Nordea yhteistyöhön Carbon Disclosure Projectin kanssa

26.05.10 13:30 | Lehdistötiedotteet

Nordeasta tulee Carbon Disclosure Projectin (CDP) pohjoismainen kumppani. CDP on voittoa tavoittelematon järjestö, joka ylläpitää ensimmäistä maailmanlaajuista ilmastonmuutosta mittaavaa raportointijärjestelmää.

- Ilmastonmuutoksen estämiseksi on tehtävä maailmanlaajuisia sopimuksia ja pitkäaikaisia ratkaisuja. CDP on näissä asioissa hyödyllinen työkalu sekä yrityksille että sijoittajille, Nordean yhteiskuntavastuusta vastaava johtaja Liisa Jauri sanoo.

CDP julkaisee ilmastonmuutosta koskevaa tietoa tuhansista maailman suurimmista yrityksistä ja välittää kansainvälisille markkinoille tietoa sijoitusriskeistä ja kaupallisista mahdollisuuksista. Järjestö toimii 534 institutionaalisen sijoittajan puolesta, joiden hoidossa olevan varallisuuden yhteismäärä on 64 biljoonaa Yhdysvaltain dollaria.

- Käytämme CDP:n tietoja pyrkiessämme suuntaamaan sijoitukset yrityksiin, jotka vähentävät hiilidioksidipäästöjä. Kannustamme sijoitustemme kohteena olevia yrityksiä mittaamaan päästönsä ja raportoimaan niistä, ja ennen kaikkea otamme ympäristöasiat huomioon kehittäessämme omia tuotteitamme, Nordean vastuullisen sijoittamisen asiantuntija Sasja Beslik sanoo.

CDP on Isossa-Britanniassa vuonna 2000 perustettu kansainvälinen järjestö. Sillä on useita kansainvälisiä tukijoita, kuten Accenture, Bank of America Merrill Lynch, Microsoft, SAP, PricewaterhouseCoopers ja Chicago Climate Exchange. CDP:llä on Pohjoismaissa kolme kumppania.

Lue lisää CDP:stä.

Lisätietoja: