Tips – sådan undgår du onlinesvindel, når du shopper

26-11-19 10:15 | Daglig økonomi

Julehandlen står for døren, og mange af os bruger computeren, tabletten og mobiltelefonen til at købe ind på de digitale platforme. Desværre er kunderne ikke de eneste, der er aktive online. Også svindlerne gør sig klar til at få det mest mulige ud af tiden op til jul.

Derfor vil du sandsynligvis modtage adskillige falske mails og støde på rigtige mange falske annoncer og hjemmesider med fuptilbud. Her er et par tips til, hvordan du undgår at blive narret online:

1) Søg efter tilbud på forretningens egen hjemmeside, brug ikke søgemaskiner.

Mange forretninger poster annoncer med tilbud online. Svindlere bruger dette til egen fordel. De opretter falske hjemmesider, der til forveksling ligner forretningernes/kædernes hjemmesider. Tilbuddene på de falske hjemmesider er ofte for gode til at være sande. I stedet for bare at købe produktet risikerer du også at blive offer for phishing og skadelige koder.

Tip: Hvis du er på udkig efter et særligt tilbud, så gå direkte til forretningens hjemmeside i stedet for at gå via søgemaskiner. På den måde undgår du de mange falske annoncer, som svindlere står bag, og som søgemaskinerne kommer op med.

2) Vær mistænkelig, når du modtager tilbud via mailen.

Mange forretninger og kæder sender mails ud med information om deres produkter. Desværre bruges denne praksis også af svindlere. De prøver at narre dig ved at sende falske mails, der til forveksling ligner dem, du modtager fra de rigtige forretninger. Det ser også ud, som om de er sendt fra forretningens egen mailadresse. Men klikker du på linket i mailen, kan den indeholde skadelige koder. Formålet med skadelige koder er at stjæle dine kortoplysninger, når du handler. Det er også kendt som cross-site scripting- eller XSS-angreb.

Tip: Skriv selv adressen på hjemmesiden, så du undgår at blive offer for falske mails og XSS-angreb. Klik ikke på links i mails!

3) Pas på svindel på de sociale medier.

Mange af os bruger de sociale medier, men det gør svindlerne også. De kan fx finde på at poste beskeder med links til falske tilbud på Facebook-konti, de har hacket. Beskederne ender i feedet hos offerets venner og spredes hurtigt til deres venner igen. Det er jo altid værd at dele et godt tilbud, ikke sandt?

Tip: Gå direkte til forretningens hjemmeside, og tjek, om tilbuddet virkelig eksisterer, så du undgår at blive narret på de sociale medier. Skriv selv adressen; klik ikke på links eller pop-up-vinduer.

Read more news

Viser 5 ud af 713 resultater

Mange danskere med kreditkort snyder sig selv for fordelene

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Næsten hver tredje voksen har et kreditkort. Mange bruger det dog kun på ferie og snyder dermed sig selv for kortets indbyggede forsikringer.

Young woman sitting on the jetty

Valentinsdag: hop ikke i kærligheds-fælden

Bæredygtighed

Kærlighedssvindel foregår som regel på nettet via Facebook eller en datingside. Finder du ud af, at du har været udsat for svindel, så informer banken, og me...

Nordea newbrand

Ved du, hvad du sidder for om måneden?

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Der er penge i at have et godt overblik over årets mange faste udgifter.

Carbon neutral

Vi forbruger mere klimavenligt, men det må helst ikke koste ekstra

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

56 procent af danskerne købte mere klimavenligt i 2019. De bæredygtige vaner må dog helst ikke koste ekstra.

Ann Lehmann Erichsen

Forældre mangler fokus på deres børns forbrug

Investering Bolig og privatøkonomi Daglig økonomi Ann Lehmann Erichsen

Kun hver tiende forælder er kritisk overfor deres egne børns forbrug