Taloustietokilpailun voitto Akaalle

21.05.10 13:00 | Lehdistötiedotteet

Nordea ja Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry järjestivät tänä keväänä peruskoulun 9. luokkien oppilaille tarkoitetun Taloustietokilpailun 45. kerran. Kaksivaiheiseen kilpailuun osallistui noin 42 500 oppilasta 504 koulusta.

Taloustietokilpailun tarkoituksena on lisätä nuorten kiinnostusta yhteiskunnallisiin ja erityisesti taloudellisiin asioihin. Kysymykset on laadittu peruskoulun yhteiskuntaopin oppimäärään sekä kotimaisiin ja kansainvälisiin talousasioihin perustuen. Tänä vuonna loppukilpailun ensimmäisessä vaiheessa pohdittiin asuntokauppaa monesta eri näkökulmasta. Loppukilpailun jälkimmäisessä vaiheessa oppilaiden osaamista testattiin Suomen ja muiden Euromaiden velkaantumista koskevalla kysymyksellä.

Valtakunnallinen alkukilpailu pidettiin maaliskuussa. Loppukilpailuun valittiin 28 kilpailijaa alkukilpailun perusteella läänien asukaslukuihin pohjautuvien kiintiöiden mukaan. Loppukilpailu järjestettiin Helsingissä 20. – 21. toukokuuta

Loppukilpailun kolme parasta tänä vuonna olivat:

1. Aleksi Huhtala, Toijalan yhteiskoulu, Akaa

2. Katri Malmi, Nöykkiön koulu, Espoo