Nordea sætter investeringer i Facebook via Stars-fonde på hold

Nordea
21-03-18 14:28 | Bæredygtighed | Investering

Nordeas Responsible Investment-team har midlertidigt sat investeringer i Facebook via Stars-fonde på hold. Karantænen betyder, at forvalterne af Stars-fondene ikke må købe aktier i Facebook i en periode på tre måneder.

- Vi har selvfølgelig i nogen tid været opmærksomme på de ESG-relaterede risici i forbindelse med Facebook og andre selskaber inden for samme område. En temarapport blev udarbejdet i slutningen af 2017 med særligt fokus på bl.a. datasikkerhed i forbindelse med tech-selskaber. Vi trækker nu i bremsen, fordi vi ser en risiko for, at reglerne i forbindelse med datasikkerhed kan være blevet overtrådt. Samtidig betyder de øgede lovgivningsmæssige risici, at situationen i øjeblikket ikke er i overensstemmelse med det niveau af gennemsigtighed, vi ønsker i vores investeringer i Stars-fonden. Indtil vi har haft lejlighed til fuldt ud at vurdere omfanget af dette problem, vælger vi at sætte selskabet i karantæne, siger Katarina Hammer, leder af Nordeas Responsible Investment-team.

Nordeas univers af Stars-fonde, som investerer i selskaber med de allerbedste profiler inden for miljø, social ansvarlighed og god selskabsledelse, består p.t. af seks fonde – fem aktiefonde og en obligationsfond. Investeringer i Facebook er foretaget via Nordea Global Stars-fonden, hvor Facebook lige nu tegner sig for 1,98 pct. af den samlede beholdning.

Situationen vurderes i hele karantæneperioden, og der vil blive truffet en beslutning på grundlag af konklusionerne. Forvalterne må ikke købe aktier under karantænen, men gerne sælge eksisterende beholdninger.

Læs flere nyheder

Få plads på første parket til Nordeas Economic Outlook

Samfundsøkonomi

Meld dig til webinaret på dit lokalsprog og få rapporten, så snart den udkommer 24. april.

Vi bruger overskydende skat fornuftigt

Daglig økonomi Samfundsøkonomi Opsparing

To ud af tre vil lade de overskydende skattepenge forsvinde i det løbende forbrug eller spare dem op. Kun 17 procent har øremærket pengene til ferie.

Bid ikke på krogen!

Nordea

Lyder det phishy? Lad dig ikke lokke.

Nordea lancerer boliglån med 30 års afdragsfrihed

Bolig

Nordea Kredit lancerer et nyt realkreditlån kaldet Frihed30 rentetilpasningslån. Lånet giver en attraktiv kombination af lav rente og mulighed for afdragsfr...