Taloustietokilpailun voitto Tampereelle

20.05.11 13:00 | Lehdistötiedotteet

Nordea ja Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry järjestivät tänä keväänä peruskoulun 9. luokkien oppilaille tarkoitetun Taloustietokilpailun 46. kerran. Kaksivaiheiseen kilpailuun osallistui noin 41 000 oppilasta 500 koulusta.

Taloustietokilpailun tarkoituksena on lisätä nuorten kiinnostusta yhteiskunnallisiin ja erityisesti taloudellisiin asioihin. Kysymykset on laadittu peruskoulun yhteiskuntaopin oppimäärään sekä kotimaisiin ja kansainvälisiin talousasioihin perustuen. Tänä vuonna loppukilpailun ensimmäisessä vaiheessa muun muassa pohdittiin keinoja opiskelijoiden valmistumisaikojen nopeuttamiseksi sekä vastattiin pääomatuloverotusta koskevaan kysymykseen. Loppukilpailun jälkimmäisessä vaiheessa oppilaat vastasivat taloudellisissa kriiseissä olevia EU-maita koskevaan kysymykseen.

Valtakunnallinen alkukilpailu pidettiin maaliskuussa. Loppukilpailuun valittiin 30 kilpailijaa alkukilpailun perusteella läänien asukaslukuihin pohjautuvien kiintiöiden mukaan. Loppukilpailu järjestettiin Helsingissä 19.-20. toukokuuta.

Loppukilpailun kolme parasta tänä vuonna olivat:

1. Joona Suhonen, Amurin koulu, Tampere

2. Jesse Juopperi, Putaan koulu, Tornio