Nordea: Asuntolainan hoitokyky hyvä

07.02.12 13:00 | Lehdistötiedotteet

Kotitalouksien kyky hoitaa asuntolainaa pysyi edelleen hyvänä vuoden 2011 loka-joulukuun välisenä aikana. Asuntojen hintojen hienoinen lasku sekä ansiotason nousu laskivat indeksiä viimeisellä neljänneksellä. Asuntoindeksin pisteluku on nyt 33,8 eli se on hieman korkeammalla kuin vuosi sitten, jolloin pisteluku oli 32,7. Asuntolainojen hoitoa helpottaa edelleen erittäin matalana pysynyt korkotaso.

Uusien asuntolainojen keskimääräinen korko säilyi tarkastelujaksolla ennallaan 2,6 prosentissa. Eniten asuntoindeksi laski Vaasassa ja Seinäjoella. Loppuvuonna asuntoindeksin pisteluku nousi ainoastaan Kajaanissa ja Kuopiossa.

Heikoin asuntolainan hoitokyky oli jälleen Helsingissä (50,6) ja paras Kotkassa (22,4). Helsinkiläisen kotitalouden asuntolainan kuukausikustannus on nyt 899 euroa. Kotkalaiskotitalous sen sijaan selviää kuukausittaisista lainakuluistaan 332 eurolla.

Asuntojen hinnat laskivat loka-joulukuussa koko maan tasolla hieman. Keskikokoisen asunnon keskimääräinen hinta koko maan tasolla oli vuoden 2011 lopussa 166 042 euroa. Helsingissä se oli 282 778 euroa, kun taas halvimmalla asunnon sai Kotkasta, jossa se maksoi 104 294 euroa.

– Velkakriisin pitkittyessä pelot uudesta taantumasta pitävät korot toistaiseksi matalalla. Koska asuntolaina kuitenkin otetaan tyypillisesti noin 20 vuodeksi, on todennäköistä, ettei näin matalista koroista saada nauttia koko laina-aikaa, huomauttaa Nordean ekonomisti Pasi Sorjonen.

Tästä syystä uutta asuntolainaa ei nykykoroilla laskien pidä mitoittaa oman maksukyvyn ylärajoille, vaan on varauduttava korkotason nousuun laina-ajan kuluessa. Pankissa laskelmat tehdään asiakkaalle tälläkin hetkellä 6 %:n korolla.

– Jos asuntolainaa on tuloihin suhteutettuna reilusti ja pitkäksi aikaa, kuten vaikkapa ensiasunnon ostaneella tai talon juuri rakentaneella tyypillisesti on, koron nousulta suojautuminen on edelleen hyvä neuvo. Tällä hetkellä pitkät korot ovat houkuttelevan matalalla, joten ainakin osan lainasta sitomista 5 tai 10 vuoden korkoon kannattaa nyt harkita. Suojaa voi hakea myös korkokatolla, neuvoo yksityistalouden ekonomisti Anu Numminen.

Asunnon hintaLainan hoitomeno/kkIndeksi 4/2010Indeksi 3/2011Indeksi 4/2011Muutos Q3-Q4
Koko maa166 04252832,734,633,8-0,8
Rovaniemi117 96537525,825,425,2-0,2
Pori106 90634022,524,022,8-1,2
Kajaani108 51834521,723,123,6+0,5

Nordean asuntoindeksissä asuntolainan hoitokulu on laskettu 76,8 neliön asunnolle, joka on Tilastokeskuksen mukaan suomalaisen asunnon keskikoko. Esimerkkiasiakas on ottanut lainaa 70 prosenttia asunnon hankintahinnasta ja laina-aika on 25 vuotta.

Lähtökohtana on, että lainanhoitokustannukset ilman verovähennyksiä eivät saisi ylittää 25 prosenttia kotitalouden bruttotuloista. Indeksin luku 100 kuvaa tilannetta, jossa kotitalous käyttää 25 prosenttia bruttotuloistaan asuntolainan hoitokustannuksiin. Mitä pienempi luku on, sitä parempi on kotitalouden kyky hoitaa indeksin esimerkkiasuntoon tarvittavaa asuntolainaa juuri tällä hetkellä.

Lisätietoja:

Anu Numminen, yksityistalouden ekonomisti, (09) 165 88218