Sådan opdager danskerne svindel i cyberspace

Kontanter
24-10-18 12:47 | Daglig økonomi | Digital banking | Samfundsøkonomi | Ann Lehmann Erichsen

Sådan opdager danskerne svindel i cyberspace

I oktober stiller Nordea skarpt på cyber security, din sikkerhed på nettet.

En frisk måling afslører, at danskerne har mange uvaner, når de færdes i cyberspace. De fleste ville miste kørekortet, hvis det krævede it-kørekort at bruge nettet. Vi mangler alle digital dannelse, men samlet set har unge under 26 år den mest usikre adfærd i cyberspace. Det er ærgerligt, for de er digitalt indfødte.

Ni ud af ti danskere holder øje med, at pengene ikke fosser ud af deres konti

Et af målingens få lyspunkter er, at næsten alle danskere har styr på, om de beløb, der trækkes på kontoen nu også er rigtige. Otte ud af ti tjekker det løbende, og en ud af ti tjekker det en gang om måneden, når lønnen går ind. Kun hver tiende holder ikke rigtig øje med kontobevægelserne.

Unge under 26 år har en anden tjekrutine end alle andre. Hver femte unge tjekker alle kontohævninger en gang om måneden, når deres løn går ind. Det er ikke så galt endda. Dermed har unge lige så høj tjekscore som resten af befolkningen.

5 tips til at beskytte dig selv online

Kontrollen med privatkontoen stiger med alderen

Kontrollen med hævningerne stiger med alderen.  Derved skiller pensionisterne sig positivt ud. Hele 92 procent af dem tjekker hævninger og næsten altid løbende.  I lyset af at otte ud af ti danskere handler på nettet og faktisk er nogle af de ivrigste nethandlere i hele EU, er det en fordel, at vi har så godt styr på, om de penge, der hæves på vores konti går i de rigtige lommer.

Men målingen fortæller også, at danskerne stort set kun følger officielle anbefalinger om sikker adfærd, når effekten kan mærkes direkte i privatøkonomien.

Medierne spiller den afgørende rolle i kampen mod svindel

Målingen viser, at det er skrækhistorierne om følgerne af fup og svindel i cyberspace, der giver den mest brugbare information til danskerne om, hvordan man beskytter sig mod svindel.

Det gælder for alle undtagen for én gruppe, og det er de digitalt indfødte, altså unge under 26 år. For denne gruppe er det familie og venner, der er hovedkilden til viden om, hvordan man vogter sig for at blive svindlet, når man bevæger sig i det digitale univers.

Er du farlig for dig selv, når du er på nettet?

Den digitale dannelse er for lav

Målingen viser også, at alt for mange danskere desværre ikke tager konsekvensen af, at medierne uge efter uge flyder over med historier om, hvad datatyveri koster for individer og virksomheder. Det store flertal af danskerne genbruger flittigt deres passwords til flere platforme og hver tredje deler deres personlige koder med andre. Som om det ikke var nok med to dårlige vaner, bruger seks ud af ti danskere jævnligt usikre netværk, hver femte udsætter sig for phising og smishing ved at klikke for meget på links i mails og SMS’er, og hver ottende dansker har lukket mennesker, som de slet ikke kender, ind på deres profil på de sociale medier. Samlet set er den digitale dannelse alt for lav, og spørgsmålet er, hvad der skal til, for at vi begynder at passe på os selv, når målingen tillige viser, at de yngste danskere nok kaldes digitalt indfødte, men desuagtet er dem med de dårligste digitale vaner.

Hvad tror du, der skal til, for at vi tager de gode råd mere alvorligt?

Fakta:

Generation Z er født i 1995 og senere. De kaldes også digitalt indfødte. De er vokset op i en tid, hvor internet er en naturlig del af livet.

Kilder: Center for Cybersikkerhed: Passwordvejledning, Måling fra YouGov 2018, (pdf, 577 KB) www.nordea.dk, www.digitalsikkerhed.dk

Læs flere blogindlæg af Ann Lehmann Erichsen

Viser 5 ud af 58 resultater

Couple using Ipad