Verkossa asiointi on usein kätevin tapa hoitaa yrityksen pankkiasiat

Riku Laaksonen
23.07.20 14:23 | Yritykset | Päivittäiset raha-asiat

Moni yritysasiakas tarttuu vanhasta tottumuksesta puhelimeen, kun pankkiin on asiaa. Yritysten puhelinasiakaspalvelu, Nordea Business Centre vastaanottaa 6000 kontaktia viikoittain. Suurimman osan pankkiasioista saa kuitenkin hoidettua kätevästi ja nopeasti myös itsepalveluna mihin tahansa vuorokaudenaikaan. Esimerkiksi uusilla yritysasiakkailla on pankkipalvelut käytössään kolmen pankkipäivän sisällä sähköisen hakemuksen jättämisestä.

Nordea Business Centren asiakasneuvoja Riku Laaksonen on kahden vuoden aikana palvellut satoja yritysasiakkaita puhelinasiakaspalvelussa.

Millaisista asioista yritysasiakkaat soittavat asiakaspalveluun?

- Suuri osa soittajista tarvitsee opastusta esimerkiksi uuden yritysten verkkopankin toimintaan tai Web Service -kanavan käyttöön, Riku Laaksonen kertoo.

- Pidän siitä, että saan neuvoa ja auttaa asiakkaita. Usein kuitenkin puhelua nopeammin asiakas löytäisi vastauksen kysymykseen verkkosivuilta. Sivuiltamme pystyy esimerkiksi tilaamaan tilinpäätösaineiston, mikä on yksi yleisimpiä syitä, joista asiakkaat soittavat.

Miten työ on parin vuoden aikana muuttunut?

- Puhelinpalvelu on nopeutunut tänä aikana. Meillä seurataan asiakaspalautteita tarkasti, ja toimintaa on kehitetty niiden pohjalta.  Asiakkaat saavat nyt ripeämmin ratkaisun ongelmiinsa, kun pystymme ohjaamaan asiakkaan heti tiettyyn tarpeeseen perehtyneelle neuvojalle. Neuvojan kanssa pääsee juttelemaan hyvin lyhyellä jonotusajalla. Asiakkaille on tuotu myös instant-tapaamiset, joissa pääsee suoraan puhelinneuvotteluun ilman ajanvarausta hoitamaan esimerkiksi pienimuotoista rahoitusasiaa.

- Sähköinen asiointi on lisääntynyt, mikä on tehostanut asiakkaiden palvelua. Uusien asiakkaiden hakemukset vastaanotetaan lähes kokonaan sähköisesti. Pankkipalvelut saadaan heille vireille kolmen pankkipäivän sisään. Normaalisti asiakas kontaktoidaan jo hakemuksen jättöpäivää seuraavana päivänä, ja hänellä on useimmiten tili käytössä vielä samana päivänä. Puhelinpalvelun lisäksi lähes kaikki asiat saa hoidettua myös suojattua yhteyttä käyttävän OmaPosti-kanavan kautta lähettämällä viestin silloin, kun itselle parhaiten sopii. Myös asiakkaan tuntemisen tietoja voi nykyään päivittää sähköisissä kanavissa.

Milloin asia kannattaa hoitaa puhelinpalvelussa?

- Tunnistautumiseen käytettävän tunnuslukusovelluksen aktivoinnin saa ketterimmin hoidettua puhelimitse. Myös kiireelliset asiat, joissa tarvitaan neuvojan apua, on selkeintä hoitaa soittamalla.

- Uuden Nordea Business -verkkopankin käyttöönotossa taas kannustaisin asiakkaita rohkeasti kokeilemaan eri toimintoja itse ja tutkimaan, mitä kaikkea uudesta palvelusta löytyy. Sitä kehitetään koko ajan eteenpäin, toimintoja tulee lisää, ja toiveistaan voi myös jättää palautetta sovelluksen kautta.

Mitkä ovat vinkkisi asiakkaille, jotta oman yrityksen pankkiasiointi toimisi mahdollisimman sujuvasti?

- Suosittelen kaikkia yrittäjiä käymään kirjanpitäjän kanssa yhdessä läpi, mitä yritys perustoimintaansa pankilta tarvitsee ja onko todellisuudessa tarvetta esimerkiksi päivittäiselle tiliotteelle tai konekielisille valuuttamaksuille. Näin saadaan karsittua turhat kustannukset pois, ne voivat monelle pienyrittäjälle olla iso asia.

- Pankin täytyy säännöllisesti päivittää asiakkaan tuntemisen tietoja. Näihin pyyntöihin on syytä reagoida ajoissa, niin pankkipalveluissa ei tapahdu muutoksia. Samasta syystä kannattaa myös selvittää, että yrityksen tiedot, kuten osoite, ovat ajan tasalla Patentti- ja rekisterihallituksessa.

Read more news

Näyttää 5 hakua 1 546 tuloksesta

Konsernijohtajan kommentti

Nordea Talous Frank Vang-Jensen

Blogi: Ei EU-pakettia hinnalla millä hyvänsä

Finanssimaailma-blogi Talous Tuuli Koivu

Vaikka koronan jälkeinen elvytys on sinänsä EU:n tasolta paikallaan, ekonomistin näkökulmasta paketissa olisi paljon parannettavaa.

Näyttää 5 hakua 1 546 tuloksesta