Nordea sætter investeringer i Facebook via Stars-fonde på hold

Nordea
21-03-18 14:28 | Bæredygtighed | Investering

Nordeas Responsible Investment-team har midlertidigt sat investeringer i Facebook via Stars-fonde på hold. Karantænen betyder, at forvalterne af Stars-fondene ikke må købe aktier i Facebook i en periode på tre måneder.

- Vi har selvfølgelig i nogen tid været opmærksomme på de ESG-relaterede risici i forbindelse med Facebook og andre selskaber inden for samme område. En temarapport blev udarbejdet i slutningen af 2017 med særligt fokus på bl.a. datasikkerhed i forbindelse med tech-selskaber. Vi trækker nu i bremsen, fordi vi ser en risiko for, at reglerne i forbindelse med datasikkerhed kan være blevet overtrådt. Samtidig betyder de øgede lovgivningsmæssige risici, at situationen i øjeblikket ikke er i overensstemmelse med det niveau af gennemsigtighed, vi ønsker i vores investeringer i Stars-fonden. Indtil vi har haft lejlighed til fuldt ud at vurdere omfanget af dette problem, vælger vi at sætte selskabet i karantæne, siger Katarina Hammer, leder af Nordeas Responsible Investment-team.

Nordeas univers af Stars-fonde, som investerer i selskaber med de allerbedste profiler inden for miljø, social ansvarlighed og god selskabsledelse, består p.t. af seks fonde – fem aktiefonde og en obligationsfond. Investeringer i Facebook er foretaget via Nordea Global Stars-fonden, hvor Facebook lige nu tegner sig for 1,98 pct. af den samlede beholdning.

Situationen vurderes i hele karantæneperioden, og der vil blive truffet en beslutning på grundlag af konklusionerne. Forvalterne må ikke købe aktier under karantænen, men gerne sælge eksisterende beholdninger.

Læs flere nyheder

Viser 5 ud af 547 resultater

Houses old Copenhagen

Dansk økonomi går mod bedre tider

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Den lange rente stiger, men ikke nok til at boligmarkedet går i stå.

Lys for enden af tunnelen? Få Nordea Economic Outlook

Samfundsøkonomi

Tilmeld dig vores webinar og få den nye udgave af Economic Outlook 27. januar.

Helge J. Pedersen og Anders Svendsen

Er inflationen endelig på vej op?

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Udsigten til endnu en stor amerikansk hjælpepakke og stigende råvarepriser har fået inflationsforventningerne til at stige.

The White House, USA

Blå bølge i USA – hvem er vindere og hvem er tabere?

Investering Nordea podcasts

Lyt til årets første episode af Nordea Pulse og få seniorstrateg Simon Kristiansens vurdering af de seneste begivenheder i USA.

Nordea podcast

Umættelig risikoappetit

Samfundsøkonomi Nordea podcasts

Lyt med når cheføkonom Helge J. Pedersen og chefanalytiker Niels Christensen analyserer de seneste trends i dansk og international økonomi samt den kommende...