Nordea: Asuntolainan hoitokyky säilyi hyvänä

31.03.11 8:00 | Lehdistötiedotteet

Kotitalouksien kyky hoitaa asuntolainaa pysyi edelleen hyvänä vuoden 2010 loppupuoliskolla. Asuntojen hintojen ja korkojen lievä nousu on kuitenkin kääntänyt indeksin hienoiseen nousuun: Nordean asuntoindeksin pisteluku oli tarkastelukauden lopussa 32,7, kun se viime vuoden lopussa oli 32,0. Asuntolainojen hoitoa helpottaa merkittävästi edelleen ennätysmatala korkotaso.

Keskimääräinen korko kuitenkin nousi tarkastelujaksolla vuoden 2010 toisen neljänneksen 1,9 prosentista 2,2 prosenttiin. Eniten asuntoindeksi nousi Vaasassa, Helsingissä ja Kokkolassa. Sen sijaan Kajaanissa, Kuopiossa, Oulussa ja Turussa pisteluvut laskivat hienoisesti.

Heikoin asuntolainan hoitokyky oli Helsingissä (47,2) ja paras se oli Kajaanissa (21,1). Helsinkiläisen kotitalouden asuntolainan kuukausikustannus nousi 833 euroon, jossa nousua on lähes 35 euroa kuukaudessa. Kajaanilaiskotitalouden lainakulu sen sijaan laski kesäkuun lopun tilanteeseen verrattuna 8 euroa ja on nyt 308 euroa.

Asuntojen hinnat nousivat koko maan tasolla hieman. Asunnon keskimääräinen hinta koko maan tasolla oli vuoden lopussa 163 891 euroa. Helsingissä se oli 274 867 euroa, kun taas halvimmalla asunnon sai Kajaanista, jossa se maksoi 101 760 euroa.

- Vaikka sekä asuntojen hinnat että korot ovat hienoisesti nousseet, edelleenkin ennätysmatalana pysytellyt korkotaso pitää kuukausittaisen lainakustannuksen toistaiseksi varsin matalana. Matalan korkotason alas painamien kustannusten ei kuitenkaan pidä antaa liiaksi ohjata päätöksentekoa, vaan tuleva korkojen nousu pitää huomioida asunnon ostosuunnitelmia ja lainanhoitolaskelmia tehdessä, huomauttaa Nordean ekonomisti Pasi Sorjonen.

Pankissa laskelmat tehdään asiakkaalle 6 prosentin korolla. Korot ovatkin edelleen nousussa, joten uutta asuntolainaa ei pidä nykykorolla laskien mitoittaa oman maksukyvyn ylärajoille.

- Jos asuntolainaa on tuloihin suhteutettuna reilusti, kuten vaikkapa ensiasunnon ostaneella tai talon juuri rakentaneella tyypillisesti on, korkosuojauksen käyttäminen on tässä tilanteessa varsin perusteltua, muistuttaa yksityistalouden ekonomisti Anu Numminen.

Asunnon hintaLainan
Rovaniemi122 18937024,624,825,4+0,8
Pori108 36532821,721,822,7+1,0
Kajaani101 76030822,022,321,1-0,9

Nordean asuntoindeksissä asuntolainan hoitokulu on laskettu 76,8 neliön asunnolle, joka on Tilastokeskuksen mukaan suomalaisen asunnon keskikoko. Esimerkkiasiakas on ottanut lainaa 70 prosenttia asunnon hankintahinnasta ja laina-aika on 25 vuotta.

Lähtökohtana on, että lainanhoitokustannukset ilman verovähennyksiä eivät saisi ylittää 25 prosenttia kotitalouden bruttotuloista. Indeksin luku 100 kuvaa tilannetta, jossa kotitalous käyttää 25 prosenttia bruttotuloistaan asuntolainan hoitokustannuksiin. Mitä pienempi luku on, sitä parempi on kotitalouden kyky hoitaa indeksin esimerkkiasuntoon tarvittavaa asuntolainaa juuri tällä hetkellä.

Lisätietoja:
Anu Numminen, yksityistalouden ekonomisti, (09) 165 88218