Ny fond investerer i selskaber, som optimerer lønsomheden via ligestilling

Julie Bech, ansvarlig forvalter.
08-03-19 7:33 | Opsparing

Nordea lancerer i dag Global Gender Diversity Fund, som vil drage fordel af den stigende erkendelse af, at ligestilling er vigtig for et selskabs økonomiske resultater. Fonden investerer i selskaber, som aktivt arbejder med ligestilling. Det giver selskaberne større chance for at finde de absolut bedst kvalificerede medarbejdere og opnå optimal lønsomhed.

- I dag er ”menneskelig kapital” med til at øge selskabernes lønsomhed, og dygtige medarbejdere er noget af det sværeste for konkurrenterne at kopiere. Mange selskaber konkurrerer om de bedst kvalificerede, så et selskab, der kan udvide sit rekrutteringsgrundlag, opnår en stor fordel, siger Julie Bech, som forvalter Nordea Global Gender Diversity Fund.

Flere studier har vist, at øget kønsdiversitet og etnisk mangfoldighed har en positiv effekt på lønsomheden. Et eksempel er McKinsey & Companys undersøgelse fra 2017. Her undersøgte man antallet af kvinder i ledelsen i over 1.000 selskaber i 12 forskellige lande. Den fjerdedel, som havde flest kvinder i ledelsen, havde 21% større sandsynlighed for at levere en lønsomhed over middel end den fjerdedel, som havde færrest kvinder i ledelsen.

- Målet er, at investorerne får et afkast, der er bedre end gennemsnittet for de globale aktiemarkeder, siger Julie Bech.

Global Gender Diversity Fund kan højst investere i 100 selskaber i alt fra Nord- og Sydamerika, Europa, Asien og de nye vækstmarkeder. Selskaberne bliver vurderet ud fra parametre som antal kvinder i bestyrelsen, ledelsen og andre dele af organisationen. Forvalterne af fonden ser også på forhold som fx ligeløn, forældreorlov og mentorprogrammer for kvinder.

Omtale af selskaber og fonde i denne artikel skal ikke anses som en købsanbefaling fra Nordea Invest. Tal altid med din investeringsrådgiver, før du investerer.

NB!

Nordea 1 - Global Gender Diversity forventes først at kunne handles fra sidst i uge 11 - 2019.

Read more news

Viser 5 ud af 734 resultater

A Windmills in a field

Nordea udpeget som rådgiver for Danmarks Nationalbank