Miljoona tuntia talousosaamista lapsille ja nuorille

16.02.17 14:46 | Lehdistötiedote | Vastuullisuus

Nordea panostaa tänä vuonna merkittävästi lasten ja nuorten talouslukutaidon vahvistamiseen. Yhteiskuntavastuuhankkeitamme toteutetaan sekä vapaaehtoistoiminnan ja yhteistyökumppaneidemme kautta esimerkiksi Taloustaitohankkeessa ja Taloudellisen tiedotustoimiston (TAT) Yrityskylissä. Yrityskylät on kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisille suunnattu yhteiskunnan, työelämän ja yrittäjyyden oppimisympäristö, joka on palkittu maailman parhaana koulutusinnovaationa.

- Olemme havahtuneet siihen, että juuri lasten ja nuorten talouslukutaidon kasvattamisella on suuri merkitys paitsi nuorten omalle tulevaisuudelle niin koko yhteiskunnallamme. Meillä on huippuosaamista finanssialasta ja Yrityskylässä nykyaikaiset ja palkitut pedagogiset opetusmetodit, sanoo Nordean yhteiskuntavastuujohtaja Pirjo Kuusela.

Nordealaiset ovat lähteneet innokkaasti mukaan kiertämään kouluissa ja opettamaan talouslukutaitoja nuorille sekä toimimaan ohjaajina Yrityskylissä.

- Jokaisella pankkilaisella on mahdollisuus vapaaehtoistyöhön vuoden aikana. Tuemme osaltamme yhteistyökumppaneitamme Yrityskylää ja Yrityselämän nuoret sukupolvet -hanketta tuottamaan vuonna 2017 yli miljoona tuntia talousopetusta lapsille ja nuorille. Yrityskylässä työntekijämme tekevät käsikirjoituksia sekä toimivat ohjaajina, Yrityselämän nuoret sukupolvet -hankkeessa nordealaiset tekevät digitaalisten verkko-opintojen sisältöjä yhdessä Taloudellisen tiedotustoimiston ja Aalto yliopiston kanssa. Konkreettisten hankkeiden kautta pankin ja henkilöstömme osaamista hyödynnetään siellä, missä sillä on iso merkitys, eivätkä tavoitteet jää juhlapuheiden tasolle, Kuusela toteaa.

Nordea on ollut Yrityskylän kumppani jo useamman vuoden ja tänä vuonna yhteistyötä on syvennetty entisestään. Lisäksi nordealaiset jatkavat aktiivisesti vapaaehtoistyön tekemistä valtakunnallisessa Taloustaito-hankkeessa. Helsingin Diakonissalaitoksen Vamos-hankeen kautta vuoden 2016 syksyn ja kevään 2017 aikana 200 nordealaista osallistui vapaaehtoisena nuorten talousneuvonnan tapaamisiin.

Yrityskyla_1602_1

Lisätietoja:

Pirjo Kuusela, yhteiskuntavastuujohtaja, Nordea, p. 040 8262 032

Yrityskylä

Taloudellinen tiedotustoimisto TATin koordinoima Yrityskylätoiminta on kuudes- ja yhdeksäsluokkalaisille suunnattu yhteiskunnan, työelämän ja yrittäjyyden oppimisympäristö. Yrityskylässä on yli 15 eri yrityksen ja julkisen palvelun toimitilat. Oppilas työskentelee siellä ammatissa, josta hän saa palkkaa sekä toimii kuluttajana ja kansalaisena osana yhteiskuntaa.Suomen Akatemian v 2016 tutkimuksen mukaan (Professori Panu Kalmi ) lapset & nuoret jotka olivat osallistuneet yrityskyläpäivään, olivat tietotaidoltaan 17 prosenttia korkeammalla tasolla kuin lähtömittauksissa. Yrityselämän nuoret sukupolvet -hanke tuottaa kahdeksan digitaalista kansainvälisen liiketoiminnan kurssia toiselle asteelle, parantaen esimerkiksi nuorten markkinointi-, myynti- ja neuvottelutaitoja.