REVIDERAT: Med Siirto betalar du ännu snabbare i Finland

27.02.17 11:12 | Lehdistötiedote

Den 1 mars lanserar Nordea i Finland en ny mobiltjänst där pengar kan överföras från ett konto till ett annat med hjälp av mobiltelefonnummer. I tjänsten Siirto överförs pengar i realtid även till ett konto i en annan bank än Nordea i den takt som andra banker ansluter sig till tjänsten. Mottagaren får omedelbart tillgång till medlen.

Mobilappen Siirto är gratis och kan laddas ned på mobiltelefoner med operativsystemet Android eller iOS. Användaren registrerar sitt mobiltelefonnummer och bankkontonummer i tjänsten. Dessutom behöver användaren appen Nordea Koder.

Den nya mobila betaltjänsten bygger på ett öppet system för mobila betalningar som Automatia håller på att utveckla. Automatia upprätthåller även Otto-bankautomaterna. Systemet är öppet för alla finländska banker och andra leverantörer av betaltjänster.

- I tjänsten Siirto kan användarna överföra pengar tryggt och snabbt. I Sverige använder redan cirka 50 procent av befolkningen en motsvarande tjänst. Vi tror att efterfrågan på tjänsten kommer att vara mycket stor i Finland, säger Jussi Mekkonen som är affärschef med ansvar för privatkunder.

Tjänsten Siirto kompletterar Nordeas breda utbud av digitala tjänster.

- I det första skedet fungerar tjänsten i överföringar mellan konton i Nordea. Vi förväntar oss att även många andra banker inom kort ansluter sig till tjänsten. Vårt mål är att kunderna kan uträtta sina penningärenden enkelt. Vi utvecklar ständigt tjänster för att främja dessa mål, säger Mekkonen.

För ytterligare information:

Jussi Mekkonen, affärschef med ansvar för privatkunder, tfn 050 368 7029