Testamente eller ej?

Woman and dog
11-11-20 8:00 | Investering | Bolig og privatøkonomi | Daglig økonomi | Investering | Ann Lehmann Erichsen

1,5 mio. danskere mener ikke, at de har behov for et testamente. Fire ud af ti vil gerne have et, bare ikke lige nu, mens hver femte har et testamente. Det viser en ny måling, som YouGov har udført for Nordea blandt alle danskere over 24 år.

Er testamenter overflødige?

Flertallet har eller vil gerne have et testamente, mens hver tredje dansker mener, at det er helt overflødigt. Mærkeligt nok kan næsten halvdelen af alle gifte par med børn ikke se fidusen ved at få et testamente.
Har de ret? Nej, det har de sjældent. Mange kan virkelig have stor gavn af et testamente.
Arveloven beskriver udførligt, hvad der sker med din formue, når du går bort, hvis du ikke selv har bestemt noget på forhånd. Men loven giver dig også mange muligheder for at målrette din formue til bestemte modtagere, så beslutningen rækker langt ud i fremtiden og giver en tryggere privatøkonomi. Vil du aktivt bruge din bestemmelsesret, skal du oprette et testamente.

Hvad kan man selv bestemme i et testamente?

Er du gift, eller har du børn, kan du selv bestemme over 75 pct. af din formue ved at skrive testamente. De sidste 25 pct. er tvangsarv. Hvis du vil favorisere din ægtefælle eller et af børnene, kan du gøre det. Hvis du bare er dig selv, kan du bestemme over hele din formue.
Du kan også gøre arven efter dig til særeje for modtageren. Så sikrer du, at arven efter dig bliver i din familie. Hvis du har en meget stor formue, kan du lægge loft over tvangsarvens størrelse, så et eller flere af børnene højst arver 1 mio. kr. hver.
Bor du sammen med en partner uden at være gift, arver din samlever ikke en krone, uanset hvor mange år I har boet sammen. Det kommer bag på mange. Vil samboende arve hinanden, skal der oprettes et samlevertestamente.

Gifte med fællesbørn kan have stor gavn af et testamente

Selvom man er gift, arver man ikke automatisk alt efter hinanden. Når den ene part dør, går halvdelen af arven efter afdøde til deres børn nu og her, medmindre den længstlevende ægtefælle vælger at sidde i uskiftet bo, som man har ret til. Men sidder man i uskiftet bo, kan man ikke gifte sig igen uden at skifte boet med sine børn, og det kan godt blive dyrt.
I et testamente kan man eksempelvis bestemme, at den ægtefælle, der lever længst, skal arve så meget som muligt, så denne faktisk har råd til at skifte med børnene uden at tage lån i boligen eller ligefrem være nødt til at sælge den. Det er måske også smart at gøre børnenes arv til særeje for dem. Så slipper de for at dele deres udbetalte arv med deres ægtefæller, hvis de en dag skal skilles.

Nye familieformer vinder frem og øger behovet for testamente

Selvom arveloven blev opdateret i 2008, er den langt fra moderne og tager slet ikke hensyn til nutidens familieformer.  Flere og flere bor sammen uden at gifte sig, og mange bor sammen med og knytter stærke bånd til deres stedbørn. Stedbørn og samboende har dog stadig ikke automatisk arveret. Vil man tilgodese dem, skal man oprette et testamente.

Testamente bør altid overvejes

Uanset hvem man er, koster det ikke noget at gøre sig overvejelser om, hvorvidt man kan have gavn af et testamente.

Faktaboks:

Nordeas kunder har nu mulighed for nemt at sikre sig med testamenter, fremtidsfuldmagter og andre vigtige juridiske dokumenter. TestaViva har indgået en partnerskabsaftale med Nordea, hvor kunderne selv kan oprette dokumenter på TestaVivas digitale platform og efterfølgende få mulighed for juridisk rådgivning.

Læs flere blogindlæg af Ann Lehmann Erichsen

Viser 5 ud af 22 resultater

Pension fylder meget på den politiske dagsorden, men hvor meget fylder den hos dig?

Investering Bolig og privatøkonomi Investering Opsparing Ann Lehmann Erichsen

Halvdelen af alle danskere har aldrig talt med en professionel om deres pension.

Ann Lehmann Erichsen

Den lille (pensions)forskel er faktisk ret stor

Investering Bolig og privatøkonomi Opsparing Ann Lehmann Erichsen

Mænd kender pensionsinfo, kvinder gør sjældent