være blevet overtrådt. Samtidig betyder de øgede lovgivningsmæssige risici, at situationen i øjeblikket ikke er i overensstemmelse med det niveau af gennemsigtighed, vi ønsker i vores investeringer i Stars-fonden. Indtil vi har haft lejlighed til fuldt ud at vurdere omfanget af dette problem, vælger vi at sætte selskabet i karantæne, siger Katarina Hammer, leder af Nordeas Responsible Investment-team.

Nordeas univers af Stars-fonde, som investerer i selskaber med de allerbedste profiler inden for miljø, social ansvarlighed og god selskabsledelse, består p.t. af seks fonde – fem aktiefonde og en obligationsfond. Investeringer i Facebook er foretaget via Nordea Global Stars-fonden, hvor Facebook lige nu tegner sig for 1,98 pct. af den samlede beholdning.

Situationen vurderes i hele karantæneperioden, og der vil blive truffet en beslutning på grundlag af konklusionerne. Forvalterne må ikke købe aktier under karantænen, men gerne sælge eksisterende beholdninger.

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 448 resultater

Nordea vil gøre det enklere at være kunde

Daglig økonomi

Nordea introducerer fra årsskiftet Min hverdag for alle privatkunder.

Nordea Finans indgår samarbejde med Minuba

Nordea

Nordea Finans og tech-selskabet Minuba indgår nu et samarbejde, der skal gøre hverdagen lettere for landets håndværksmestre. Via Minubas platform vil håndvær...

Få et forspring – deltag i vores webinar om den nye udgave af Nordea Economic Outlook

Samfundsøkonomi

Tilmeld dig vores webinar og få den nye udgave af Economic Outlook 5. september.

we.trade i luften med første blockchain-baserede handler

Nordea

Nordea har ydet et vigtigt bidrag til design og implementering af denne banebrydende løsning.

Undgå at falde for falske mails

Nordea

Hurtige tips til, hvordan du som virksomhed kan afsløre disse forsøg på svindel.

Viser 5 ud af 448 resultater