Nordealta parempi korko käyttelytilille

01.02.10 11:38 | Lehdistötiedotteet

Nordea tarjoaa helmikuun alusta alkaen asiakkailleen uudenlaisen päivittäispalvelutilin, KäyttöTilin. Uusi tili poikkeaa korkorakenteeltaan perinteisistä käyttelytileistä. Tilissä on korkoportaat, jotka palkitsevat asiakasta säästämisestä ja asioinnin keskittämisestä. Asiakas saa hyötyä myös korkotason noususta.

- Uudistamme merkittävästi henkilöasiakkaan käyttelytiliämme ja tarjoamme asiakkaille entistä paremman ratkaisun päivittäisten raha-asioiden hoitoon. Korkomarkkinoiden normalisoituessa ja korkojen noustessa uuden tilin korkoportaista pääsevät hyötymään kaikki asiakkaamme. Erityisesti tili palkitsee Avainasiakkaamme, sillä ylin korkoporras on varattu heille, kertoo Nordean Kotitaloudet-yksikön johtaja Jussi Mekkonen.

Korko nousee korkotason ja tilin saldon mukaan

Suomessa henkilöasiakkaiden käyttelytilien korko on yleensä matala ja kiinteä, eikä asiakas pääse hyötymään mahdollisesta korkotason noususta.

- Uudessa tilissä asiakas saa parempaa korkoa sekä yleisen korkotason noustessa että tilin saldon kasvaessa. Nyt korot ovat poikkeuksellisen alhaalla, mutta jos katsotaan vuosia 2000-2009, on euriborien keskiarvo neljänä vuonna ollut yli neljä prosenttia. Jos oletetaan, että korkotaso on neljä prosenttia ja uuden KäyttöTilin saldo kuukausittain vähintään 4.000 euroa, asiakkaan saama hyöty vanhaan käyttelytiliimme verrattuna on vähintään 27 euroa vuodessa ennen veroja. Jos tilin saldo on vähintään 8.000 euroa, asiakkaan hyöty on jo yli 100 euroa vuodessa. Kyse on siis merkittävästä muutoksesta, toteaa Mekkonen.

Nordea KäyttöKorko liikkuu markkinakorkoja hitaammin

KäyttöTilin korko sidotaan uuteen viitekorkoon, jonka nimi on Nordea KäyttöKorko. Se on vaihtuva viitekorko, joka liikkuu markkinakorkojen mukaan. Uudelle tilille maksettava talletuskorko saadaan, kun Nordea KäyttöKorosta vähennetään tilin korkoportaille määritelty marginaali. Nordea KäyttöKorko noteerattiin julkisesti ensimmäistä kertaa 1.2.2010 arvolla 1,75 prosenttia. Tällä viitekorolla Nordean Avainasiakkaat saavat tilillä oleville 6 000 euroa ylittäville varoille 0,50 prosentin koron.

- Nordea KäyttöKoron arvo perustuu markkinakorkojen kehitykseen, mutta sen on tarkoitus liikkua hitaammin kuin markkinakorot. Pienet ja kestoltaan lyhyeksi arvioidut korkovaihtelut markkinoilla eivät tule vaikuttamaan Nordea KäyttöKoron tasoon, kertoo Mekkonen.

Nordea KäyttöKoron voimassa oleva arvo kerrotaan Nordean verkkosivuilla. Viitekoron muutoksista ilmoitetaan vähintään 14 päivää ennen muutoksen astumista voimaan saman käytännön mukaan kuin Nordea Prime -koron muutoksista.

Uudesta tilistä kerrotaan lisää osoitteessa nordea.fi/uusitili.

Lisätietoja:

Jussi Mekkonen, henkilöasiakkaat, (09) 165 88128