Nordean talousennuste: Kasvu käynnistyi – miten käy uudistusten?

nordea economic outlook spring 2017
28.03.17 10:00 | Lehdistötiedote

Talouskasvu kiihtyy globaalisti. Luottamus on nousussa ja maailman talouskasvu kiihtyy nopeimmaksi sitten vuoden 2011. Nordean ekonomistit arvioivat Suomen talouden kasvavan 1,3 prosenttia kuluvana vuonna ja puolitoista prosenttia vuonna 2018. Luottamusindikaattorit osoittavat jopa yli neljän prosentin kasvua. Ekonomistit muistuttavat, että Suomen kannalta kohtalonkysymys on, kuinka välttämättömien talousuudistusten jatkon käy, kun suhdannekehitys vie meitä kohti vähän parempaa.

Maailmantalouden näkymät ovat piristyneet selvästi loppuvuodesta alkaen.

- Olemme nostaneet maailmantalouden kasvuennusteen 3,7 prosenttiin, mikä olisi nopeinta kasvua sitten 2011, iloitsee pääekonomisti Aki Kangasharju.

Myös pitkään odotettu maailmankaupan piristyminen on alkanut, joskin protektionismin varjo lepää edelleen kauppanäkymien yllä.

- Trump ei pääse lähellekään villeimpiä vaalilupauksia, ja Euroopan politiikassa pelkäämme eniten Italian vaaleja, Kangasharju puntaroi.

Suomen talouskasvu laajenee kaikkiin kysyntäeriin. Maailmantalouden piristymisen ansiosta myös nettovienti kääntyy tukemaan kasvua jo tänä vuonna, lupaa ekonomisti Pasi Sorjonen.

- Olemme nostaneet tämän vuoden kasvuennusteen 1,3 prosenttiin ja lähes tuplanneet ensi vuoden ennusteen 1,5 prosenttiin (aiemmin 1,0 % ja 0,8 %).

Talous kaipaa edelleen uudistuksia
Ilon keskellä ekonomistit huolehtivat jo tulevasta: kulutuksen kasvu hiipuu ja investointienkin paras kasvu saavutettiin viime vuonna, ja talousuudistusten jatko on huteralla pohjalla.

- Asuntojen uudistuotanto kasvaa koko ennustejakson ajan, mutta kasvutahti hidastuu selvästi jakson loppua kohti. Kone-, laite- ja kulkuvälineinvestointien nousu jatkuu maltillisena. Toivottavaa on, että T&K-investointien dramaattinen lasku päättyisi ennustehorisontilla.

- Valitettavasti Suomen kohtalon hetket jatkuvat. Syksyllä on edessä herkkä työmarkkinakierros ja talous tarvitsee edelleen uudistuksia. Samalla talouskasvun käynnistyminen vie painetta nopeimmilta uudistuksilta, Kangasharju pelkää ja jatkaa:

- Näin kuukautta ennen hallituksen puoliväliriihtä vaikuttaa siltä, että Sipilän hallituksen toinen ja viimeinen mahdollisuus tehdä suuria uudistuksia on kuivumassa kasaksi pieniä viilauksia.

Lue koko ennuste

Lisätietoja: