Den lille (pensions)forskel er faktisk ret stor

Ann Lehmann Erichsen
03-11-20 15:00 | Investering | Bolig og privatøkonomi | Opsparing | Ann Lehmann Erichsen

Flere end fire ud af ti kvinder har aldrig hørt om pensionsinfo. Det har mænd til gengæld, og op mod halvdelen har desuden tjekket deres pensionsformue en eller flere gange via siden. Det viser en ny måling, som YouGov har udført for Nordea.

Små børn er nysgerrige efter at se, hvor mange penge de har i sparegrisen. Desværre vokser de fleste fra interessen. Voksne mangler generelt den helt store interesse for at studere deres voksende sparegris: pensionsformuen. Pensionsinfo.dk er stedet, hvor du i løbet af få minutter kan få overblik over din egen pensionsformue og hvilke udbetalinger, du kan forvente til sin tid.
Desværre kender kun lidt flere end hver tredje dansker pensionsinfo.dk og har logget ind og tjekket deres egne tal en eller flere gange.

Pension sælger ikke nok billetter

Zoomer vi ind på danskere under 40 år, har langt over halvdelen slet ikke hørt om pensionsinfo.dk.
Det bekræfter, at pension er et lavinteresseområde for mange mennesker og især for mange kvinder.
På bundlinjen viser den nye måling, at flere mænd (42 pct.) end kvinder (32 pct.) tjekker deres pension via pensionsinfo. En mindre del har hørt om siden uden at gå ind på den. Og endelig ved mange flere kvinder end mænd slet ikke, at pensionshjemmesiden eksisterer.

Interessen for pension giver et pænt afkast

Det er sjældent, at en interesse ligefrem giver et målbart plus på kontoen. Men jeg vil påstå, at man kan måle afkastet af egeninteressen i at spare op til pension temmelig præcist. Ser man eksempelvis på størrelsen af hhv. kvinders og mænds pensionsformue lige før pensioneringen, er mænds gennemsnitsformue på 1,5 mio.kr., mens kvinders pensionsformue er 320.000 kr. mindre.*

Den lille forskel er faktisk ret stor

Forskellen er på 22 pct. Det er resultatet af barselsorlov, udbredt deltidsbeskæftigelse og manglende interesse for emnet. Forskellen viser på den anden side, at tager især kvinderne pension alvorligt i de unge år, så kan det have stor effekt i det lange løb.
Det er nemlig velkendt – blandt eksperter –, at det er en fordel at gå i gang med at spare op til pension så tidligt som muligt.
Selvom man bliver mor og går på deltid, er det ikke en naturlov, at man skal spare mindre op til pensionen end børnenes far, vel? Man kan beslutte sig for at prioritere og supplere opsparingen, så man i sidste ende ikke halter bagud med 22%, den dag man skal på pension.
Desværre betaler færre kvinder end mænd selv ekstra ind til deres pension, hvor det burde være lige omvendt. Kvinder burde være dem, der som hovedregel supplerede pensionsopsparingen med frivillige indbetalinger, eftersom de lever næsten fire år længere end mænd, og trækker sig tidligere fra arbejdsmarkedet end mænd.

* Ifølge brancheorganisationen: ‘Forsikring og pension’

Læs flere blogindlæg af Ann Lehmann Erichsen

Viser 5 ud af 22 resultater

Pension fylder meget på den politiske dagsorden, men hvor meget fylder den hos dig?

Investering Bolig og privatøkonomi Investering Opsparing Ann Lehmann Erichsen

Halvdelen af alle danskere har aldrig talt med en professionel om deres pension.

Woman and dog

Testamente eller ej?

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Investering Ann Lehmann Erichsen

1,5 mio. danskere mener ikke, at de har behov for et testamente. Men har de ret?

Globe in hands

Genbrug er godt – dog ikke til konfirmationstøjet

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Danskerne handler og bærer genbrugstøj med stor appetit, bare ikke når det gælder konfirmationstøj